1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Przetwory na zimowe wieczory

Sezon owocowo-warzywny właśnie trwa. Szkoda, że tak krótko. Przedłużmy życie malinom, śliwkom i pomidorom i rozkoszujmy się ich smakiem także w środku zimy.
Nie stawiaj sobie poprzeczki zbyt wysoko! Nie musisz wypełnić po brzegi spiżarni (jeśli takową masz) słoikami z konfiturami, przecierami i kiszonkami domowej roboty, a zamrażalnika - setką woreczków z mieszanką julienne. Bo która mama małego dziecka ma czas na spędzenie długich godzin, ba dni!, w kuchni?

Jeśli jednak teściowa obdaruje cię paroma kilogramami jabłek, pomidorów czy śliwek, które obrodziły na działce, nie załamuj rąk, tylko przechowaj je na zimę. To wbrew pozorom wcale nie jest takie trudne. A ile będzie potem radości, gdy do jesiennej herbatki dolejesz domowego soku malinowego, a naleśniki nadziejesz własnoręcznie zrobionym musem jabłkowym...

SPOSÓB NA... DŁUGOWIECZNOŚĆ

Metod konserwowania letnich plonów jest wiele: mrożenie, suszenie, kiszenie, marynowanie, solenie, pasteryzowanie... Którą wybrać? Najwięcej wartości odżywczych zachowują produkty zamrożone (owoce i warzywa tracą najwyżej 10-15 proc. witaminy C). Ta metoda ma również tę zaletę, że jest najmniej pracochłonna. Jeśli jednak uwielbiasz domowe konfitury czy powidła, trudna rada - musisz zaopatrzyć się w wielki gar, tuzin słoików i sporą dozę cierpliwości niezbędną do drylowania owoców, a potem mieszania pyrkającej mazi, aby się nie przypaliła. Resztka spokoju przyda się jeszcze do sterylizacji słoików i pasteryzacji owocowych pyszności. Zanim wybierzesz metodę przetwarzania, przeczytaj, na czym polega każda z nich.

MROŻENIE

Dojrzałe owoce mrozi się w całości, ze skórką. Trzeba je dobrze umyć i osuszyć, a następnie rozłożyć na tackach i wstawić do zamrażalnika na 24 godziny. Dopiero potem można je przełożyć do zamykanych foliowych woreczków na mrożonki. Przechowujemy je w zamrażalniku, schłodzone do minus 18°C.

Z warzywami sprawa ma się nieco inaczej - niektóre z nich (brokuły, fasolkę, kalafiory) trzeba wcześniej zblanszować (gotować przez 3-5 minut), aby nie straciły koloru. Inne (selery, marchewkę, buraki) przed blanszowaniem obiera się i kroi na kawałki. Potem postępuje się tak jak z owocami.

SUSZENIE

Krążki jabłek (najlepiej gatunków słodko-winnych typu reneta), gruszki, warzywa, no i oczywiście grzyby i zioła można również ususzyć. Oczyszczone, osuszone i pokrojone suszy się tradycyjnie (rozłożone w przewiewnym zacienionym miejscu lub w piekarniku) albo w suszarkach, gdzie suszenie przebiega szybciej dzięki cyrkulacji gorącego powietrza. Podsuszone produkty trzyma się rozłożone przez 5-6 dni, a dopiero potem przekłada do lnianych woreczków lub pojemników z dziurkami, aby miały przewiew.

SOLENIE

Ten sposób dobrze się sprawdza do przechowywania natki i koperku. Umyte i osuszone gałązki kopru układa się ciasno warstwami w słoiku, przesypując kolejne warstwy solą. Przed podaniem opłukuje się je z soli. Niestety, przy okazji wypłukuje się dość dużo substancji odżywczych, ale zupa z dodatkiem świeżego kopru i tak o wiele ładniej pachnie i lepiej smakuje.

KISZENIE

Nie zachęcam was do samodzielnego kiszenia kapusty (choć jest wyjątkowo zdrowa), ale parę słoików kiszonych ogórków mieć w spiżarni nie zaszkodzi. Kiszenie polega na fermentacji bez dostępu powietrza w temperaturze 18-20°C. Kwaszenie warzyw jest dość proste: oczyszczone warzywa zalewa się wodą z solą i ewentualnie innymi dodatkami (np. gałązkami kopru), odstawia i czeka, aż proces fermentacji zrobi swoje.

MARYNOWANIE

Warzywa (np. dynie) lub owoce (np. gruszki) zalewa się gorącą zalewą octową (najlepiej z octu winnego z odpowiednimi przyprawami) i gotuje do miękkości. Potem przekłada się do wysterylizowanych słoików, które należy dopełnić wrzącą zalewą (ale już bez przypraw), zakręca słoiki i stawia do góry dnem do ostygnięcia. Dzieciom jednak marynat nie podajemy, a i dorośli nie powinni ich jeść zbyt często.

PASTERYZOWANIE

Przeciery, soki, koncentraty z warzyw i owoców, a także dżemy i powidła przetrwają wiele miesięcy, jeśli podda się je pasteryzacji. Gotową potrawę wkłada się do wysterylizowanych słoików, najlepiej na gorąco, zakręca i podgrzewa w kąpieli wodnej w temperaturze 60-80°C około 20 minut. Słoiki można również pasteryzować "na sucho". Wówczas wrzącą masę wlewamy pod sam wierzch słoika, natychmiast zakręcamy i stawiamy do góry dnem, aż do wystygnięcia. Lepiej używać mniejszych słoików, gdyż potrawa po otwarciu dość szybko się psuje.

ZE SPIŻARNI MISTRZA

Najlepiej uczyć się od mistrzów - także w kuchni. Warto zatem zaglądać do kajecików mamy, babci i książek kucharskich w poszukiwaniu pomysłów na przetwory. Ciekawe przepisy znajdziecie także na stronie ugotujto.pl.

•  PRZECIER POMIDOROWY

2 kg pomidorów

Pomidory umyj, wrzuć do garnka, zagotuj. Gdy będą miękkie, przestudź i przetrzyj przez stylonowe sito. Przecier ponownie zagotuj. Wrzący przecier przelej do dokładnie umytych słoików. Zakręć i wstaw do garnka z gorącą wodą. Gotuj ok. 30 minut. Ostrożnie wyjmij słoiki, przykryj lnianą ściereczką do ostygnięcia. Przecier jest doskonały do zup i sosów.

•  SOK MALINOWY

2 kg malin

50 dag cukru

Maliny przebierz, opłucz i zasyp cukrem. Odstaw na kilka godzin w chłodne miejsce. Po tym czasie przełóż do garnka i doprowadź do wrzenia, a następnie gotuj jeszcze 20 minut na średnim ogniu, od czasu do czasu mieszając. Zestaw garnek z ognia, maliny rozgnieć tłuczkiem i przecedź przez sitko. Gorący sok wlewaj do dokładnie umytych i wyparzonych słoików. Pasteryzuj 15 minut (tak jak w przepisie na przecier pomidorowy).

•  POWIDŁA ŚLIWKOWE

2 kg dojrzałych węgierek

20 dag cukru

Śliwki umyj, wyjmij z nich pestki. Włóż do naczynia, które nadaje się do kuchenki mikrofalowej (bez przykrycia). Podgrzewaj 20 minut (ustaw moc na wartość maksymalną), następnie zamieszaj. Powtarzaj podgrzewanie kilkakrotnie, aż do uzyskania takiej konsystencji powideł, jaką lubisz (masa powinna stracić około 1/3 objętości). Dodaj cukier, wymieszaj i ostatni raz zagotuj. Gorące powidła przełóż do dokładnie umytych i wyparzonych słoików. Z tej porcji otrzymasz 2-3 słoiki dżemu. Możesz też śliwki podgrzewać przez kilka godzin w żaroodpornym naczyniu wstawionym do gorącego piekarnika.

POD ŚCISŁĄ KONTROLĄ

Do pasteryzowania przetworów potrzebne są słoiki typu twist. Z nowymi nie ma problemu, jednak gdy używa się słoików z odzysku, trzeba sprawdzić, czy nie mają wyszczerbionych rantów ani uszkodzonych nakrętek (wieczka mogą służyć tylko 3-4 razy). Najmniejsza nieszczelność sprawi, że powietrze dostanie się

do środka i namnożą się bakterie.

Słoiki z przetworami warto też "ometkować": opisać co jest w środku i kiedy zostało zrobione.