1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Czekolada

Przybiera różne formy, rozpływa się w ustach i... kusi. Nie tylko dzieciom trudno jej się oprzeć. Dobrze wybrana i rozsądnie porcjowana raczej nie zaszkodzi.
Ziarna kakaowca, z których od ponad trzech tysięcy lat produko-wana jest czekolada (początko-wo jako ostry napój do picia, a od XIX wieku także w formie tabliczek), to nie tylko tłuszcz, ale również bogate źródło cennych składników. W miazdze kakaowej są węglowodany, białko, skrobia, kwas foliowy, witaminy z grupy B, A i E, składniki mineralne - m.in. magnez, żelazo, potas, fosfor, wapń, cynk, miedź, mangan - oraz inne chemiczne substancje (np. wpływające na poprawę nastroju endorfiny, a także flawonoidy, które wspomagają odporność).To jasne, że jedzenie czekolady nie zastąpi zdrowej, odpowiednio zbilansowanej diety, jednak kilka cząstek czekolady od czasu do czasu lub filiżanka gorącej czekolady do picia nikomu (nawet dzieciom!) nie wyrządzi krzywdy. Pod warunkiem, że sięgniemy po czekoladę dobrej jakości, czyli taką z dużą zawartością kakao (70-90 proc.), małą ilością dodatkowego cukru, bez dodatku tłuszczów innych niż masło kakaowe oraz lecytyny sojowej.

Takie warunki najczęściej spełnia gorzka czekolada, ale i w tym wypadku warto dokładnie czytać etykiety - szybko przekonacie się, że czekolada czekoladzie nierówna.

W mlecznej czekoladzie znaczna część wartościowej miazgi kakaowej jest zastępowana mlekiem w proszku, cukrem i rozmaitymi dodatkami smakowymi. Natomiast biała czekolada to w zasadzie sam tłuszcz i cukier.

Znacznie lepiej jest podać dziecku kostkę gorzkiej czekolady niż żelki, lizaki czy nadziewane batoniki. Jednak wszystko z umiarem! Czekolada ma niekorzystny wpływ na:Zęby. Zawarty w niej cukier wpływa na powstawanie próchnicy. Dlatego im bardziej gorzka czekolada, tym lepsza dla zębów. A po łasowaniu pora na obowiązkowe szczotkowanie zębów.Wagę. Czekolada jest kaloryczna. Ale nie każda tak samo. W łyżeczce masła czekoladowego do smarowania pieczywa jest zazwyczaj prawie 2 razy więcej ka-lorii i tłuszczu niż w kostce gorzkiej czekolady.Apetyt. Dziecko, które zje dużo czekolady, czuje się nasycone, nie odczuwa głodu i traci zainteresowanie zdrowym, urozmaiconym jedzeniem. Trawienie. Dzieci ze skłonnościami do zaparć nie powinny ani pojadać czekolady, ani też pić kakao i jeść budyniu, kaszek, płatków czekoladowych. Reakcje alergiczne. Niektóre składniki czekolady mogą mieć działanie alergizujące. Alergenem mogą być nie tylko ziarna kakaowca, ale także białka mleka, orzechy lub przetwory zbożowe znajdujące się w gotowej czekoladzie.

Więcej o: