1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Zdrowe śniadanie

Niby wszyscy wiemy, że śniadanie jest ważne. A jednak często je zaniedbujemy. Przez poranny pośpiech lub kulinarną rutynę. Czas to zmienić! Konsultacja: dr hab. Piotr Albrecht
Podejdźmy do śniadania poważnie! Nie tylko dlatego, że to cenny zastrzyk substancji odżywczych po nocnym poście, że dostarcza rano niezbędnej porcji energii (szczególnie tym którzy rosną, bawią się i uczą), ale również dlatego, że rytuał porannego posiłku zjadanego w spokoju przy wspólnym stole zaprocentuje w przyszłości. Badania wskazują, że dzieci i młodzież, które regularnie jadają śniadania lepiej radzą sobie z nauką i nie mają nadwagi. Wiadomo także, że regularne posiłki i zwyczaj jadania śniadań przed wyjściem z domu korzystnie wpływają na odporność. W jesienne, słotne dni pożywne śniadanie, w którego skład wchodzą owoce bogate w witaminę C jest dla dziecka niczym niewidzialny szalik, chroniący przed skutkami chłodu.

Fantazja kontra nawyki

Oczywiście, aby śniadanie było naprawdę zdrowe, powinno być dobrze skomponowane i urozmaicone. I nie chodzi tu o to, by stawać na głowie i szykować wykwintne dania, ale o to, by nie serwować codziennie tego samego. Jak to zrobić - powiecie - jeśli maluch najchętniej zjada jeden rodzaj płatków z mlekiem? Metodą drobnych kroczków i dobrych przyzwyczajeń.

W przypadku niemowląt sprawa jest prosta - rano wystarczy porcja mleka - mamy lub modyfikowanego. Z czasem, gdy w diecie dziecka pojawiają się kaszki i inne produkty zbożowe, pomału wyrabiamy w dziecku nawyk zjadania rano czegoś bardziej treściwego.

Zestaw 7 zalet

A co powinno znaleźć się w śniadaniowym zestawie?

1. Węglowodany złożone. Dostarczają energii na długo, bowiem organizm musi najpierw je rozłożyć, a dopiero potem wykorzystuje jako stabilne źródło energii. Sięgnijmy zatem po pełnoziarnistą bułeczkę, pieczywo razowe, płatki pełniziarniste zamiast chętnie zjadanych na śniadanie drożdżówek, białego pieczywa i słodzonych chrupków śniadaniowych.

2. Białko. To idealne towarzystwo dla węglowodanów. Najlepiej w postaci sera lub jajka, kawałka mięsa lub ryby. Pasta rybna, plasterek domowej pieczeni lub kawałek żółtego sera sprawdzą się na kanapce doskonale.

3. Wapń. Jest niezbędny dla szybko rozwijającego się organizmu dziecka. Zawierają go przede wszystkim produkty mleczne, które możemy podawać na bardzo wiele sposobów. W szklance mleka, kakao, w kubku jogurtu, kefiru, koktajlu mleczno-owocowego, talerzu zupy mlecznej, czy miseczce twarożku. Możliwości jest naprawdę mnóstwo.

4. Tłuszcz. Dziecku jest potrzebny do prawidłowego rozwoju, dostarcza też energii. Niemowlę dostaje odpowiedni rodzaj tłuszczu w mleku mamy. Starszemu dziecku trzeba dostarczyć umiarkowane ilości tłuszczu w postaci masła (raczej nie margaryny, a jeśli już to tzw. miękkiej bez tłuszczy utwardzanych), oliwy, oleju rzepakowego, tłuszczu pochodzącego z jajek, orzechów, mleka, ziaren (dyni, słonecznika, siemienia lnianego) lub ryb (np. sardynek lub łososia).

5. Witaminy. i inne cenne związki występujące w warzywach i owocach. W śniadaniowym menu nie powinno ich zabraknąć. Jeśli maluch niechętnie je chrupie, rano możemy zaserwować mu przecierowy lub świeżo wyciskany sok.

6. Płyny. Zwykle śniadaniu towarzyszy mleko lub napój mleczny, ale jeśli maluch dostaje dość wapnia w innej postaci lub jest karmiony piersią, można mu do picia podać sok, herbatki ziołowe lub owocowe albo wodę. Przedszkolakowi może spodobać się kawa zbożowa lub ciepła woda z miodem i cytryną.

7. Pyszny smak. Jedzenie musi sprawiać przyjemność. Warto wysilić się, by podać je w formie atrakcyjnej dla dziecka. Maluch nie chce tknąć kanapki? Ale grzankę pewnie schrupie z przyjemnością. Może posmakują mu odgrzane naleśniki z owocami? Albo jogurt do którego sam dorzuci ulubione dodatki? Pamiętajmy też, że do osiągnięcia dobrego smaku nie potrzeba wcale soli i cukru. Twarożek doprawiony szczypiorkiem lub innymi ziołami albo z dodatkiem owoców będzie równie smaczny, a zdrowszy niż solony czy słodzony cukrem.

Więcej o: