1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Zamiast mleka

Napój owsiany, ryżowy czy migdałowy może być miłym urozmaiceniem diety kobiety, która karmi piersią małego alergika i musi wyeliminować z jadłospisu mleko krowie.
Każda mama na bezmlecznej diecie wie, że wyeliminowanie mleka nie jest wcale proste. Co dolać do kawy? Czym zastąpić mleko w rozmaitych przepisach? Gdy mleka nie można pić, okazuje się, że właśnie na nie ma się sporą ochotę. Na dodatek w jadłospisie karmiącej mamy nie powinno zabraknąć produktów dostarczających wapń i witaminę D (jej obecność jest konieczna, aby wapń był dobrze przyswajany przez organizm). W okresie laktacji jest to niezwykle ważne. Jeśli w diecie kobiety nie będzie dostatecznej ilości produktów bogatych w wapń, dziecko "wyssie" potrzebny mu pierwiastek z zapasów organizmu mamy, osłabiając w ten sposób jej kości.

Najlepszym źródłem wapnia jest mleko oraz jego przetwory. Mleko jest również źródłem pełnowartościowego białka. Zdarza się jednak, że mama musi odstawić nabiał z powodu stwierdzonej u dziecka alergii na białka mleka krowiego. W takim przypadku ważne staje się uzupełnienie diety o inne produkty bogate w wapń.

Napoje roślinne

Jeśli karmiącej mamie bardzo brakuje płynnego mleka, może zastanowić się nad dodaniem do diety napojów roślinnych, czyli tzw. Mleka sojowego, kokosowego, owsianego czy ryżowego. Część z nich jest wzbogacona w wapń i witaminę D. Czym przypominają mleko krowie, a czym się od niego różnią?

Mleko sojowe

obfituje w chude białko oraz witaminy z grupy B. W porównaniu do mleka krowiego zawiera mniej wapnia (zwykłe mleko to 80 proc. przyswajalnego wapnia, sojowe - około 15 proc.) i witaminy D. Produkowane przemysłowo często wzbogaca się wapniem oraz witaminami A i D. Uwaga: soja może uczulać.

Mleko ryżowe, owsiane

w porównaniu z mlekiem krowim mają więcej węglowodanów, ale brak im znaczących ilości wapnia i białka. "Mleko" ryżowe często jest wzbogacane w witaminy i sole mineralne, włącznie z wapniem, żelazem i witaminami z grupy B. Uwaga! "Mleko" owsiane może zawierać gluten.

Mleko migdałowe

podobnie jak mleko zawiera dużo wapnia, sporo białka, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę B2, witaminę E, a także magnez. Napój migdałowy jest bezpieczny dla osób z nietolerancją laktozy i glutenu. Uważać natomiast muszą osoby uczulone na orzechy.

Jak zrobić mleko roślinne?

Napoje roślinne możemy kupić lub przygotować samodzielnie w domu. Te sklepowe zazwyczaj wzbogacone są w wapń i witaminy. Przyrządzając takie "mleko" w domu, mamy natomiast pewność, z czego i jak jest zrobione.

Mleko sojowe

Ziarna soi lub mąkę sojową moczymy co najmniej trzy godziny w wodzie (im woda jest chłodniejsza, tym dłużej) w proporcjach wagowych 10:1 (woda:soja). Po namoczeniu ziarna ucieramy z wodą, aby mleko uzyskało odpowiednią gęstość. Uzyskany płyn gotujemy 30 minut, a następnie przecedzamy przez gazę.

Mleko ryżowe

Szklankę ugotowanego ryżu (dobrze jest go nieco bardziej niż zwykle rozgotować) miksujemy w blenderze z 4 szklankami ciepłej wody i zlewamy do garnka. Po 30 minutach ostrożnie przelewamy do innego pojemnika, pozostawiając cały powstały osad w pierwszym.

Mleko migdałowe

100 g dobrej jakości migdałów parzymy, a następnie, po przestudzeniu, obieramy ze skórki. Potem moczymy w przegotowanej wodzie całą noc. Wodę odlewamy, migdały miksujemy, dodajemy 3-4 szklanki źródlanej wody. Przecedzamy przez sitko.

Mleko owsiane

Szklankę płatków owsianych oraz 5 szklanek wody gotujemy na małym ogniu pod pokrywką przez godzinę. Powstałą zawiesinę przecedzamy następnie przez gęste sitko lub gazę.

Koktajl na śniadanie

Dobrym pomysłem na śniadanie jest pożywny i smaczny koktajl.

Oto potrzebne składniki: 150 ml napoju roślinnego 4 łyżki płatków owsianych łyżka prażonego siemienia lnianego łyżka ziaren słonecznika 200 g owoców (kiwi, mango, banan lub owoce jagodowe).

Wszystkie składniki należy zmiksować.

Więcej o: