1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Mąka bez tajemnic

Pszenna, graham, orkiszowa, pełnoziarnista... Która do czego? A która bardziej zdrowa? Oto garść informacji, które odmienią wasze spojrzenie na ten pozornie pospolity produkt spożywczy. Konsultacja Joanna Neuhoff-Murawska, specjalistka ds. żywienia i dietetyki
Liczby i typy

Liczby na opakowaniu mąki pszennej lub żytniej to ważna wskazówka - określają typ mąki zbożowej. W zależności od tego, ile składników mineralnych zawiera mąka, taki otrzymuje numer. Np. mąka typu 450 zawiera 0,45 proc. składników odżywczych (witamin z grupy B, składników mineralnych), mąka zaś typu 2000 - 2 proc., a więc znacznie więcej. Im większa jest ta liczba, tym mąka jest też ciemniejsza i zawiera więcej błonnika, który poprawia trawienie i daje uczucie sytości. Najtańsze i najłatwiej dostępne są mąki białe - tortowa (400, 450), wrocławska (500), poznańska (500). Ciemniejsza i bardziej wartościowa jest mąka pszenna i żytnia typu graham (1850). Najwięcej otrąb zawiera mąka razowa pełnoziarnista pszenna i żytnia (2000).

Zdrowe durum

Na opakowaniach makaronów można często przeczytać, że wytworzono je z "mąki z pszenicy durum". Powstają z niej szlachetne makarony, niesklejające się podczas gotowania. Wyroby z pszenicy durum mają niższy indeks glikemiczny niż te ze zwykłej białej mąki pszennej, są więc polecane osobom dbającym o sylwetkę i o prawidłowy poziom cukru we krwi.

Bogactwo orkiszu

Orkisz to stara odmiana pszenicy. Już 5000 lat temu uprawiano go w Azji. W czasach rzymskich był posiłkiem gladiatorów i zawodników igrzysk.

W XIX wieku odmianę tę wyparła coraz intensywniej uprawiana pszenica zwyczajna, która daje większe plony. Dzięki temu orkisz nie został zmodyfikowany i zachował swoje pierwotne cechy. Orkisz jest zbożem mało wymagającym, nie trzeba go nawozić ani stosować środków ochrony roślin. Na dodatek jego ziarno chronione jest przed zanieczyszczeniami środowiska dzięki szczelnemu zamknięciu w plewie.

Ziarna orkiszu zawierają sporo żelaza, magnezu, fosforu i wapnia oraz witaminy: A, E, D, B1, B2 i B6, a także więcej białka niż zwykła pszenica. Są bogate w błonnik. Ze względu na te walory zdrowotne i ciekawy, lekko orzechowy smak orkisz zyskuje na popularności. W wielu sklepach można kupić orkiszowe pieczywo. W sklepach ze zdrową żywnością jest też makaron orkiszowy, a nawet płatki i kasza.

Eko z certyfikatem

W Polsce coraz więcej sklepów oferuje żywność ekologiczną. Z badań wynika, że choć nie zawsze żywność ekologiczna jest wyraźnie lepsza od produkowanej zwykłymi metodami, w tej ekologicznej wykrywa się znacznie mniej pozostałości pestycydów. Mąka "eko" jest jednak co najmniej dwukrotnie droższa od zwykłej. Tym bardziej warto sprawdzać, czy mąka, którą zamierzacie kupić w sklepie ze zdrową żywnością, ma jedno z wymaganych oznaczeń, np. okrągły znak z napisem "Rolnictwo ekologiczne", "euroliść" (zielony prostokąt z konturem liścia ułożonym z 12 gwiazdek), niemiecki certyfikat żywności ekologicznej "BIO" lub logo Stowarzyszenia Producentów Żywności Metodami Ekologicznymi "Ekoland".

Bezglutenowa alternatywa

W pszenicy, również orkiszowej, życie, jęczmieniu i owsie występuje białko zwane glutenem. Osoby na nie uczulone, a także chorzy na celiakię, muszą wykluczyć te produkty ze swojej diety.

Na szczęście przez internet oraz w sklepach ze zdrową żywnością można dziś bez trudu kupić rozmaite bezglutenowe mieszanki mąki o różnym przeznaczeniu: do pieczenia chleba, na naleśniki czy do ciasta, i to zarówno białe, jak i wieloziarniste. Bardzo ułatwiają one pieczenie i gotowanie nawet tym, którzy nie mają wielkiego doświadczenia w kuchni. Niestety, są one drogie (ok. 10 zł za kilogram). Warto pamiętać, że produkty bezglutenowe powinny być oznaczone międzynarodowym znakiem "przekreślonego kłosa".

Na szczęście są i tańsze rozwiązania: ze zwykłej mąki ziemniaczanej można upiec wspaniały biszkopt. Mąka gryczana doskonale nadaje się na bliny i naleśniki, a nawet chleb. Znaleźć można też przepisy na kluski i wypieki z dodatkiem mąki kukurydzianej.

Alergikom można też proponować potrawy z mniej znanych rodzajów mąki. Mąka z ama-rantusa nadaje potrawom orzechowy posmak. Z kolei mąka sojowa to bogate źródło białka, magnezu i żelaza. Co ciekawe, w kuchni zastąpi nie tylko mąkę zbożową, ale i jajka.

Więcej o:
Komentarze (2)
Mąka bez tajemnic
Zaloguj się
  • 80tomasz

    0

    Polecam przepisy dla dzieci z alergią na mleko i jaja idealnapanidomu.wordpress.com
    Znajdziecie tam również wiele ciekawych pomysłów na Wielkanoc dla Was i Waszych dzieci.
    Mam nadzieję, że komuś pomogłem.

  • illvie

    0

    jest jeszcze król Waza i sprzedana szwedom za bezcen technologia
    produkcji pieczywa chrupkiego WASA
    ta technologia pierwotnie należy do Polaków
    chleb spulchniany jaki mamy na półkach polecam nie patrzeć
    jest najmniej i najlepszy niezdrowy : każdy

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX