1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dania z warzywami dla niemowląt

Im częściej będziemy podawać niemowlęciu smaczne dania z warzywami, tym większa szansa, że dziecko je polubi.
Fasolka szparagowa z sosem pomidorowym

(po 9. miesiącu)

•  500 g fasolki szparagowej (z mrożonki)

•  5 łyżek oliwy lub oleju rzepakowego

•  mała cebula

•  2 ząbki czosnku

•  puszka pomidorów pelati

•  łyżka posiekanej natki pietruszki

•  łyżka posiekanej świeżej bazylii

Na łyżce oliwy zeszklij posiekaną cebulę i czosnek. Dodaj zmiksowane pomidory, zagotuj. Zmniejsz ogień i duś, aż smaki się połączą. Sos możesz przetrzeć przez sito.

Na patelnię z rozgrzaną resztą oliwy wrzuć fasolkę. Chwilę smaż, a następnie zalej sosem pomidorowym. Duś, aż fasolka będzie miękka. Przed podaniem przestudź i posyp ziołami. Podawaj na obiad, jako dodatek do mięsa, lub na kolację, z orkiszową bułeczką albo kawałkiem pełnoziarnistego tostu.

(Porcja dla rodziny)

Zupa jarzynowa

(po 5. miesiącu)

•  pół niedużej marchewki

•  ziemniak

•  kilka plasterków pietruszki

•  pół łyżeczki manny, kleiku lub kaszki bezmlecznej

•  łyżeczka oliwy z oliwek lub masła

•  pół szklanki wody mineralnej

Warzywa oskrob, umyj, zalej wodą i gotuj do miękkości. Po ugotowaniu całość zmiksuj, dodaj kleik lub kaszkę - starannie wymieszaj, a potem dołóż oliwę lub masło i znów wymieszaj. Jeśli zupka jest za gęsta, dolej przegotowanej wody, a jeśli za rzadka - dodaj więcej kleiku.

Właśnie w takiej zupce możesz podać dziecku zalecaną w tym wieku porcję glutenu w postaci pół łyżeczki manny lub bezmlecznej kaszki pszennej błyskawicznej (z porcją ok. 100 ml zupy).

(1 porcja)

Ziemniaki faszerowane

(po 10. miesiącu)

•  kilka dużych ziemniaków o cienkiej skórce

•  jajko

•  kilka łyżek purée z dyni

Ziemniaki ugotuj. Ostudź, przekrój poziomo na pół. Wybierz środek, zostawiając trochę miąższu przy skórce. Masę ziemniaczaną rozgnieć widelcem, a następnie wymieszaj z jajkiem i dynią. Napełnij masą połówki ziemniaków i wstaw na kilkanaście minut do gorącego piekarnika. Podawaj przestudzone, jako dodatek do mięsa. Dziecku powyżej roku możesz posypać ziemniaki przed zapieczeniem odrobiną świeżo startego parmezanu.

(2-3 porcje)

Złocisty nektar

(po 6. miesiącu)

•  pół szklanki dyni pokrojonej w kostkę

•  pół dojrzałej brzoskwini

•  pół banana

Brzoskwinię umyj, cienko obierz, usuń pestkę. Miąższ pokrój na kawałki i razem z dynią oraz bananem wrzuć do blendera. Zmiksuj na gładki nektar. Jeśli będzie za gęsty, możesz rozcieńczyć go przegotowaną wodą mineralną.

(1-2 porcje)

Tarta z cukinii

(po 12. miesiącu)

•  2 małe cukinie

•  cebula

•  ząbek czosnku

•  4 jaja

•  pół szklanki śmietany

•  łyżka oliwy

•  5 dag świeżo startego parmezanu lub sera gran padano

•  gałka muszkatołowa

•  pieprz

Obierz i pokrój w kostkę cebulę, posiekaj czosnek. Zeszklij na oliwie. Wymieszaj roztrzepane jajka ze śmietaną, serem, pieprzem i utartą gałką muszkatołową. Dodaj cebulę i czosnek oraz utartą w ostatniej chwili cukinię. Wysmarowane masłem naczynie żaroodporne napełnij masą. Wstaw do piekarnika rozgrzanego do 180°C. Piecz, aż masa się zetnie i przyrumieni. Od razu podawaj. (Porcja dla rodziny)

Konsultacja: dr n. med. Izabella Łazowska-Przeorek

Więcej o: