1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Syrop glukozowo-fruktozowy, kwas fosforowy, syntetyczne dodatki. Co kryje się w soku, a co w nektarze czy napoju?

Cukier, syrop glukozowo-fruktozowy, barwniki - jeśli są wymienione w składzie, nie mamy do czynienia z sokiem. Ile owoców jest w nektarze, a ile w napoju owocowym? Co podawać dzieciom i czym grozi picie zbyt dużej ilości napojów gazowanych? Bierzemy pod lupę bezalkoholowe napoje owocowe.
Bezalkoholowe napoje niegazowane dzielimy na napoje zawierające naturalne składniki smakowe, zapachowe i barwiące, soki owocowe i warzywne oraz nektary. Co to oznacza, jeśli przełożymy to na towary na półkach naszych sklepów?

1. 100 proc. soki owocowe - otrzymywane z wyciśniętych świeżych lub schłodzonych owoców, które powinny być zdrowe i dojrzałe. Taki sok może być również odtwarzany z koncentratów owocowych. - By finalny produkt móc nazwać sokiem 100 proc. producenci obwarowani są wieloma przepisami i wymogami, które muszą spełnić, np. do soku produkowanego z koncentratu owocowego należy dodać tyle samo wody, ile z nich usunięto i nie jakiejkolwiek wody, tylko takiej, która spełnia ściśle określone normy - wyjaśnia Beata Cieślowska, dietetyk, autorka blogu "Z pamiętnika dietetyka". Sok owocowy, zgodnie z literą prawa, nie powinien zawierać żadnych dodatków smakowych, zapachowych ani konserwantów.

2. Nektary - zawierają mniej owoców niż soki. Przy ich produkcji dozwolone jest dodawanie cukru, miodu lub substancji słodzących. Nektar powstaje poprzez rozcieńczenie soku wodą, dosłodzenie go oraz często zakwaszenie. Ilość owoców w nektarze uzależniona jest od rodzaju owocu, z jakiego jest pozyskiwany. W przypadku nektaru bananowego czy porzeczkowego minimalna ilość owoców to 25 proc., w przypadku nektaru z pomarańczy to przynajmniej 50 proc. Podobnie jak sok, nektar nie powinien zawierać sztucznych barwników ani aromatów. - Nektary są często błędnie uważane przez konsumentów za produkty lepsze od soku, gdyż kojarzą się z czymś luksusowym, z mitologicznym napojem bogów z Olimpu - zauważa Cieślowska.

3. Napoje - połączenie soku owocowego, wody, cukru/syropu glukozowo-fruktozowego/substancji słodzących (lub ich mieszanin), kwasu cytrynowego, barwników, aromatów oraz innych dozwolonych do spożycia dodatków. - Produkty te zawierają mniej soku niż nektary, obecnie nie ma nawet określonej minimalnej zawartości soku, więc tak naprawdę mogą go zawierać od 0,1 proc. do 25 proc. - ta górna granica to już minimalna zawartość soku w nektarze, który z kolei nie może zawierać sztucznych barwników, aromatów - tłumaczy Beata Cieślowska.

Zamiast owoców lub warzyw?

Dietetycy apelują, żeby w diecie naszych rodzin znalazło się miejsce na pięć porcji owoców lub warzyw dziennie. Często sądzimy, że zastępując jabłko szklanką soku zapewniamy sobie jedną z tych wymaganych porcji. Czy to prawda? Tylko pod warunkiem, że jest to rzeczywiście sok 100 proc., a nie napój czy nawet nektar. - Jedna szklanka soku owocowego lub warzywnego pokrywa nam zapotrzebowanie na 1 porcję warzyw lub owoców w ciągu dnia - potwierdza Cieślowska. - To świetny pomysł dla dzieci, które nie zawsze pamiętają o zjedzeniu owocu czy warzywa, a dość często piją, dlatego można pokusić się o dostarczenie im porcji warzyw lub owoców właśnie w postaci soków.

Należy jednak wystrzegać się cukru i innych substancji słodzących, które dodaje się do nektarów i napojów. 100 proc. soki owocowe są natomiast naturalnie słodkie, gdyż owoce zawierają sporo fruktozy, czyli tzw. cukru owocowego. W sklepach bardzo często spotyka się nektary i soki słodzone jednocześnie cukrem i syropem glukozowo-fruktozowym, który jest tańszy, jednak niekoniecznie zdrowy: - Amerykanie uważają nawet, że wprowadzenie do powszechnego użytku syropu glukozowo-fruktozowego zapoczątkowało plagę otyłości w ich kraju - zauważa Cieślowska.

Etykieta prawdę ci powie

Tak jak w przypadku innych produktów spożywczych, także w przypadku soków i napojów powinniśmy uważnie czytać etykiety. - Najważniejsze, by nie poprzestawać jedynie na przyjrzeniu się przedniej części opakowania, gdyż łatwo w ten sposób o pomyłkę - przestrzega dietetyk. Dopiero skład produktu powie nam, czy mamy do czynienia ze 100-proc. sokiem, sztucznie słodzonym napojem czy nektarem. Ostatnio coraz popularniejsze stają się naturalne soki w dużych, 5-litrowych kartonach z dozownikiem: zawierają tylko i wyłącznie tłoczony sok z owoców, np. z jabłek i dzięki hermetycznemu zamknięciu zachowują długi okres przydatności do spożycia.

- Należy uważać przy zakupie soku w sklepie - przestrzega Cieślowska. - Producenci zauważyli, że konsumenci szukają na opakowaniu jedynie napisu "100%" i odruchowo kwalifikują dany produkt jako sok owocowy - mówi. Taka informacja nie zawsze jednak dotyczy soku 100 proc.: - Producenci często uciekają się do metod wprowadzających w błąd konsumenta, tzn. piszą na przykład, że ich produkt pokrywa w 100 proc. zapotrzebowanie na witaminę C, akcentując w ten sposób bardziej cyfry. Konsumenci często nie doczytają dokładnie etykiety i tym sposobem przepłacają za nektar czy napój, sądząc, że kupują sok - wyjaśnia dietetyk.

Sok dla dziecka? Tak, ale...

Chociaż eksperci są zgodni, że najlepszym sposobem gaszenia pragnienia jest woda, nie oznacza to, że rodzice muszą całkowicie zrezygnować z podawania dzieciom soków owocowych czy warzywnych, o ile będą pamiętać, że sok powinien być traktowany jako dodatek, a nie sposób na zaspokojenie pragnienia. Nie powinniśmy podawać dzieciom napojów z dodatkiem cukru i innych dodatków, a także soków wyprodukowanych z koncentratów. Najlepszy będzie oczywiście świeżo wyciśnięty sok z owoców lub warzyw, ewentualnie gotowy pasteryzowany 100-proc. sok, przede wszystkim przecierowy. Soki owocowe, w limitowanych ilościach, można podawać dzieciom, które ukończyły 6 miesiąc życia, o ile karmione są piersią lub po 4 miesiącu, jeśli otrzymują mleko modyfikowane.

- Oczywiście dobrze, jeśli wybierzemy prawdziwy sok, gdyż jest źródłem wielu składników mineralnych i witamin, których dostarczanie z dietą jest niezbędne - potwierdza Cieślowska. - Jednak nie powinno się przesadzać z jego ilością, bo sok owocowy, mimo że zdrowy, dostarcza nam także sporo cukrów prostych, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do nadwagi czy nawet otyłości. Gdy dziecko ma trudności z powstrzymaniem się przed piciem zbyt dużej ilości soków, to warto pomyśleć o rozcieńczaniu ich z wodą - podpowiada dietetyk. Najlepiej już niemowlęta przyzwyczajać do picia wody zamiast soków czy herbatek, bo upodobania smakowe wyrabia się już w pierwszym miesiącach życia.

- Soki owocowe nie mogą być głównym produktem, który zaspokaja pragnienie - przekonuje Beata Cieślowska. - Są jedynie wartościowym dodatkiem, o czym często zapominamy. Według ekspertów zbyt wcześnie wprowadzamy do diety soki owocowe, a następnie spożywamy ich zbyt dużo. Nadmiar soków owocowych może być przyczyną biegunek fermentacyjnych, bólów brzucha, wzdęć itp. Dlatego, jak we wszystkim, należy zachować umiar. Nie rezygnować z soków, bo są dobrym źródłem witamin i składników mineralnych, ale też z ich ilością nie przesadzać - tłumaczy dietetyk.

Soki w diecie dziecka: za

•  obniżają poziom ciśnienia tętnicznego

•  zwiększają poziom HDL-cholesterolu

(dostarczają składniki mineralne i witaminy

•  mogą zastępować porcję świeżych owoców lub warzyw

Soki w diecie dziecka: przeciw

•  uzależniają od słodkiego smaku

•  pite w nadmiarze zwiększają ryzyko wystąpienia otyłości

•  sprzyjają powstawaniu próchnicy

•  zbyt duża ilość wypijanych soków może być przyczyną powstawania biegunek

Napoje gazowane

Eksperci ds. żywienia dzieci i niemowląt ostrzegają, że podawanie słodzonych napojów, w tym tych gazowanych: oranżady czy coli, zwiększa zagrożenie rozwoju chorób dietozależnych i nie ma żadnego uzasadnienia dla wprowadzania tego typu napojów do diety dziecka. "The Lancet", uznane czasopismo medyczne, opublikowało wyniki badań, które objęły 500 uczniów w wieku 11-12 lat, w okresie 19 miesięcy. Okazało się, że jedna puszka lub szklanka gazowanego słodzonego napoju dziennie zwiększa ryzyko wystąpienia otyłości o 60 proc.

Napoje gazowane są atrakcyjne ze względu na smak, zawdzięczają go jednak syntetycznym dodatkom. Czym ryzykujemy pijąc napoje gazowane? Jak podała "Gazeta Wyborcza" w materiale "Prześwietlamy żywność: niezdrowe zdrowe soki i cała reszta", autorstwa Ireny Cieślińskiej, jest tego naprawdę sporo. Oto kilka potencjalnych problemów zdrowotnych, którym może sprzyjać wypijanie nadmiernej ilości napojów gazowanych:

- rozpuszczenie szkliwa zębów - dzięki dwutlenkowi węgla i regulatorom kwasowości (cukry i kwasy);

- astma - za sprawą benzoesanu sodu, konserwantu udpowiedzialnego także za występowanie pokrzywek i egzemy;

- kamienie nerkowe - ich powstawaniu sprzyja kwas fosforowy;

- wahania poziomu insuliny - zbyt dużo cukru w napojach tego typu;

- otyłość - związek śmieciowego jedzenia z występowaniem nadwagi i otyłości udowodniono już wielokrotnie;

- zespół metaboliczny - podejrzewa się, że jego wystąpieniu sprzyja syrop glukozowo-fruktozowy.

Więcej o:
Komentarze (4)
Syrop glukozowo-fruktozowy, kwas fosforowy, syntetyczne dodatki. Co kryje się w soku, a co w nektarze czy napoju?
Zaloguj się
  • Przemek Gralewski

    Oceniono 1 raz 1

    Istnieje pewien sok bardzo znanej firmy który zawiera w sobie ponad 89% soku z owoców (marchew-banan-jabłko) a który kosztuje niecałe 3 złote. Jednak ludzie wolą kupować najbardziej popularne "soki" które mają w sobie około 50% soków owocowych. I jak do tego ma się napój za 2,5-4zł lub wyciąg z cukru (cola)? Dodam że sok ten znajduje sie na półce w każdym markecie więc jeśli ktoś chce to może go śmiało znaleźć.

  • bonifacy_40

    Oceniono 10 razy 0

    nektary od zawsze były z fusami , u nas też , teraz nastąpiła jakaś lemingowa nowomowa

  • student_zebrak

    Oceniono 8 razy -2

    u nas nektar to sok plus fusy, znaczy gesty. Sok to sok, a reszta to napoj (drink). Bywaja takze smooth - ciekly przecier owocowy w butelce, gesty.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX