1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Minerały

Dzięki nim mamy zdrowe zęby, mocne kości, jesteśmy odporni na infekcje i nie grozi nam anemia.
Składniki mineralne są niezbędne do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania naszego organizmu. Większość z nich to mikroelementy - występują w znikomych ilościach, np. żelazo, cynk lub jod. Wapń, fosfor, magnez i potas to makroelementy - potrzebujemy ich znacznie więcej. Prawidłowa, urozmaicona dieta dostarcza wszystkich potrzebnych mikro i makroelementów. Ich niedobory można uzupełnić, zażywając specjalne preparaty dostępne w aptekach i sklepach ze zdrową żywnością, ale zawsze lepiej jest dostarczyć je organizmowi w postaci naturalnej - w pożywieniu. Cenne pierwiastki znajdziemy też w wodach mineralnych.

Żelazo jest składnikiem hemoglobiny - czerwonego barwnika krwi, który transportuje tlen do komórek organizmu.

Niedobór żelaza prowadzi do niedokrwistości.

Jeśli dziecko często jest osłabione, senne i blade, cierpi na zawroty głowy, nie ma apetytu i szybko się męczy, można podejrzewać, że ma anemię. By jej zapobiec, w diecie malca muszą znaleźć się produkty bogate w żelazo, przede wszystkim mięso i podroby. W przypadku gdy anemia jest zaawansowana, lekarz na pewno przepisze preparat zawierający żelazo. Warto pamiętać, że ten pierwiastek najlepiej wchłania się w obecności witaminy C, dlatego mięsny posiłek powinno się uzupełniać surówką, np. z kapusty, a na deser serwować świeże owoce bogate w tę witaminę (kiwi, jabłka, truskawki, porzeczki) lub sok z pomarańczy.

WAPŃ I FLUOR -zdrowe zęby i kości

Podstawowym budulcem tkanek twardych - kości i zębów - jest wapń. Wraz z fluorem oraz magnezem sprawia, że zęby są zdrowe i odporne na próchnicę, a kości mocne. Jest szczególnie ważny dla dzieci i kobiet w ciąży.

Gdy brakuje wapnia, organizm wysyła sygnały ostrzegawcze - mogą się pojawić skurcze mięśni, bóle w stawach, drętwota rąk i nóg, krwotoki, kłopoty ze snem.

W skrajnych wypadkach dochodzi u dzieci do zaburzeń wzrostu, złamań kości, wypadania zębów. Gdy dziecko ma alergię na białko mleka krowiego, wapnia trzeba szukać w innych produktach (w sklepach ze zdrową żywnością można kupić mleko migdałowe lub sojowe, także bogate w ten pierwiastek).

Fluor jest skuteczną ochroną w walce z próchnicą, działa utwardzająco na szkliwo zębów, pobudza produkcję śliny i zapobiega osadzaniu się nalotu. Powszechnie stosuje się go w pastach do zębów.

W aptekach pojawiły się preparaty zawierające fluor. Wielu pediatrów proponuje podawanie tych leków dzieciom w celu zapobiegania próchnicy. Jednak nadmiar fluoru może doprowadzić do fluorozy - zęby stają się wtedy kruche, pokryte białymi lub brązowymi plamkami.

MAGNEZ I POTAS -serce jak dzwon

Za równomierną, prawidłową pracę serca odpowiadają magnez i potas. Ten pierwszy powoduje, że komórki naszego organizmu są w stanie wytwarzać energię, pomaga w trawieniu tłuszczów, pobudza przemiany hormonalne, ułatwia myślenie, poprawia nastrój, działa uspokajająco i przeciwdepresyjnie.

Gdy brakuje magnezu, jesteśmy rozdrażnieni, mamy problemy z koncentracją, częściej ulegamy infekcjom i napadom złości.

Od magnezu zależy też prawidłowe przyswajanie innych substancji mineralnych, a więc w efekcie zdrowie całego organizmu.

Potas ma wpływ nie tylko na serce. Dzięki niemu mięśnie się kurczą, nerwy przewodzą impulsy, nerki sprawnie pracują, nie mamy kłopotów z obrzękami, mózg jest dobrze dotleniony, mamy dobry nastrój.

Przy niedoborze potasu występuje osłabienie mięśni, wolniejsza reakcja na bodźce zewnętrzne, a skóra jest wysuszona. Wtedy najlepiej wzbogacić dietę w warzywa i owoce.

CYNK I CHROM - odporność

Bez tych minerałów łatwiej o przeziębienie. Odgrywają one ważną rolę w funkcjonowaniu układu odpornościowego.

Dodatkowo cynk wpływa na smak, słuch i apetyt, pomaga też w gojeniu się ran. Jemu zawdzięczamy dobry wygląd skóry, włosów i paznokci. Brak cynku może doprowadzić nawet do zaburzeń mowy, trudności z chodzeniem, karłowatości.

Więcej o: