1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Ryby na stół

Zdaniem lekarzy ryby mają tyle zalet, iż dobrze jest je wprowadzać do diety dziecka wcześnie. Warto jednak wiedzieć, jakie wybierać.
Dlaczego warto jeść ryby?

Ich mięso jest źródłem łatwo przyswajalnego białka. Tłuszcz rybi dostarcza nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega--3, które podnoszą odporność i poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego, a także służą funkcjonowaniu układu krążenia. Jedząc ryby, dostarczamy organizmowi składniki odżywcze, z których najważniejsze to:

WITAMINA A (niezbędna do prawidłowego widzenia) i WITAMINA D (wpływa na mineralizację kości);

JOD, który wpływa na metabolizm, koordynując wzrost, dojrzewanie i funkcjonowanie układu nerwowego;

SELEN - silny antyoksydant zapobiegający procesom starzenia, chroniący przed nowotworami, niezbędny do prawidłowego wzrostu;

WAPŃ I FOSFOR - wpływają na zdrowie kości, pracę układu nerwowego i mięśniowego, utrzymują równowagę kwasowo- -zasadową oraz działają przeciwzapalnie;

MAGNEZ, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

Świeża ryba

Świeża ryba ma lśniącą śliską skórę, przejrzyste wypukłe oczy, różowe skrzela i pachnie naturalnie. Aby mieć pewność, że kupiona ryba jest świeża, włóżcie ją do naczynia z zimną wodą: świeża ryba opadnie na dno, a nieświeża wypłynie na powierzchnię.

Tłuste czy chude ryby?

Z punktu widzenia zawartości zdrowego rybiego tłuszczu cenniejsze dla zdrowia są tłuste ryby morskie: łosoś, śledź, makrela, tuńczyk, węgorz. Chude mięso takich ryb morskich jak dorsz, mintaj, morszczuk i słodkowodnych, takich jak pstrąg strumieniowy, sandacz, okoń, szczupak, jest delikatniejsze i bardziej lekkostrawne.

Ryby dziko żyjące czy hodowlane?

Najlepiej byłoby przygotować danie ze świeżo złowionej ryby, żyjącej w idealnie czystej wodzie. Niestety, najczęściej kupujemy ryby w sklepach, i to zwykle w supermarketach. Sprzedawcy w dziale rybnym powinni jednak umieć udzielić odpowiedzi na pytanie, skąd ryba pochodzi. Warto o to pytać. I wybierać te sztuki, które pochodzą z kontrolowanych akwenów lub hodowli, odławiane zgodnie z zasadami zrównoważonego rybołówstwa.

Kiedy wprowadzić ryby do diety dziecka?

Ryby wprowadzamy do diety dziecka karmionego piersią od 7. miesiąca, a dziecku karmionemu sztucznie podajemy je od 6. miesiąca. Niewielkie ilości ryby (około 10 g) dodajemy do przecieru jarzynowego czy zupki. Jeśli kupimy gotowe rybne danie w słoiczku dla niemowląt, mamy pewność, że ryba jest dobrej jakości. Kupując ryby, wybierajmy gatunki szlachetne, o jak najniższym stężeniu rtęci, na przykład mintaja, solę, morszczuka, łososia, dorsza, węgorza, szprotki i sardynki. Najlepiej małoościste lub takie, których ości łatwo usunąć.

Jak przyrządzić rybę?

Świeżą rybę filetujemy, usuwamy ości, myjemy i dokładnie osuszamy. Skrapiamy sokiem z cytryny i oprószamy solą i ziołami (estragonem, majerankiem, bazylią, tymiankiem, melisą). Intensywny zapach ryb morskich można nieco zniwelować, mocząc rybę w mleku z dodatkiem pieprzu. Tak przygotowaną możemy upiec w naczyniu żaroodpornym lub w folii, ugotować na parze, ewentualnie (z rzadka!) usmażyć.

Mrożone porcjowane ryby (np. kostki) po opłukaniu od razu gotujemy lub pieczemy. Nie porcjowane trzeba najpierw powoli rozmrozić (np. w chłodnym słodkim mleku), ale tylko tak, by można je było podzielić.

Cytrynowa sola w folii

•  60 dag filetów z soli

•  sól i biały pieprz

•  2 cytryny

•  20 dag masła ziołowego

Filety natrzyj przyprawami, każdy ułóż na dużym kawałku folii posmarowanej masłem. Pozostałe masło zetrzyj na wiórki i posyp ryby. Na każdej ułóż plastry cytryny. Złóż folię, tak aby powstała torebka. Ułóż na rozgrzanym grillu i piecz, aż torebki "spuchną".

Zupa rybna

•  szklanka wywaru warzywnego

•  kilka talarków ugotowanej marchewki

•  2 łyżki ryżu

•  łyżka soku z cytryny

•  2 łyżki gotowanej ryby

•  łyżeczka koperku

•  szczypta soli

Do wrzącego wywaru wrzuć ryż i gotuj, aż będzie miękki. Dodaj rybę, przyprawy i sok z cytryny, zagotuj. Na koniec wrzuć pokrojoną marchewkę.

Klopsiki rybne w pomidorach

•  1 kg pomidorów

•  2 posiekane cebule

•  szczypta tymianku

•  garść posiekanej natki pietruszki

•  sól i pieprz

•  olej do smażenia

•  klopsiki rybne

Zeszklij cebulę na oleju, dodaj pomidory i przyprawy. Podgrzewaj, aż pomidory się rozgotują. Przetrzyj przez sito i duś, aż sos zgęstnieje. Włóż klopsiki (przepis na nie na następnej stronie) i chwilę pogotuj.

Klopsiki rybne

•  60 dag rozmrożonych filetów z mintaja, morszczuka lub dorsza

•  jajko

•  pół szklanki tartej bułki

•  3 łyżki cukru

•  2 cebule

•  2 marchewki

•  pietruszka

•  kawałek selera

•  sól i pieprz

Opłukane i odsączone filety przepuść przez maszynkę wraz z jedną cebulą. Otrzymaną masę wymieszaj z jajkiem, solą, pieprzem i 2 łyżkami cukru. Dodaj tartą bułkę i uformuj pulpety. Drugą cebulę i pozostałe warzywa pokrój w plasterki i ugotuj z nich wywar. Wrzuć do niego pulpety, sól, pieprz i łyżkę cukru.

Gotuj godzinę na małym ogniu.

Ryba duszona z warzywami

•  45 dag filetów z makreli, mintaja lub karpia (bez skóry)

•  trzy łyżki oliwy

•  sok z połówki cytryny

•  2 zmiażdżone ząbki czosnku

•  łyżeczka musztardy

•  łyżeczka miodu

•  posiekana czerwona papryka

•  2 pokrojone w kostkę cukinie

•  30 dag ziemniaków pokrojonych na ćwiartki

•  4 pokrojone pomidorki koktajlowe.

W rondlu zmieszaj oliwę, sok z cytryny, czosnek, musztardę i miód. Dodaj warzywa i duś pod przykryciem około 30 minut, co pewien czas mieszając. Potem do rondla włóż rybę i dalej duś 10-15 minut.

Zapiekanka z mintajem

•  20 dag ryżu

•  40 dag brokułów

•  50 dag filetów z mintaja

•  cytryna

•  2 pomidory

•  łyżka masła

•  łyżka mąki

•  200 ml wywaru warzywnego

•  150 ml mleka

•  łyżeczka musztardy

•  sól i pieprz

•  łyżka koperku

Ugotuj ryż i brokuły. Rybę skrop cytryną, a następnie osusz. Zrób zasmażkę i mieszając, wlewaj bulion i mleko. Gotuj, aż powstanie gęsty sos. Dodaj musztardę, dopraw. W formie układaj warstwami: ryż, pokrojone filety, brokuły i pomidory. Polej sosem musztardowym. Zapiekaj 20-25 minut w piekarniku nagrzanym do 200°C.

Więcej o: