1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Sposoby na niejadka

Małe dzieci nie zawsze chcą jeść to, co zalecają im dietetycy i pediatrzy. A zmartwieni rodzice zachodzą w głowę, jak je do tego przekonać. Na szczęście są na to sposoby.
Zdarzają się dzieci, które z rezerwą odnoszą się do nowych potraw i które trzeba długo przekonywać, by rozszerzyły swój jadłospis. Inne z kolei, ku przerażeniu rodziców, tygodniami jedzą tylko kilka produktów na krzyż. Jak przekonać niemowlę, a potem dziecko do zdrowej, urozmaiconej i zrównoważonej diety?

Wiele prób

Zwykle maluch potrzebuje czasu, by zaakceptować, a potem polubić coś nowego.

Nowości najlepiej podawać, gdy dziecko jest zdrowe i w dobrym humorze. Katar, zmęczenie czy rozdrażnienie spowodowane ząbkowaniem potrafią skutecznie zniechęcić do jedzenia nawet ulubionych potraw, a co dopiero tego, co nieznane.

Dobra konsystencja

Niektóre niemowlęta chętniej jedzą, gdy przestają dostawać wyłącznie gładkie przeciery.

Już siedmiomiesięczny malec poradzi sobie z ugotowanym na miękko ryżem, rozgniecionym widelcem ziemniakiem, z podaną do łapki ugotowaną marchewką czy kawałkiem miękkiego banana.

Spróbuj zamienników

Jeśli maluch uparcie nie akceptuje jakiegoś produktu, najrozsądniej jest zaproponować mu inny o podobnych zaletach, ale innym smaku czy konsystencji.

Pamiętajmy, że nawet mały człowiek ma prawo do własnych upodobań kulinarnych. Nie lubi przecieru z moreli? Ale może bardziej delikatne w smaku brzoskwinie przypadną mu do gustu. Kręci nosem na kalafior? Być może brokuł będzie w nim budził mniejsze opory. Nie chce jeść obiadków z dodatkiem kurczaka? Spróbujmy zaproponować mu danie z innym rodzajem delikatnego mięsa (indyk, królik) albo z rybą.

Daj dziecku wybór

W drugim i trzecim roku życia odmowa zjedzenia proponowanych przez rodziców dań często wynika z dążenia dziecka do decydowania o sobie.

Najlepiej wtedy pozwolić mu na to. Oczywiście w określonych przez nas, zgodnych ze zdrowym rozsądkiem ramach i dając dwie-trzy możliwości do wyboru. Przed podaniem śniadania zapytajmy więc: "Wolisz płatki owsiane z bananem czy malinami?". Przygotowując obiad, upewnijmy się: "Będziesz dziś jadł buraczki czy groszek?". Przy kolacji dajmy wybór: "Chcesz kanapkę z pastą jajeczną i szczypiorkiem czy z twarożkiem i papryką?".

Różny sposób podania

Niemal każdy produkt spożywczy można podać naprawdę na wiele różnych sposobów.

Gotowane w wodzie warzywa smakują zupełnie inaczej niż gotowane na parze, nie mówiąc już o surowych, pieczonych czy grillowanych. Owoce to przecież także soki, musy owocowe, sorbety, dodatek do jogurtów, twarożków, kanapek. Pełnoziarniste produkty zbożowe to nie tylko razowy chleb, ale również makaron z pełnoziarnistej mąki, kasza gryczana, płatki owsiane i chrupkie pieczywo z pełnych ziaren zbóż.

Na widoku

Kiedy dziecko jada już samodzielnie, w czasie posiłków dobrze jest stawiać przy nim wodę i zdrowe przekąski.

Jeśli nasz kilkulatek niechętnie je przygotowane przez nas dania, zamiast gotowych zestawów postawmy na stole kilka różnych wartościowych produktów, z których sam będzie mógł skomponować swój posiłek. Jak wykazują badania, dzieci, które mogą wybierać wśród zdrowych różnorodnych produktów, instynktownie sięgają po to, czego ich organizm najbardziej potrzebuje, i mają dobrze zbilansowaną dietę.

Czym zastąpić?

Co robić, gdy niechęć dziecka budzą:

•  WARZYWA - możemy zaproponować mu jarzyny z dodatkiem owoców, także w postaci soków owocowo-warzywnych, doprawione ziołami, podane inaczej (np. gotowane na parze, pieczone, grillowane, w postaci zupy kremu).

•  OWOCE - możemy podawać mu soki, musy owocowe (także mrożone na wzór sorbetów), koktajle mleczne z dodatkiem owoców.

•  MLEKO - być może zasmakuje mu jogurt, kefir, mleko acidofilne, maślanka, twarożek, żółty ser.

•  PIECZYWO - może będzie chciał jeść chrupkie pieczywo, kasze, płatki, makarony i inne produkty zbożowe, najlepiej w wersji pełnoziarnistej.

•  MIĘSO - podawajmy mu ryby, dania z jajek, mleka i sera (np. omlety, naleśniki, kluski, tarty).

Więcej o: