Dieta dwulatka: tygodniowe menu dla dwuletniego dziecka

Beata Ciepłowska-Kowalczyk
03.08.2007 , aktualizacja: 16.04.2014 15:09
A A A Drukuj
Czy półtoraroczne dziecko ma jeść to, co dorośli, czy może należałoby gotować dla niego osobno? Radzimy, czym żywić malucha w drugim roku życia.
Gdy dziecko kończy rok i zaczyna wyrastać z niemowlęcych papek, rodzice mają często problem, co mu podać? Początkowo sprawę ratują gotowe dania w słoiczkach i kaszki. Ale co dalej? Jeśli rodzina je zdrowe i urozmaicone posiłki, a maluch nie jest alergikiem, spokojnie można zaprosić go do stołu.

Wbrew schematom

To nieprawda, że małe dzieci lubią tylko potrawy słodkie i delikatne. Zamiast serwować słodkawe kaszki i mdłe zupki, pozwól dziecku spróbować tego, co sama jesz. Kto wie, może okaże się, że jego ulubioną potrawą jest sałatka z serkiem feta albo spaghetti w sosie bolognese?

Wiele dwulatków ma już dość papek. Odmawiają jedzenia przecieranych zupek, kaszek, budyniów. Nie cierpią ziemniaczanego purée, ugotowanych na miękko jarzyn, klejącego się ryżu. Rodzice tę niechęć biorą za brak apetytu i zaczynają się zamartwiać, że dziecko jest niejadkiem. Niepotrzebnie.

Urok chrupania

Półtoraroczne, dwuletnie szkraby często po prostu lubią wszystko, co chrupie w zębach: grzanki, chrupkie pieczywo, wafle ryżowe. Od zupy wolą porządną kanapkę, a od przecierów owocowych ze słoiczka - kawałek soczystej gruszki czy jędrnego jabłka.

Zanim zaczniesz się martwić, że maluch mało je, zaproponuj mu pokrojonego w plastry pomidora, kiszonego ogórka, kabanosa. Zamiast miękkiej bułeczki bez skórki, zrób mu chrupiący tost, a zamiast miękkich pulpetów pieczone udko kurczaka. Dwulatki, które mają już wszystkie trzonowe zęby, z powodzeniem mogą chrupać surową marchewkę, paprykę czy rzodkiewki.

Dla konserwatystów

Jeśli maluch nadal akceptuje wyłącznie kaszki, purée z ziemniaków i niemowlęce przeciery ze słoiczków, najwyższy czas delikatnie prowadzić go w świat innych konsystencji. Na początku ugotuj coś łatwego do pogryzienia: ryż, drobne kluseczki, kasze, gotowane jarzyny. Na kanapki wybieraj raczej miękkie pieczywo. Możesz je podawać z twarożkami i różnymi pastami. Na obiad najlepsze będą: pieczona ryba (np. sola albo sum), pulpety, jarzyny nadziewane mielonym mięsem i ryżem (np. papryka albo kabaczek), kotlety z jajka. Idealne desery to miękkie owoce, galaretki, jogurty z kawałkami owoców. Z czasem maluch przejdzie na bardziej dorosłą dietę.

Zamiast słodyczy

Drugi rok życia dziecka to także czas kształtowania zdrowych nawyków. Dlatego w menu malucha nie powinno być zbyt dużo słodyczy. Deser raz dziennie w zupełności mu wystarczy. Zamiast cukierków - suszone owoce (nie za dużo, gdyż często są konserwowane chemicznie) lub słodzone miodem płatki śniadaniowe. Na przekąskę zamiast herbatników czy wafelków w czekoladzie podaj owoce, surowe warzywa, pełnoziarnisty chrupki chleb, naturalne wafle ryżowe i jogurty.

Na dziecięcym diecie

Warzywa - zawierają witaminy i sole mineralne. Niech maluch je ich jak najwięcej.

Owoce - też mają bardzo dużo witamin i soli mineralnych, ale także sporo cukru. Dziecku na pewno on nie zaszkodzi, za to zachęci do jedzenia.

Mięso - zawiera białko, żelazo, witaminę B12. Najzdrowsze jest białe (kurczak, indyk, królik).

Ryby - źródło białka, jodu i zdrowego tłuszczu. Dobrze, by dziecko jadło je co najmniej dwa razy w tygodniu.

Jajka - czyli żelazo, witamina B12, fosfor i białko. Dzieci mogą jeść nawet jedno dziennie, bo cholesterol im nie szkodzi.

Mleko i jego przetwory - najlepsze źródło wapnia, niezłe białka i fosforu. Maluchy powinny pić pełnotłuste mleko i jogurty! Tłuszcz zwierzęcy jest im potrzebny do prawidłowego rozwoju układu nerwowego.

Pieczywo, kasze, makarony - zawierają węglowodany, które dostarczają dziecku tak potrzebnej energii. Pełnoziarniste są bogatym źródłem błonnika.

Tydzień pełen smaku

Co podać maluchowi na śniadanie, a co na obiad? A jeśli akurat brakuje ci pomysłów, skorzystaj z przygotowanej przez nas ściągawki.

PONIEDZIAŁEK

Śniadanie

Jogurt naturalny z müsli i słodkimi, bezpestkowymi winogronami

Sok marchewkowo-jabłkowo-brzoskwiniowy

Drugie śniadanie

Kromka bułki z masłem, szynką i pokrojoną w plasterki rzodkiewką

Herbata z cytryną

Obiad

Papryka nadziewana mielonym mięsem i ryżem w sosie pomidorowym

Surówka z sałaty lodowej z dodatkiem pokrojonej w cienkie paski cebuli, papryki i pokruszonego serem feta, doprawiona sosem winegret

Niegazowana woda mineralna

Podwieczorek

Kawałek domowego drożdżowego ciasta

Mleko

Kolacja

Jajecznica na maśle doprawiona bazylią i grzanka z chleba

Kawa zbożowa z mlekiem

WTOREK

Śniadanie

Kromka razowego chleba z twarożkiem czosnkowym i plasterkiem pomidora

Herbata z sokiem z czarnej porzeczki

Kilka śliwek

Drugie śniadanie

Jogurt z owocami

Sok pomarańczowy

Obiad

Lane kluski na rosole z dodatkiem posiekanego koperku

Zapiekanka z kaszy jaglanej i jabłek. Podajemy ją polaną śmietaną i posypaną cynamonem (nie musimy słodzić!)

Kompot z mrożonych truskawek

Podwieczorek

Galaretka z wtopionymi jagodami

Kolacja

Kromka chleba z masłem i plasterkiem pieczonego schabu

Sałatka jarzynowa

Herbata z róży

ŚRODA

Śniadanie

Omlet z powidłami śliwkowymi

Herbata z sokiem malinowym

Pół gruszki

Drugie śniadanie

Surowa marchewka, kalarepka i papryka pokrojone jak frytki i podane z dipem jogurtowym doprawionym ziołami (dla dzieci, które mają zęby trzonowe)

Sok z owoców egzotycznych

Obiad

Udko pieczonego kurczaka (jeśli maluch słabo gryzie, możemy zrobić mielone kotlety z kurczaka)

Ziemniaki

Mizeria

Kompot z jabłek

Podwieczorek

Maślana bułeczka

Kakao

Kolacja

Kromka chleba z masłem, tuńczykiem i plasterkiem pomidora

Herbata owocowa

CZWARTEK

Śniadanie

Grzanka z pełnoziarnistego chleba z żółtym serem i pokrojoną w cienkie paski czerwoną papryką obraną ze skórki

Herbata miętowa

Pół jabłka

Drugie śniadanie

Serek wiejski z pokrojoną w grubą kostkę dojrzałą gruszką

Sok z winogron

Obiad

Spaghetti z mielonym mięsem i sosem bolognese

Sałatka z pomidorów i cebuli

Niegazowana woda mineralna

Podwieczorek

Budyń waniliowy z dodatkiem musu z jagód ze słoiczka

Kolacja

Jajko na miękko i kromka bułki z masłem

Koktajl z mleka, jogurtu i jabłka doprawiony odrobiną cukru i cynamonem

PIĄTEK

Śniadanie

Mleko z płatkami kukurydzianymi

Przecierowy sok z owoców leśnych

Mała kiść winogron

Drugie śniadanie

Kromka chleba z masłem, plasterkiem szynki i listkiem sałaty

Herbata z cytryną

Obiad

Kawałek pieczonej ryby (przed podaniem wyjmujemy wszystkie ości)

Ziemniaki

Kalafior polany masłem

Surówka z marchwi, jabłka i kiszonej kapusty

Kompot z porzeczek i agrestu z mrożonki

Podwieczorek

Kawałek domowego ciasta

Herbata malinowa

Kolacja

Kromka chleba z masłem, polędwicą z indyka, plasterkiem pomidora i kiszonego ogórka.

Kawa zbożowa z mlekiem

SOBOTA

Śniadanie

Kasza manna z dodatkiem gotowego musu z owoców egzotycznych

Sok z marchwi i pomarańczy

Dojrzała morela

Drugie śniadanie

Kromka chleba razowego z masłem, białym serem i miodem

Mleko

Obiad

Pomidorowa z ryżem

Knedle ze śliwkami polane masłem i zrumienioną tartą bułką

Surówka z drobno posiekanej kapusty pekińskiej, tartego jabłka i śmietany

Domowy kisiel z mrożonych truskawek

Podwieczorek

Pieczone jabłko z żurawinami (lekko osłodzone)

Kolacja

Twarożek ze szczypiorkiem i pomidorem

Jogurt owocowy

NIEDZIELA

Śniadanie

Kromka razowego chleba posmarowana pastą z jajka

Mleko

Pół brzoskwini

Drugie śniadanie

Kromka chrupkiego pełnoziarnistego chlebka z ziołowym twarożkiem i surowym ogórkiem

Sok gruszkowy

Obiad

Pierś indyka w sosie curry

Kasza gryczana

Gotowane buraczki

Surówka z marchwi i jabłka

Podwieczorek

Lody śmietankowo-czekoladowe podane z musem malinowym (lub jagodowym) przygotowanym z mrożonki

Kolacja

Fasolka szparagowa polana stopionym masłem i tartą bułką

Herbata wiśniowa z sokiem

Chcesz wiedzieć więcej o diecie Twojego dziecka? Lekarze odpowiadają na pytania

Zobacz także
  • 17
  • 7

Skomentuj:

Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Redakcja eDziecko.pl

*

Agnieszka Wirtwein-Przerwa

  • redaktorka naczelna
  • agnieszka.wirtwein@agora.pl

Karolina Stępniewska

  • redaktorka
  • karolina.stepniewska@agora.pl

Joanna Biszewska-Miętka

  • dziennikarka
  • biszewska@yahoo.com

Marcin Sztetter

  • dziennikarz, felietonista
  • marcin.sztetter@gmail.com

Agata Podrażka

  • community menadżerka
  • agata.podrazka@agora.pl

Agnieszka Gil

  • administatorka forum
  • zona_mi@gazeta.pl