1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jadłospis na 5

Zdaniem dietetyków najlepiej, by maluch jadał pięć razy dziennie. Łatwo powiedzieć, ale... jak to zrobić?
PIERWSZE ŚNIADANIE

Ma dziecku przede wszystkim dostarczyć energii na rozpoczynający się dzień. Powinno się więc w nim znaleźć sporo węglowodanów i tak potrzebnego maluchowi mleka oraz odrobina zdrowego tłuszczu.

Dobrą propozycją jest tradycyjna zupa mleczna, ale nie zawsze spotyka się ona z uznaniem. Wiele maluchów chętniej zje kanapkę i wypije jogurt lub koktajl mleczny. Warto przyzwyczajać dziecko, że na kanapce oprócz sera, przygotowanej w domu pasty, jajka czy plasterka domowej pieczeni znajduje się zawsze coś zielonego - liść sałaty, rzodkiewka, pomidor, szczypiorek. Jeśli maluch nie lubi ani zup mlecznych, ani kanapek, podaj mu mleko lub jogurt naturalny z drobnymi (lub pokrojonymi) owocami i chrupkimi niesłodzonymi płatkami.

DRUGIE ŚNIADANIE

Powinno stanowić raczej przekąskę niż solidny posiłek. Może być to owoc, pokrojone w słupki warzywa podane z dipem jogurtowym, kromka chrupkiego pieczywa z twarożkiem. Lepiej, żeby nie było to nic słodkiego, bo dziecko straci apetyt na obiad.

OBIAD

Zwykle między pierwszą a drugą maluch głodnieje, czas więc na kolejny solidny posiłek. Przygotowując obiad, należy unikać potraw smażonych, ciężkostrawnych, bardzo ostro przyprawionych. Do przygotowania zup wykorzystujemy domowy wywar warzywny (w pierwszym roku życia dziecka, ze względu na ryzyko alergii, nie gotujemy zup na mięsie ani nie dodajemy do nich kostki rosołowej). Nie przejmuj się, jeśli twój maluch nie cierpi pływających w zupie kawałków warzyw. Część wartościowych składników odżywczych jarzyn, jak sole mineralne, przechodzi do wywaru. Jeśli połowy w talerzu bardzo cię denerwują, proponuj dziecku klarowne zupy (np. pomidorową z ryżem czy bulion warzywny z lanymi kluseczkami) lub zupy kremy (np. przetartą jarzynową z dodatkiem groszku ptysiowego). Jeśli na drugie danie podajesz mięso, najlepiej, by było ono pieczone lub gotowane. Jeden, dwa razy w tygodniu warto je zastąpić rybą lub jajkami. Oprócz tradycyjnych ziemniaków serwuj małemu stołownikowi także rozmaite kasze, różne rodzaje ryżu i oczywiście kluski. Często spotykają się one ze znacznie większym uznaniem. Nie zapomnij o surówce. Jeśli maluch lubi łagodne smaki, najlepiej podawaj ją z dodatkiem tartego jabłka i odrobiną kremowego jogurtu lub śmietany. Jeśli dziecko woli ostrzejsze potrawy, jako dodatki wypróbuj drobno posiekaną cebulę, paprykę, oliwę, sos winegret. W lecie dziecko niech schrupie młodą marchewkę lub ogóreczka albo posmakuje dojrzałego na słońcu pomidora.

Jeśli chcesz, by maluch zjadł na obiad oba dania, pamiętaj, że porcje powinny być naprawdę niewielkie.

PODWIECZOREK

Może być naprawdę lekki - wystarczy kisiel (ale nie "z torebki", lecz przygotowany z soku owocowego i mąki ziemniaczanej), galaretka owocowa (również domowej roboty), budyń, jogurt naturalny z owocami lub sałatka owocowa.

KOLACJA

Powinna uzupełniać to, czego dziecko nie dostało w ciągu dnia. Lepiej nie podawać jej tuż przed snem, tylko godzinę, dwie wcześniej. Warto, żeby zawierała węglowodany złożone, sycące dziecko przez dłuższy czas.

Sztuka gotowania

Najlepsza dla całej waszej rodziny będzie zróżnicowana dieta oparta na świeżym jedzeniu, z dużą ilością warzyw i owoców.

•  Ograniczajcie sól (w pierwszym roku życia dziecka nie stosujcie jej wcale), nie używajcie przypraw zawierających sztuczne dodatki.

•  Unikajcie smażenia - zdrowsze jest pieczenie i duszenie.

•  Rozsmakujcie się w potrawach gotowanych na parze (straty witamin są wtedy najmniejsze). Kilka rodzajów urządzeń umożliwia gotowanie na parze (w taką funkcję wyposażone są nawet niektóre kuchenki mikrofalowe i piekar- niki). Wygodne są parowary, w których można ugotować kilka potraw naraz (nawet ryż i kaszę).

•  Dobrym sposobem jest gotowanie w szybkowarze. Pod wpływem ciśnienia w szczelnie zamkniętym garnku proces gotowania trwa krócej. Dzięki temu potrawa jest zdrowsza.

•  Mięso i ryby możecie piec w rękawie foliowym w piekarniku.

•  Jarzyny gotujcie pod przykryciem, w małej ilości wrzątku lub na parze (straty witamin będą mniejsze). Wywar z gotowania jarzyn wykorzystajcie do przygotowania zupy.

•  Nie przechowujcie zbyt długo przygotowanych przez was potraw. Każde podgrzanie dania powoduje stratę cennych składników odżywczych (nie mówiąc o pogorszeniu smaku).