1. I trymestr ci捫y

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ci捫y

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ci捫y

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok 篡cia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowan dat porodu lub dat urodzin dziecka

S這dycze w diecie dziecka

Wielu rodzic闚 martwi upodobanie dzieci do cukierk闚. Woleliby, 瞠by w ich domu s這dycze by造 na indeksie... Czy to dobre rozwi您anie? Wcale niekoniecznie - przekonuje doc. dr hab. Janusz Ksi捫yk z Centrum Zdrowia Dziecka.
Czy s這dycze rzeczywi軼ie s tak bardzo niezdrowe?

Ale nie, s potrzebne. Szkodliwy jest tylko ich nadmiar. Nie ma nic z貫go w tym, 瞠 w codziennej diecie dziecka (i doros貫go) pojawi si troch s這dyczy. Cz這wiek potrzebuje nie tylko w璕lowodan闚 z這穎nych, kt鏎ych dostarczaj na przyk豉d zbo瘸, ale tak瞠 w璕lowodan闚 prostych, kt鏎e s w cukrze i miodzie. S szybciej ni inne produkty zamieniane w energi, szybciej podnosz poziom glukozy we krwi, co daje o鈔odkom 豉knienia w m霩gu sygna "jestem syty".

Szybko嗆, z jak w璕lowodany proste s spalane, jest ich zalet, ale jednocze郾ie wad - nie nasyc organizmu na d逝go ani nie wype軟i 穎陰dka. W璕lowodany pochodz帷e z kaszy albo chleba s d逝瞠j rozk豉dane, a poziomu glukozy nie podnosz skokowo, tylko 豉godnie, dzi瘯i czemu d逝瞠j czujemy si najedzeni.

Ile cukru dziennie mo瞠 je嗆 ma貫 dziecko?

Tabele zalecaj nie wi璚ej ni 20 g sacharozy dziennie, co odpowiada dw鏔 czubatym 造瞠czkom cukru, albo:

- pi璚iu landrynkom

- czterem kawa貫czkom czekolady

- du瞠mu k瘰owi batonika.

W normalnym 篡ciu nikt jednak nie zagl康a do tabel. Je郵i dziecko je za du穎 s這dko軼i, to poznamy to go造m okiem - straci apetyt.

Dlaczego wi瘯szo嗆 z nas tak ch皻nie si璕a po s這dycze?

Bo鄉y si przyzwyczaili. S這dko軼i zwykle u鈍ietniaj 鈍i皻a, urodziny, wyjazdy, kojarz si z odpr篹eniem. Je郵i jako dzieci jedli鄉y ich du穎 (albo co gorsza dostawali鄉y je w nagrod lub na pocieszenie), to b璠ziemy je lubi i potrzebowa ich tak瞠 w doros造m 篡ciu. Ch皻nie si璕amy po s這dycze tak瞠 dlatego, 瞠 wci捫 nam si spieszy. Zjedzenie dwudaniowego obiadu zajmie co najmniej 20 minut, wafelka - dwie minuty... Te fatalne nawyki przekazujemy dzieciom - w wielu domach nie jada si 郾iada. To powa積y b陰d: noc to kilka godzin bez jedzenia, a zatem poziom glukozy jest niski. Pierwszoklasista bez 郾iadania b璠zie zm璚zony, os豉biony i ch皻nie p鎩dzie do szkolnego sklepiku po batonik.

Czy s lepsze i gorsze s這dycze?

Tak. Najgorsze s lizaki, ci庵utki i twarde cukierki - to, co powoli si rozpuszcza albo oblepia z瑿y. Na tej s這dkiej po篡wce rozwija si pr鏂hnica. Szczeg鏊nie niebezpieczne jest podawanie s這dyczy (i s這dzonych napoj闚) tu przed snem albo w nocy, po umyciu z瑿闚. W nocy wydziela si mniej 郵iny, kt鏎a oczyszcza jam ustn, i bakterie maj idealne warunki do rozwoju.

Najzdrowsza jest czekolada (byle nie nadziewana). Dostarcza wapnia, magnezu i 瞠laza. Do lepszych s這dyczy nale膨 sezamki, batoniki muesli i z ziarnami, cha逕a. Cho ta ostatnia to prawdziwa bomba kaloryczna. Sto gram闚 dostarcza a 600 kcal, czyli po這w dziennego zapotrzebowania energetycznego dwulatka! Niekt鏎e batoniki zbo穎we zawieraj utwardzone t逝szcze ro郵inne, kt鏎ych nie powinny je嗆 ma貫 dzieci, uwa積ie czytajmy wi璚 etykiety.

Gdzie po鈔odku plasuj si 瞠lki, galaretki, dra瞠tki, kt鏎e stosunkowo szybko si zjada, ale w przeciwie雟twie do czekolady, migda堯w czy orzech闚 nie dostarczaj niczego cennego.

Reklamy przekonuj nas, 瞠 do cukierk闚 i baton闚 dodaje si wiele cennych substancji, np. witaminy lub wap. Czy mamy im wierzy?

Musieliby鄉y zna sk豉d tych 豉koci. Ale szczerze m闚i帷, s康z, 瞠 jest wiele lepszych, bo naturalnych 廝鏚e witamin i mikroelement闚 - cho熲y owoce i warzywa. Reklamy m闚i tak瞠 o tym, 瞠 dzieci rosn i potrzebuj mn鏀two energii. To akurat prawda, tylko warto si zastanowi, czy energii maj dostarcza w豉郾ie s這dycze.

W niekt鏎ych domach dzieci na co dzie nie jedz s這dyczy, ale raz w tygodniu mog si ich naje嗆 do woli. Co Pan s康zi o takiej metodzie?

Jestem jak najdalszy od tego, by czego w 篡wieniu rygorystycznie zakazywa. Jedzenie powinno by przyjemno軼i - tak jak zabawa, ruch czy czytanie. Je郵i zatem dziecko bawi si, biega, jest aktywne fizycznie, a w domu jest czas na rozmowy, na bycie razem, to podwieczorek z szarlotk albo kawa趾iem mlecznej czekolady nie zaszkodzi. Chodzi tylko o to, by s這dycze nie zast瘼owa造 ani posi趾闚, ani innych form aktywno軼i, 瞠by nie by造 nagrod albo narz璠ziem przekupstwa.

A mo瞠 dziecko ma wewn皻rzny hamulec, kt鏎y pozwoli mu nie przejada si s這dyczami?

Na to bym nie liczy. O tym, co znajdzie si na talerzu dziecka, decyduj rodzice, ono natomiast decyduje, ile zje. To my ustalamy, jaka ilo嗆 豉koci pojawi si na tym talerzu. Dzieci 篡wione smacznie, w spos鏏 urozmaicony i w serdecznej atmosferze niecz瘰to b璠 膨da s這dyczy, bo po prostu b璠 najedzone. Ale nie mo瞠my wymaga od dziecka wstrzemi篥liwo軼i, je郵i sami jemy bez opami皻ania. Nawyki 篡wieniowe kszta速uj si w dzieci雟twie. Je郵i chcemy, by dziecko jad這 racjonalnie, sami musimy tak si od篡wia.

Kiedy gotujemy dziecku, odruchowo dos豉dzamy kaszk i kompot... A mo瞠 w pierwszych latach 篡cia nic nie powinni鄉y s這dzi?

Wystarczy, je郵i przygotowuj帷 posi趾i dla dziecka, b璠ziemy pami皻a, 瞠 ma bardziej czu造 smak ni doro郵i. Nies這dzony kompot ze s這dkich owoc闚 albo przecier owocowy powinien mu smakowa. A je郵i ju koniecznie chcemy co dos這dzi - u篡jmy o po這w mniej cukru, ni gdyby鄉y robili to dla siebie.

A mo瞠 zamiast cukru lepiej u篡wa miodu, syropu klonowego, zag瘰zczonych przecier闚 owocowych?

Naszym zadaniem jest pilnowa, 瞠by dziecko nie jad這 za du穎 w璕lowodan闚 prostych. I tak naprawd nie ma znaczenia, czy to b璠 karmelki, mi鏚, syrop, czy zwyk造 cukier.

W niekt鏎ych domach zamiast s這dyczy dzieci jedz suszone owoce, orzeszki albo p豉tki 郾iadaniowe. To dobry pomys, bo maluchy przy okazji zjadaj wiele witamin i sk豉dnik闚 mineralnych. Warto wiedzie, 瞠:

- ma豉 miseczka pestek s這necznika dostarczy dziennej dawki magnezu, witaminy E, B1 i kwasu foliowego;

- 10 suszonych moreli pokryje dzienne zapotrzebowanie na witamin A i 3/4 zapotrzebowania na witamin C;

- gar嗆 migda堯w dostar- czy ca貫j dziennej dawki magnezu i niemal ca貫j dawki witaminy B2.

Ale takie przek御ki lepiej te mie pod kontrol, bo s niezwykle kaloryczne - suszone owoce z powodu zawarto軼i cukr闚 prostych, a orzechy ze wzgl璠u na t逝szcz.

To mo瞠 powinni鄉y u篡wa s這dzika?

Dzieciom do trzeciego roku 篡cia nie wolno podawa 瘸dnych s這dzik闚. A i potem nie polecam. Bo po co? 疾by poda trzy kalorie w tabletce s這dzika zamiast 30 w 造瞠czce cukru? Zdrowiej i korzystniej dla zachowania linii jest po prostu nie s這dzi.

Czy dzieci, kt鏎e du穎 si ruszaj, trac apetyt na s這dycze?

Nie. Ruch to wi瘯sze spalanie kalorii, a to mo瞠 raczej pobudzi apetyt (tak瞠 na co s這dkiego). Szczup造m dzieciom po wi瘯szym wysi趾u fizycznym wr璚z nale篡 poda kawa貫k czekolady albo cukierek, 瞠by nie dosz這 do hipoglikemii. Je郵i zatem idziemy w g鏎y albo na d逝gi spacer brzegiem morza, warto by鄉y wzi瘭i ze sob tabliczk czekolady.

Czy domowe s這dycze s zdrowsze ni te ze sklepu?

To zale篡 od tego, jak s przygotowywane. Domowe karmelki, ci庵utki czy blok kakaowy zapewne nie b璠 mniej tucz帷e ni kupne. Odchudzi mo瞠my natomiast ciasta. Najzdrowsze s ma這 s這dkie domowe wypieki na dro盥瘸ch. Kawa貫k dro盥穎wego placka podany ze szklank mleka, porcj twaro磬u czy owoc闚 to po篡wne drugie 郾iadanie albo podwieczorek. Natomiast ciasta na proszku podawajmy dzieciom okazjonalnie, bo wchodz帷e w jego sk豉d w璕lany i fosforany sodu w nadmiarze s szkodliwe.

Doc. dr hab. Janusz Ksi捫yk jest kierownikiem Kliniki Pediatrii w Centrum Zdrowia Dziecka. Opublikowa ponad 120 prac naukowych. Jest jednym z ekspert闚, kt鏎zy opracowali obowi您uj帷e w Polsce schematy wprowadzania nowych pokarm闚 do diety niemowl璚ia. Cz這nek polskich i zagranicznych

towarzystw naukowych.

Wi璚ej o:
Komentarze (1)
S這dycze w diecie dziecka
Zaloguj si
  • Joanna Sancon

    0

    Lepiej jednak dawa dziecku tego typu przek御ki www. tobio.pl/category/przekaski-bio-do-szkoly
    Orzechy, suszone i 鈍ie瞠 owoce, batoniki zbo穎we bez cukru itp. Ludzie sobie nie u鈍iadamiaj jak bardzo szkodliwy jest cukier- nie tylko na z瑿y, ale ca造 organizm ;)

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX