1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Nawyki żywieniowe u dzieci

1000 dni to w zaokrągleniu 3 lata. Tyle czasu mamy, żeby na całe życie dobrze zaprogramować metabolizm naszego dziecka.
Pierwsze trzy lata życia to okres, kiedy maluch najintensywniej się rozwija - aż pięciokrotnie zwiększa masę, a długość jego ciała się podwaja. W tym pierwszym okresie życia kształtuje się również jego metabolizm.

Metabolizm dziecka

Metabolizm jest niezwykle ważnym elementem funkcjonowania człowieka. Są to wszystkie reakcje chemiczne zachodzące w organizmie. Odpowiadają za przemianę materii i energii. Jest to skomplikowany proces, który zachodzi w każdej komórce. To, jak będzie funkcjonował, określa się w pierwszym okresie życia. To wtedy tworzą się w organizmie tzw. szlaki metaboliczne, odpowiadające za procesy przemiany materii nie tylko w dzieciństwie, ale też w przyszłości.

Dieta w ciąży

W okresie płodowym i we wczesnym dzieciństwie organizm malucha jest bardzo wrażliwy na sposób odżywiania, bo nadmiar lub niedobór składników odżywczych może w tym czasie doprowadzić do trwałych zmian w metabolizmie. Dlatego już w czasie ciąży warto się odżywiać tak, aby maluch za naszym pośrednictwem regularnie dostawał to, co najlepsze. Później, już po porodzie, dziecko powinno być karmione piersią, przynajmniej do szóstego miesiąca. Mleko mamy to bowiem optymalny pokarm dla dziecka, zarówno pod względem zawartości składników, jak i proporcji między nimi.

Dieta dziecka

Od początku rozszerzania diety niemowlęcia powinniśmy zacząć uważnie komponować jadłospis malucha. Na co szczególnie zwrócić uwagę?

Wybierajmy produkty jak najmniej przetworzone, jak najlepszej jakości.

Urozmaicajmy posiłki. Im bardziej kolorowo na talerzyku, tym lepiej, tym więcej składników mineralnych i witamin (a małe dzieci potrzebują więcej składników odżywczych w przeliczeniu na kilogram masy ciała, ponieważ intensywnie się rozwijają).

Nie dosalajmy, nie słódźmy - smak zupki warzywnej jest dla dziecka wystarczająco wyrazisty, a nadmiar soli i cukru w diecie dziecka obciąża organizm malucha i zaburza metabolizm.

Szanujmy apetyt dziecka, nie przekarmiajmy go, nie rozciągajmy małego żołądka.

Dajmy przykład. Małe dziecko bardzo szybko się uczy, chłonie wiedzę i doświadczenia jak gąbka. Jeśli cała rodzina przejdzie na zdrową dietę, maluch w naturalny sposób przyswoi sobie jej zasady.

Więcej o: