1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jakie ryby kupować?

Zdrów jak ryba. Kiedyś to była prawda. Teraz nie zawsze. Warto wiedzieć, gdzie szukać ryb godnych polecenia.
Powinniśmy jeść ryby. Najlepiej dwa razy w tygodniu. Są bowiem źródłem łatwo przyswajalnego białka, cennych tłuszczów, przede wszystkim nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3, witamin A, E i D, a także mikro- i makroelementów: wapnia, fosforu, fluoru, jodu. To jedna strona medalu. Jest jednak i druga. Ze względu na zanieczyszczenie środowiska w mięsie ryb, oprócz cennych składników, znajdują się też dioksyny, pestycydy, metale ciężkie... Na szczęście niektóre gatunki, żyjące w czystszych akwenach, są mniej zanieczyszczone.

Dobry połów

Można polecić łososia pacyficznego i szprota (ryby tłuste), dorsza, czarniaka, morszczuka (ryby chude), a z ryb słodkowodnych pstrąga i karpia. Złą opinię mają ryby importowane z Chin (mintaj i sola) oraz z Wietnamu (panga i?tilapia). Jest w nich mało białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych, za to dużo substancji niepożądanych.Wybierając ryby, warto też zadbać o ochronę środowiska. W wyniku nadmiernych połowów wielu gatunkom grozi wyginięcie. Organizacje proekologiczne nawołują państwa do tzw. zrównoważonych połowów, czyli takich, które pozwolą na odbudowanie populacji. Do nas, konsumentów, apelują o kupowanie ryb niezagrożonych wyginięciem.

Sieci kontrolowane

Przedstawiciele organizacji Greenpeace przyglądali się 9?największym sieciom handlowym w Polsce. Oceniali, czy decydujący o zakupie ryb w tych sieciach kierują się dobrem środowiska naturalnego i nie przyczyniają się do przetrzebienia mórz i oceanów. W rankingu najlepiej wypadły sklepy sieci Kaufland i Lidl (wynik dobry). Kolejne miejsca zajęły: Real, Auchan, Carrefour (wynik zadowalający). Na końcu znalazły się Tesco, Piotr i Paweł, Biedronka i Alma (wynik negatywny). Jeśli kupujemy w małych sklepach, pytajmy o pochodzenie ryby. Sprzedający powinni to wiedzieć i nam odpowiedzieć. Warto także odwiedzić strony poradnikrybny.wwf.pl i rybynapolskimrynku.pl. Zachęcamy też do pobrania bezpłatnego poradnika "Dobra ryba" ze strony: greenpeace.org/poland/pl/wydarzenia/polska/Dobra-Ryba---poradnik-konsumencki/

Jak przyrządzać?

Duże znaczenie dla zachowania prozdrowotnych właściwości ryb ma sposób ich przyrządzenia. Najlepsze jest pieczenie lub gotowanie na parze. Nie poleca się ryb smażonych (tłuszcz dostarcza wiele kalorii) ani wędzonych (mogą zawierać szkodliwe substancje). Ryby grillowane są smaczne i nie tracą wartości, pod warunkiem jednak, że będą zabezpieczone folią przed szkodliwym dymem.

Ryby polecana to m.in.:

czarniak, dorsz bałtycki (stado wschodnie), karp, łosoś pacyficzny, morszczuk plamiak, pstrąg, szprot

Gatunki, których spożycie należy ograniczyć:

dorsz bałtycki (stado zachodnie), flądra, halibut, łosoś norweski, makrela, mintaj, śledź, tuńczyk

Gatunki zagrożone wyginięciem:

dorada, halibut atlantycki, karmazyn, łosoś bałtycki, miruna, sielawa, sola, tuńczyk błękitnopłetwy, węgorz

Więcej o: