1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dyktatura dziecięcej diety

Kiedy dziecko jest na diecie, gotowanie dla rodziny staje się sztuką. Co zrobić, żeby wszyscy domownicy byli zadowoleni? Konsultacja: dr Ewa Najberg, alergolog z Centrum Zdrowia Dziecka
Dlaczego ja muszę jeść co innego?! Ja też chcę jajko! Dlaczego on dostał kakao, a ja nie? - takie pytania mogą zamienić wspólny posiłek w niepotrzebną awanturę. Gotowanie dla rodziny, gdy jedno dziecko ma inne zalecenia dietetyczne niż pozostali, to trudne zadanie. Na szczęście można je sobie ułatwić.

GRUNT TO ROZMOWA

Jeżeli dziecko nie może jeść niektórych produktów z powodu alergii pokarmowej lub innej choroby, powinno o tym wiedzieć. Ograniczenia dietetyczne łatwiej zaakceptować, kiedy się rozumie ich przyczynę i cel. Warto porozmawiać z maluchem (nawet jeśli ma tylko 2-3 lata) i w prostych słowach wyjaśnić, dlaczego jedzenie pewnych produktów może spowodować swędzącą wysypkę, ból brzucha czy kaszel. Pomogą wam w tym książki dla dzieci, które poprzez ilustracje i przystępne opisy tłumaczą funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Pomocne mogą okazać się także filmy edukacyjne oparte na pomyśle wędrówki w głąb ciała człowieka, np. znane serie filmowe: "Było sobie życia" i "Adibu". Im więcej dziecko wie o swojej chorobie, tym chętniej współpracuje przy jej leczeniu.

JEDZENIE TO NIE WSZYSTKO

Ciągłe myślenie o tym, co ugotować dla alergika, zabiera sporo czasu i energii. W rezultacie malec może mieć wrażenie, że więcej uwagi poświęcacie jego chorobie i diecie niż jemu samemu. Dlatego starajcie się, by jedzenie nie stało się ważniejsze od innych spraw w życiu dziecka. Pokazujcie mu, w czym jest dobre, chwalcie je. Postarajcie się, by czuło, że mimo choroby i ograniczającej diety może realizować swoje marzenia

INNY NIE ZNACZY GORSZY

Choć współczujecie dziecku, że nie może jeść wszystkiego, nie ubolewajcie nad tym przy nim. Nie wprowadzajcie podziału na dzieci "normalne" i te na diecie. Starajcie się, by maluch, jedząc inaczej niż rodzeństwo czy rówieśnicy, nie czuł się gorszy. Niech jego dieta będzie także atrakcyjna. Skoro nie może zjeść paluszka, którym częstuje go kolega na podwórku, niech wspólnie zjedzą bezglutenowe herbatniki. Jeśli nie wolno mu jeść chipsów, które zajadają szkolni koledzy, niech zabierze do szkoły paczkę suszonych jabłek. Skoro brat dostał na obiad naleśniki z serem, niech mały alergik zje także naleśniki (na wodzie) np. z owocami. Atrakcyjne zamienniki zakazanych produktów poprawiają samopoczucie i pozwalają uniknąć awantury.

RAZEM ŁATWIEJ

Gotowanie dwóch obiadów - jeden wariant dla dziecka na diecie, a drugi dla reszty rodziny - zabiera mnóstwo czasu. Warto sobie ułatwić sprawę.

Jeżeli dieta malca nie jest bardzo restrykcyjna, można objąć nią całą rodzinę. To idealne rozwiązanie, gdy dziecko ma nadwagę. Zdrowe, lekkostrawne jedzenie z prze- wagą warzyw, za to bez tłustych smażonych potraw i bez słodyczy, to najlepszy sposób żywienia dla każdego. W ten sposób cała rodzina będzie zdrowsza, a dziecko łatwiej zniesie ograniczenia i uniknie pokus.

SZTUKA GOTOWANIA I ZAMRAŻANIA

Jeśli dieta malucha wymaga rezygnacji z wartościowych produktów - zbóż glutenowych, mleka, jajek - nie zamieniajcie jej w dietę dla całej rodziny. Najlepiej gotujcie dla wszystkich to samo, a dopiero na końcu dodawajcie produkty alergizujące - np. sosy zagęszczajcie mąką w oddzielnym garnku, a bezglutenowe- mu konsumentowi polejcie mięso np. sosem z ugotowanych na parze zmiksowanych warzyw. Potrawy, które wymagają innego przyrządzenia, róbcie w większych ilościach i zamrażajcie.

Można tak zrobić z naleśnikami (bez jajek, bez mleka albo z mąki bezglutenowej), z pulpetami (bez jajek i np. z ryżem zamiast bułki), pieczywem (z mąki bezglutenowej). Dzięki temu wszystkim domownikom możemy podać to samo na obiad, np. dla alergika naleśniki dietetyczne, a dla pozostałych zwyczajne.

W zamrażarce warto mieć też sorbetowe lody i mrożone owoce do przyrządzania kisieli i galaretek jako alternatywy mlecznych deserów.

CO Z OCZU, TO Z SERCA

W domu, w którym jest dziecko na diecie, zakazane produkty powinny być pochowane (a tych niezdrowych, jak np. słodyczy, lepiej wcale nie przechowywać). W mia- rę możliwości postarajcie się też nie jeść przy dziecku tego, czego mu jeść nie wolno, żeby nie zwiększać pokusy.

Unikajcie oglądania reklam produktów, które mu szkodzą. Jeśli tylko się da, nie zabierajcie malca na zakupy do supermarketu. Zwłaszcza stanie w kolejce przy obstawionej słodyczami i napojami kasie może być dla dziecka wyzwaniem ponad siły.

Rodzice radzą

Wypowiedzi pochodzą z forum edziecko.pl

•  Gotuję z córką

Córka musiała pożegnać się z ukochanym żółtym serem, jogurtami i jajkami. Źle to znosiła. Pomogła nam książka kucharska dla alergików. Kolorowe zdjęcia apetycznych dań zachęciły Anię do wspólnego gotowania i jedzenia. Zdrowa siostra zazdrości jej dziś bez-mlecznych i bezjajecznych smakołyków!!

MONIKA, MAMA ANI (5 LAT) I OLI (8 LAT)

•  Jemy to samo

Mam dwoje dzieci bezglutenowych. Całą rodzinę przestawiłam na dietę. Rybę panieruję w mące kukurydzianej, schabowe w bułce bezglutenowej. Nie używam makaronu, tylko ryżu lub ziemniaków, na deser zamiast ciasta robię galaretkę albo lody. Myślę, że dzięki diecie dzieci jemy zdrowiej.

MAJA, MAMA JANKA (7 LAT) I HELENKI (4 LATA)

RODZINA PRZY STOLE

Oto kilka rad, które ułatwiają zasiadanie do stołu z malcem na diecie:

•  Jeśli dieta dziecka polega na eliminacji produktów tuczących i niezdrowych, wszyscy jedzcie to samo. Całej rodzinie wyjdzie to na zdrowie.

•  Potrawy przyrządzane z myślą o dziecku na diecie róbcie w większych ilościach i zamrażajcie. To ułatwi szybkie podanie alergikowi zdrowego posiłku.

•  Jeżeli maluch musi jeść co innego, starajcie się, żeby jego posiłek nie różnił się bardzo od jedzenia reszty rodziny. Jeśli zdrowi domownicy jedzą pizzę, dziecko na diecie może dostać np. pachnącą ziołami zapiekankę na bazie ryżu czy ziemniaków.

•  Stawiajcie na stole talerze z już nałożonymi porcjami. Dzięki temu unikniecie przy obiedzie powtarzania zakazu: "Tego ci nie wolno" (gdy np. bezmleczny malec chce sobie nałożyć mizerię).

•  Dbajcie o estetykę dań. Dzieci uwielbiają zabawne kolorowe obrazki z produktów spożywczych ułożonych na talerzach - uśmiechnięta buźka czy żaglówka - spodobają się, nawet jeśli będą dietetyczne.

•  Strzeżcie się monotonii w diecie małego alergika. Eksperymentujcie z tradycyjnymi potrawami, zastępując "zakazane" składniki innymi. Inspiracji możecie szukać np. na forach internetowych, gdzie rodzice dzieci na diecie dzielą się sprawdzonymi pomysłami.

Więcej o: