1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Kuchnia domowa

Dobrze zaopatrzona spiżarnia nie musi pękać w szwach. Ważne, żeby znalazły się w niej produkty, dzięki którym można szybko wyczarować pyszne i zdrowe danie.
Czasem głód pojawia się znienacka, czasem dopada rodzinę po powrocie z długiego spaceru lub wycieczki. Warto mieć wtedy kilka pomysłów na dania, które powstaną błyskawicznie, nasycą głód, a jednocześnie będą wartościowym posiłkiem. Bo wbrew pozorom przygotowanie zdrowego jedzenia nie musi być ani czaso-, ani pracochłonne. Ale samymi pomysłami nikt się nie naje. Trzeba mieć w kuchennej szafce oraz lodówce kilka bazowych produktów i nieco zdrowych dodatków, które dodadzą daniom aromatu i fantazji.Zrobiłyśmy redakcyjną burzę mózgów i ułożyłyśmy listę rzeczy, które staramy się mieć zawsze w zanadrzu. Każda z nas ma swoje ulubione (ja na przykład zawsze kupuje na zapas makaron i... cytryny), bez których nie wyobrażam sobie gotowania. Zerknijcie na nasze podpowiedzi, przyjrzyjcie się też swoim ulubionym potrawom i sprawdźcie, czy jesteście przygotowani na gromkie: "Jeeeeść!".

Makaron pełnoziarnisty

Ratuje od śmierci głodowej i małych, i dużych. Najlepiej mieć w zapasie świderki, które można podać zarówno z sosem, warzywami, jak i mięsnym gulaszem.

Przecier pomidorowy

Można z niego zrobić błyskawicznie pomidorową i sos do klusek czy pulpetów.

Budyń (lub mąka ziemniaczana)

Sposób na mały głód. Podany z kleksem konfitury lub sokiem malinowym stanie się pysznym deserem. Domowy budyń też łatwo zrobić: wystarczy dodać do zimnego mleka coś, co nada mu smak (kakao, wanilię, karmel, owoce), i mąkę ziemniaczaną (oraz ewentualnie ubite z cukrem jajko) i wlać na gotującą się porcję mleka.

Cytryna

Orzeźwiający sok z cytryny podkręca smak wielu potraw, zwłaszcza zup i sosów, skórka nadaje cudowny aromat gulaszom, a plastry cytryny duszone z rybą niwelują jej intensywny zapach.

Kasza manna

Można z niej zrobić i ciepłe śniadanie, i polentę zapieczoną z ziołami na kolację.

Kasza gryczana

Dobra zarówno na sypko (klasyk w postaci kaszy gryczanej z jajkiem sadzonym i kefirem smakuje prawie wszystkim), jak i w postaci kotletów, a także farszu, na przykład do pierogów.

Puszka sardynek, puszka tuńczyka

Rybki można dodać do makaronu (najprostsze spaghetti al tonno), wymieszać z serem i zrobić błyskawiczną pastę do chleba, a także ułożyć na pizzy.

Włoszczyzna (suszona lub mrożona)

W 20 minut można z niej przygotować esencjonalny wywar warzywny - będzie świetną bazą do zupy lub sosu.

Przyprawy

Warto mieć zawsze jakieś suszone zioła lub kompozycję przypraw typu curry czy garam masala. Wystarczy szczypta, by zwykła potrawa nabrała nowego smaku.

Czosnek

Byle nie w proszku. Dzięki ząbkom świeżego czosnku żadna potrawa nie będzie mdła. Ziemniaki i ryż ugotowane z ząbkiem czosnku smakują ciekawiej, a sałata podana na salaterce natartej przepołowionym ząbkiem czosnku jest aromatyczna, ale nie za ostra.

Cebula

Ważny dodatek smakowy dla osób, które nie jedzą mięsa. Na surowo zaostrza smak potraw, usmażona na złoto łagodzi i dodaje szczyptę piątego smaku umami, charakterystycznego dla potraw mięsnych. Zwykłe ziemniaki zapieczone z cebulą będą wystrzałowym daniem ratunkowym, gdy lodówka świeci pustkami.

Oliwa

Tłuszcz jest nośnikiem smaku, dlatego też kroplę dobrej jakości oleju warto dodawać do potraw. Co więcej, wiele witamin rozpuszczalnych w tłuszczach przyswajamy tylko w ich obecności.

Jajka

Niepozorne jajo ma ogromny potencjał kulinarny: sadzone, pod postacią jajecznicy, na twardo, na miękko, w zapiekankach, w zupach, w pastach...

Płatki zbożowe, muesli

Poranna owsianka często lepiej się sprawdza niż kanapki. Najlepiej kupić kilka rodzajów płatków, dodać do nich bakalie, odrobinę miodu i zrobić domową granolę. Owsiankę można jeść z mlekiem, jogurtem, maślanką, chrupać jako przekąskę i zapiekać pod nią owoce.

Mąka, najlepiej pełnoziarnista

Można z niej zrobić naleśniki, racuchy, kluski kładzione... No i upiec chleb (dlatego warto też mieć suche drożdże).

Czerwona soczewica

Nie wymaga moczenia, można z niej szybko przygotować pożywny obiad lub kolację w postaci zupy, purée, a nawet pyszny wegetariański pasztet.

Fasola w puszce

Można wykorzystać ją jako dodatek do sałatek, wrzucić do sosu pomidorowego i podać na ciepło, a po zmiksowaniu użyć fasoli zamiast mąki do zagęszczenia zupy lub sosu.

Miód, dżem, konfitury

Zarówno kropla miodu na plasterku białego sera, jak i kropki konfitury w miseczce kaszy manny mogą zachęcić malucha do zjedzenia śniadania.

Pieczywo tostowe

Warto mieć zawsze paczkę tostów (najlepiej pełnoziarnistych) w zamrażalniku. Przydadzą się, gdy zabraknie pieczywa lub gdy zjawią się niezapowiedziani goście.

Żółty ser

Bez niego nie ma mowy o żadnej zapiekance, tarcie czy pizzy. Tosty z serem podgrzane w opiekaczu sprawdzają się zawsze, gdy chłodno i głodno.

Mleko UHT

Wprawdzie pasteryzowane jest smaczniejsze, ale karton mleka homogenizowanego warto mieć zawsze w spiżarni.

Więcej o: