1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Smak zdrowia, czyli dieta małego dziecka

Od tego, co dziecko je w pierwszych latach życia, zależy jego przyszłe zdrowie.
Dziecko najintensywniej rozwija się w pierwszych trzech latach życia. W tym czasie długość jego ciała się podwaja, a waga zwiększa aż pięciokrotnie. W tym pierwszym okresie życia kształtuje się także jego metabolizm, tworzą się tak zwane szlaki metaboliczne, odpowiadające za procesy przemiany materii nie tylko w dzieciństwie, ale również w przyszłości.

Naturalnie od mamy

Już w okresie płodowym organizm malucha jest bardzo wrażliwy na sposób odżywiania. Nadmiar lub niedobór składników odżywczych może w tym czasie doprowadzić do trwałych zmian w metabolizmie. Dlatego już w czasie ciąży warto, żeby mama zdrowo się odżywiała. Wtedy dziecko za jej pośrednictwem regularnie dostaje to, co najlepsze.

Wrażliwość na składniki diety nie mija po narodzinach. Przeciwnie. Organizm noworodka, a później niemowlęcia wciąż powinien dostawać to, co najlepsze. A najlepsze jest dla niego mleko mamy. Jego składniki i proporcje między nimi są dokładnie takie, jakich potrzebuje mały człowiek do rozwoju. Dlatego dziecko powinno być karmione piersią, przynajmniej do szóstego miesiąca życia.

Dobry początek

Gdy zaczynamy wprowadzać nowe potrawy do diety malucha, powinniśmy od początku uważnie komponować jego jadłospis. Przede wszystkim podawajmy mu produkty jak najmniej przetworzone, jak najlepszej jakości. Nie dosalajmy ani nie dosładzajmy dań. Dziecko wcale tego nie potrzebuje, smak zupki jarzynowej jest dla niego wystarczająco wyrazisty. Nadmiar zaś soli i cukru w diecie obciąża organizm malucha i zaburza metabolizm.

Bardzo ważne też, byśmy szanowali apetyt dziecka. Nie przekarmiajmy go, nie rozciągajmy małego żołądka. A jeśli malec odmawia zjedzenia jakiejś potrawy, uszanujmy jego "nie".

Do końca pierwszego roku życia dziecka starajmy się konsekwentnie wprowadzać do jadłospisu dziecka kolejne nowe, zdrowe produkty.

Zdrowe urozmaicenie

W drugim roku życia dieta dziecka powinna być już naprawdę urozmaicona. Nie może w niej zabraknąć mleka i jego przetworów, produktów zbożowych (najlepiej pełnoziarnistych), warzyw, owoców. Źródłem białka niezbędnego szybko rozwijającemu się organizmowi malucha mogą być jaja, chude mięso, ryby (tłuste ryby morskie bogate w wielonienasycone długołańcuchowe kwasy tłuszczowe), a także nasiona roślin strączkowych. Do dań warto dodawać niewielkie ilości dobrych gatunkowo tłuszczów roślinnych (oliwa, olej rzepakowy).

Dziecko powinno jeść pięć posiłków dziennie. Warto starać się, żeby były one różnorodne. Ta rozmaitość wyjdzie maluchowi na zdrowie.

Pamiętajmy też, że niezwykle ważny jest dobry przykład. Małe dziecko szybko się uczy, chłonie wiedzę i doświadczenia jak gąbka. Jeśli cała rodzina przejdzie na zdrową dietę, maluch w naturalny sposób przyswoi sobie jej zasady.

@ Czy dziecko może być uzależnione od cukru? Ekspert odpowiada

Więcej o: