1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Smaczne korzonki

Zamiast narzekać na monotonię zimowej kuchni, odkryjcie bogactwo smaków warzyw korzeniowych. Sięgnijcie też po mniej znane. Są zdrowe i smaczne.
Marchewkowy omlet

•  marchewka

•  łyżka oleju do smażenia

•  3 jajka

•  sól, pieprz, szczypta cynamonu

•  posiekana natka pietruszki i gałązki do dekoracji

Marchewkę obierz, opłucz, zetrzyj na tarce. Podsmaż na oleju. Gdy zmięknie, dodaj roztrzepane jajka oraz przyprawy. Chwilę smaż na dużym ogniu, następnie kilka minut na malutkim pod przykrywką. Gotowy omlet delikatnie zsuń na talerz, posyp zieleniną i udekoruj gałązkami natki.

Spaghetti z marchewki

•  3 marchewki

•  2 łyżki oleju do smażenia

•  sól, pieprz

•  łyżka pesto z suszonych pomidorów

•  posiekana natka pietruszki

Marchewkę obierz, opłucz, osusz. Obieraczką do warzyw ścinaj cienkie plasterki marchwi. Na patelni rozgrzej olej, wrzuć plasterki marchewki i smaż przez chwilę. Dolej odrobinę wody i duś pod przykryciem kilka minut - marchewka powinna być lekko chrupiąca. Dodaj łyżkę pesto, wymieszaj, przed podaniem posyp natką.

Ciasto marchewkowe

•  300 g mąki

•  400 g marchwi

•  200 g cukru

•  3 jajka

•  3/4 szklanki oleju

(2 łyżeczki proszku do pieczenia

•  łyżeczka sody oczyszczonej

•  pół łyżeczki soli

•  szczypta cynamonu

•  skórka otarta z cytryny

•  3 łyżki kandyzowanej skórki pomarańczowej

Marchewkę obierz i zetrzyj na tarce o dużych otworach. Wymieszaj mąkę z proszkiem do pieczenia, solą, sodą i cynamonem.

Do drugiej miski wbij umyte wcześniej jajka i utrzyj je z cukrem. Stopniowo wlewaj olej i ucieraj, aż masa się połączy (możesz użyć miksera). Gdy masa będzie gładka i puszysta, dodawaj na przemian mąkę z dodatkami oraz startą marchewkę, skórkę cytrynową i kandyzowaną skórkę pomarańczy. Przełóż masę do natłuszczonej keksówki, wstaw do piekarnika rozgrzanego do 180°C i piecz około godziny.

Ciasto można podawać z domowym kremem waniliowym przygotowanym z serka kremowego wymieszanego z sokiem z cytryny, cukrem pudrem i kilkoma kroplami esencji waniliowej.

Pieczone pietruszki

•  500 g kształtnych, jędrnych pietruszek

•  pół szklanki oliwy

•  2-3 ząbki czosnku

•  łyżeczka tymianku

•  sól

Obrane pietruszki gotuj w osolonej wodzie około 2 minut. Odcedź, przełóż do żaroodpornego naczynia, polej oliwą wymieszaną z tymiankiem i czosnkiem przeciśniętym przez praskę. Wstaw do piekarnika rozgrzanego do 180°C i piecz około 20 minut.

Krem z buraków z dymką

•  800 g buraków

•  6 szklanek (1 i 1/5 l) bulionu drobiowego

•  5 łyżek (ok. 80 g) masła

•  2 nieduże cebule

•  2 ząbki czosnku

•  2 jabłka pęczek cebulki dymki

•  6 łyżek śmietany 30-proc.

•  sól, pieprz

Jabłka i buraki obierz i pokrój w plasterki. Cebulę i czosnek zeszklij na połowie masła. Dodaj buraki i jabłka, smaż 5 minut. Dolej bulion, dopraw i zagotuj. Zmniejsz ogień, gotuj pod przykryciem 30 minut. Wszystko zmiksuj. Zupę podawaj z kleksem śmietany, posypaną posiekaną dymką.

Frytki z batatów

•  4 bataty (słodkie ziemniaki)

•  oliwa

•  sól

Bataty dobrze umyj - wcale nie trzeba ich obierać. Pokrój na równe kawałki, np. ćwiartki albo długie frytki, posyp solą, pokrop oliwą i piecz w 180°C około pół godziny.

Tak samo możesz upiec marchewkę, pietruszkę, seler lub buraki. Frytki warzywne dobrze smakują z dipem przygotowanym na bazie gęstego jogurtu naturalnego z czosnkiem i ziołami.

Minizapiekanki z batatów

•  1/2 kg batatów

•  łyżka oleju

•  2 pory (tylko białe części)

•  ząbek czosnku

•  125 g fety

•  4 jajka

•  70 ml śmietany 18-proc.

•  sól, pieprz

Ziemniaki pokrój w kostkę i ugotuj. Pory pokrój w plasterki, smaż 10 minut na oleju. Dodaj zmiażdżony czosnek i smaż jeszcze minutę. Wrzuć pokruszony ser i ziemniaki. Do przestudzonej masy wlej jajka ze śmietaną i przyprawami, wymieszaj. Masę nałóż do kokilek wysmarowanych tłuszczem do l wysokości. Zapiekaj 25-30 minut w 180°C.

Kotlety z selera

•  2 selery średniej wielkości

•  olej do smażenia

Ciasto:

•  szklanka mąki pszennej

•  pół szklanki mąki kukurydzianej

•  pół szklanki mleka

•  2 jajka

•  2-3 łyżki mielonych orzechów włoskich

•  sól

Ugotowane selery obierz, pokrój

na plastry grubości 1 cm. Obie mąki, mleko i jajka zmiksuj, dodaj sól, wymieszaj z orzechami. Krążki selera obtocz w cieście i usmaż z obu stron na rozgrzanym oleju.

Zupa selerowa

•  1 l wywaru z warzyw

•  2 selery

•  łodyga selera naciowego

•  łyżka masła

•  żółtko

•  4 łyżki śmietany

•  łyżeczka oleju

•  sól posiekana natka pietruszki lub koperek

Łodygę selera naciowego pokrój na kawałki i obsmaż na oleju. Bulwy obierz, zetrzyj na tarce, wrzuć do wywaru z warzyw, ugotuj i zmiksuj, dodaj masło. Śmietanę rozmąć w kubku z żółtkiem, wlej trochę gorącej zupy, rozmieszaj, wlej do garnka z zupą. Dodaj obsmażony seler naciowy i zieleninę.

Seler w kubikach

•  duża bulwa selera

•  olej do smażenia

•  sól, pieprz

•  kilka kropli soku z cytryny

•  świeży tymianek lub natka pietruszki

Bulwę selera obierz i pokrój w dużą kostkę. Obgotuj w osolonej wodzie (10-15 minut), a następnie odcedź i podsmaż na rozgrzanym oleju. Oprósz szczyptą soli, skrop sokiem z cytryny. Dodaj listki tymianku lub posiekaną natkę.

Zapomniane korzonki

Powoli wracają do łask, choć nadal trudno je znaleźć w sklepach. Rozejrzyjcie się za nimi na targach.

•  Skorzonera

Wężymord - tak brzmi inna nazwa tej rośliny z czasów, gdy wierzono, że zjedzenie jej chroni przed ukąszeniem żmiji - ma jadalny korzeń, na zewnątrz czarny, a po obraniu biały. Zawiera dużo węglowodanów, żelaza i fosforu. W smaku przypomina szparagi. Można go ugotować, udusić, a także upiec w piekarniku. A przed zjedzeniem polać oliwą i posypać natką pietruszki.

•  Topinambur

Bulwa o delikatnie orzechowym smaku była kiedyś tak popularna jak ziemniak. Warto znów po nią sięgnąć, bo zawiera dużo żelaza i potasu, witaminy C i B1, a także inulinę - prebiotyk odżywiający florę bakteryjną jelit. Topinambur można gotować, dusić i zapiekać. Po obraniu trzeba go szybko zanurzyć w zakwaszonej wodzie, aby nie ściemniał. Polecamy zupę krem z topinamburu, selera i pietruszki, doprawioną kurkumą, lubczykiem i kolendrą.

•  Pasternak

Przypomina pietruszkę, ale jest od niej większy i ma gładszą skórkę. Jego delikatnie słodki w smaku korzeń ma wiele wartości odżywczych. Warto wzbogacić nim zimowe zupy kremy, dodawać do zimowych surówek, zapiekać w piekarniku i dusić w śmietanie.

Więcej o: