1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Kaszki dla niemowląt

Na półkach z kaszkami dla niemowląt wybór jest ogromny. Jak się w tym połapać?
Najpierw musimy zdecydować, czy podać dziecku kaszkę, czy kleik. Skład obu tych produktów jest taki sam (pod warunkiem, że bierzemy pod uwagę dobrej jakości żywność dla niemowląt). Różnią się stopniem rozdrobnienia, a po rozprowadzeniu wodą - konsystencją. Na dobrą sprawę obu produktów można używać zamiennie. Nawet niemowlę, które dopiero rozpoczyna swoją przygodę ze stałymi pokarmami, da sobie radę z przełknięciem kaszki.

Na początek bez dodatków

Przy pierwszych próbach wprowadzania kaszki podajemy niemowlęciu taką bez dodatków smakowych. Z czasem, gdy dziecko zaakceptuje nowość, możemy (choć nie musimy) wprowadzać kaszki smakowe. Najlepiej przygotować ją samemu - do porcji "czystej" kaszki ryżowej czy kukurydzianej dodać parę łyżek przecieru z owoców (np. ze słoiczka). Wtedy wiemy, że słodycz kaszki pochodzi z owoców, a nie z cukru.

Bezmleczna lub z mlekiem

W sklepach znajdziemy kaszki bezmleczne i z dodatkiem mleka modyfikowanego. Te pierwsze idealnie nadają się dla alergików uczulonych na białko mleka krowiego. Można je przyrządzić na wodzie, pokarmie mamy lub preparacie mlekozastępczym.

Kaszka bezmleczna przygotowana na wodzie będzie w sam raz dla niemowlęcia karmionego piersią, które mleka ma pod dostatkiem. Warto pamiętać, że kaszka na wodzie jest także wartościowym posiłkiem, a z dodatkiem owoców świetnie smakuje.

Kaszki mleczne to dobre uzupełnienie diety dziecka, które niechętnie pije samo mleko. Taką kaszkę można podać starszemu niemowlęciu 2 razy dziennie.

Glutenu tylko troszeczkę

Zalecenia specjalistów są następujące: w 5.-6. miesiącu życia codziennie podajemy maluchowi niewielkie ilości kaszki glutenowej. Zwykle jest to pół łyżeczki manny ugotowanej na wodzie i dodanej do mleka mamy lub przecieru jarzynowego (jeśli dziecko go już jada).

W 7. miesiącu do diety dziecka karmionego piersią wprowadzamy kaszki bezglutenowe. Maluchom pijącym mleko modyfikowane robimy to miesiąc wcześniej. Na solidną porcję kaszki glutenowej przychodzi pora w 9. miesiącu (pod warunkiem, że wcześniejsze próby wprowadzania glutenu przebiegły bez problemów).

Różne rodzaje kaszek

Niemowlętom najlepiej jest podawać specjalne, przeznaczone dla nich kaszki. Są przygotowane ze składników najwyższej jakości, a na dodatek wzbogacone w żelazo i witaminy. To nie znaczy, że maluch nie może skosztować również kasz (i ryżu) w postaci jadanej przez dorosłych. Już ośmio-, dziewięciomiesięczne niemowlę może spróbować kaszy gryczanej, jaglanej, jęczmiennej, kuskusu. Kasze, szczególnie tzw. grube, to dobre źródło złożonych węglowodanów, witamin z grupy B, mikroelementów, błonnika. Jeśli maluch będzie je jadać wraz z całą rodziną, nabierze zdrowych nawyków żywieniowych i oswoi się z nowymi (niesłodkimi) smakami.

Więcej o: