1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jadłospis na czerwiec

Latem, gdy na dworze świeci słońce, szkoda czasu na długie gotowanie. Na szczęście coraz większa ilość sezonowych owoców i młodych warzyw ułatwia nam zadanie. Oto garść pomysłów na smaczne, zdrowe i łatwe do przygotowania potrawy dla dziecka (i reszty rodziny).
Owoce i warzywa dostarczają mnóstwa witamin i związków mineralnych. Dlatego w diecie dziecka (i nie tylko jego) powinno ich być jak najwięcej. Im wcześniej malucha do tego przyzwyczaimy tym lepiej. Lato to świetna ku temu okazja, bo warzywa i owoce są wtedy wyjątkowo smaczne.

Przygotowując posiłki warto pamiętać, że zarówno owoce jak warzywa przed podaniem trzeba dokładnie umyć (dotyczy to też mrożonek). Nie należy ich jednak zbyt długo moczyć, bo niektóre witaminy i związki mineralne rozpuszczają się w wodzie.

Najwięcej witamin owoce mają tuż pod skórką. Najlepiej byłoby więc w ogóle ich nie obierać. Jeśli to niemożliwe, trzeba obierać je cieniutko. Nigdy nie należy kroić owoców ani warzyw zardzewiałym nożem, bo niszczy się w ten sposób zawartą w nich witaminę C. Witamina C i beta-karoten (organizm syntetyzuje z niego witaminę A), w które bogate są owoce i warzywa, w zetknięciu z powietrzem łatwo się utleniają. Dlatego surówki od razu po przyrządzeniu warto polać oliwą lub jogurtem, sos utrudnia bowiem przenikanie tlenu.

Warto pamiętać, że gotowanie niszczy większość witamin, dlatego jarzyny i owoce najlepiej jeść surowe. A jeśli już trzeba je ugotować, najlepiej robić to na parze (traci się wtedy nieco mniej witamin). Gotowane jarzyny należy serwować od razu - odgrzewane tracą większość wartości.

Jeśli maluch niechętnie je surowe warzywa, najlepiej gotować mu na nich zupy. W czasie gotowania wiele witamin i związków mineralnych przechodzi do wywaru. Nawet jeśli dziecko odkłada na brzeg talerza wszystkie jarzyny i je tylko samą "wodę", nie ma powodu do zmartwienia. Ta "woda" to samo zdrowie.

PONIEDZIAŁEK

Śniadanie

Jogurt naturalny z muesli owocowym i truskawkami pokrojonymi w plasterki

Napój jabłkowo-brzoskwiniowy

Drugie śniadanie

Mała kromka bułki z masłem, listkiem sałaty, cienkim plasterkiem szynki i kilkoma plasterkami rzodkiewki

Herbata z syropem z czarnej porzeczki

Obiad

Chłodnik

Kasza gryczana, jajko sadzone i gotowany kalafior polany roztopionym masłem

Sałatka z kapusty pekińskiej z jabłkiem doprawiona śmietaną

Kompot z porzeczek

Podwieczorek

Lody śmietankowe z jeżynami

Kolacja

Mała kromka ciemnego chleba z twarożkiem naturalnym i drobno pokrojonymi kiełkami słonecznika

Kawa zbożowa z mlekiem

WTOREK

Śniadanie

Pół kromki chleba z masłem, serkiem camembert i ogórkiem małosolnym

Herbata z cytryną

Drugie śniadanie

Rogalik z białym serem i konfiturą morelową

Szklanka zimnego mleka

Obiad

Botwinka z pokrojonym w kostkę jajkiem (jeśli maluch nie jest szczególnym amatorem pływających jarzyn, można ją zmiksować)

Tortilla z warzywami i mięsem polana sosem jogurtowym lub pomidorowym

Mizeria

Napój miętowo-jabłkowy

Podwieczorek

Dojrzała morela

Kolacja

Gotowana fasolka szparagowa polana zrumienioną na maśle tartą bułką

Niegazowana woda mineralna lub źródlana (dla dzieci)

ŚRODA

Śniadanie

Serek wiejski z chrupiącymi płatkami zbożowymi i borówkami amerykańskimi

Przecierowy sok marchewkowo-jabłkowy

Drugie śniadanie

Pół kromki chleba z wędzoną rybą i kilka pasków pokrojonej pomarańczowej papryki

Herbata owocowa z cytryną

Obiad

Pierś z kurczaka (pieczona w folii na grillu) w sosie jogurtowym z ryżem

Surówka z sałaty lodowej i czerwonej cebuli

Kompot truskawkowy

Podwieczorek

Waniliowy puszysty twarożek z poziomkami

Kolacja

Kromka razowego chleba z masłem, cienkim plasterkiem polędwicy i plasterkiem pomidora posypanego drobno pokrojoną bazylią

Koktajl z mleka, maślanki i truskawek

CZWARTEK

Śniadanie

Mała bułeczka do hot-dogów podgrzana w mikrofali z plasterkiem szynki i żółtego sera (przed podaniem uzupełnij kanapkę plasterkiem pomidora i kiszonego ogórka)

Herbata brzoskwiniowa

Drugie śniadanie

Ryż z malinową polewką (zmiksuj owoce z cukrem i przetrzyj przez gęste sitko)

Przecierowy sok gruszkowo-jabłkowy

Obiad

Zupa owocowa z kluseczkami

Pieczone kartofelki z ziołową posypką i kulka twarożku.

Zielona herbata z cytryną

Podwieczorek

Budyń śmietankowy z przecierem z owoców leśnych lub z całymi malinami

Kolacja

Kromka miodowego chleba z masłem i posypką ze startego na puch żółtego sera

Dwa pomidorki koktajlowe

Kakao

PIĄTEK

Śniadanie

Jogurt waniliowy z płatkami kukurydzianymi i jagodami

Przecierowy sok marchewkowo-jabłkowo-morelowy

Drugie śniadanie

Pół kromki jasnego chrupkiego pieczywa z twarożkiem i plasterkiem małosolnego ogórka

Herbata miętowa

Obiad

Młode ziemniaczki, filet z soli, buraczki

Sałata z utartym świeżym ogórkiem, drobno pokrojonym koperkiem i śmietaną

Kompot z agrestu

Podwieczorek

Czekoladowe fondue z truskawkami (czyli świeże truskawki maczane w ciepłej roztopionej czekoladzie)

Kolacja

Kromka bułki z masłem, plasterkiem pieczonej karkówki i łyżka sałatki jarzynowej

Herbata wiśniowa

SOBOTA

Śniadanie

Kasza manna z poziomkami

Przecierowy sok z marchwi, jabłka i dyni

Drugie śniadanie

Kromka bułki z masłem, rzodkiewką w plasterkach i drobniutko pokrojoną dymką

Szklanka zimnego mleka

Obiad

Jarzynowa zupa krem z groszkiem ptysiowym

Kluski (dla zaawansowanych pierogi) z jagodami polane naturalnym jogurtem

Niegazowana woda mineralna lub źródlana (dla dzieci)

Podwieczorek

Sernik na zimno z owocową galaretką

Kolacja

Jajecznica usmażona na maśle ze szczypiorkiem podana na pełnoziarnistym, chrupiącym toście

Koktajl z kefiru, mleka i malin (przed podaniem przetrzyj go przez drobne sitko, by pozbyć się pestek)

NIEDZIELA

Śniadanie

Serek wiejski z pokrojoną w drobną kostkę dojrzałą brzoskwinią

Sok z owoców egzotycznych

Drugie śniadanie

Maślana bułeczka z rodzynkami

Koktajl z mleka, jogurtu bananowego i truskawek

Obiad

Mielony kotlecik z indyka, młode ziemniaczki, gotowana młoda kapusta

Surówka z marchewki, jabłka i brzoskwini

Napój jabłkowo-wiśniowy

Podwieczorek

Jagodowa szarlotka (dwie warstwy kruchego ciasta zamiast tartymi jabłkami przełóż całymi jagodami z cukrem) z kleksem bitej śmietany

Kolacja

Pół kromki chleba z masłem i pomidorem, parówka (specjalna, dla dzieci)

Herbata żurawinowa posłodzona syropem owocowym

Więcej o: