1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dania dla niemowląt - miła odmiana

Szykując dania dla niemowlęcia, często popadamy w rutynę - wciąż proponujemy te same połączenia, te same smaki. A czasem wystarczy drobiazg, by posiłek nabrał nowego wyrazu.
ŚNIADANIE

•  KLEIK KUKURYDZIANY Z MUSEM JABŁKOWYM od 8. miesiąca

4 łyżki kleiku kukurydzianego, jabłko, łyżka rodzynek, 1-2 daktyle

Jabłko umyj, obierz ze skórki, pokrój w kostkę, włóż do rondelka, podlej łyżką wody i upraż, mieszając, aż zmieni się w mus z przyjemnymi kawałkami do rozgniatania w buzi.

Rodzynki i daktyle bez pestek opłucz, zalej wrzątkiem i odstaw, aż rozmiękną. Odcedź, posiekaj.

Kaszkę rozprowadź przegotowaną letnią wodą (ok. 200 ml). Zmieszaj z przestudzonym jabłkiem, rodzynkami i daktylami. Do popicia podaj kubek mleka.

DRUGIE ŚNIADANIE

•  SAŁATKA Z FASOLI I PIECZONEGO CZOSNKU od 10. miesiąca

filiżanka ugotowanej na miękko fasoli

łyżeczka siekanego świeżego majeranku (może być też suszony) czosnek, oliwa

Główkę czosnku (całą, nieobraną z łupinek) wstaw do piekarnika w naczyniu żaroodpornym i piecz przez 30 minut w temperaturze 190°C. Po upieczeniu i ostudzeniu wyłuskaj jeden ząbek i rozgnieć go widelcem (będzie miękki i bardzo delikatny w smaku).

Ugotowane ziarna fasoli rozgnieć widelcem, posiekaj lub zmiksuj, dodaj czosnek, majeranek, pół łyżeczki oliwy. Wymieszaj. Podawaj z waflem zbożowym (ryżowym lub kukurydzianym).

OBIAD

•  SOLA PO GRECKU od 9. miesiąca

kawałek soli (świeżej lub mrożonej), pół marchewki, pół pietruszki, ćwiartka małego selera, kawałek cukrowej cebuli, dojrzały pomidor, oliwa

Jarzyny umyj, pomidora sparz, wszystkie warzywa obierz. Cebulę pokrój w cienkie talarki. Marchew, pietruszkę i seler zetrzyj na tarce o dużych oczkach, pomidora pokrój w kostkę. Na teflonową patelnię wylej 2 łyżki wody, wrzuć rybę i warzywa. Duś pod przykryciem, co jakiś czas mieszając. Gdy pomidory roztopią się, marchew zmięknie, a mięso soli rozpadnie na kawałki, zestaw danie z palnika, skrop oliwą i podawaj z ugotowanym ryżem.

PODWIECZOREK

•  KISIEL Z BISZKOPTAMI I POLEWĄ JOGURTOWĄ od 11. miesiąca

150 ml przecierowego soku z ulubionych owoców łyżeczka mąki ziemniaczanej

dwa biszkopty, dwie łyżki jogurtu naturalnego

2/3 soku zagotuj w rondelku. Do 1/3 dodaj mąkę ziemniaczaną, dokładnie rozmieszaj. Wlej zimny sok z mąką do wrzącego soku w rondelku, wymieszaj. Gdy zabulgocze, odstaw z ognia, przelej do miseczki. Do przestudzonego kisielu wkrusz biszkopty, udekoruj deser jogurtem.

KOLACJA

•  ZIELONE PURÉE Z ŻÓŁTKIEM od 7. miesiąca

spory ziemniak, 2-3 łyżki młodego groszku, łyżeczka siekanego koperku, żółtko jaja ugotowanego na twardo, mleko modyfikowane

Ziemniak umyj, ugotuj w mundurku. Groszek opłucz, ugotuj w niewielkiej ilości wrzątku lub na parze. Oba warzywa zmiksuj, dodając nieco mleka modyfikowanego, by uzyskać konsystencję gładkiego purée. Dodaj koperek. Łyżką uformuj zielone kulki purée, posyp pokruszonym żółtkiem. Do popicia podaj mleko modyfikowane lub (dla dziecka niemal rocznego) kubek kefiru.

NOWE SMAKI

•  Urozmaicenie w menu zapewnią potrawy gotowane na parze. Wyśmienicie smakują tak przygotowane ziemniaczki, marchewki, kalafior, fasolka szparagowa, plastry cukinii.

•  Gotując na parze ryby, dla lepszego aromatu warto do nich dodawać zioła lub (gdy dziecko skończy rok) sok z cytryny.

Więcej o: