1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dania do chrupania i ciamkania

Czy potrawa dla niemowlęcia musi mieć postać nieapetycznej papki? Wcale nie! Oto kilka propozycji na urozmaicenie posiłków małego stołownika. A przy okazji może i wy spróbujecie czegoś nowego?
POMIDOR NIESPODZIANKA

•  twardy pomidor

•  średniej wielkości mała cukinia

•  plaster bakłażana

•  kawałek czerwonej papryki

•  plaster mozzarelli

•  listek bazylii

•  szczypta ziół prowansalskich

•  łyżeczka oliwy extra vergine

Umyj pomidor, odetnij mu górną część i wybierz miąższ, odrzuć pestki. Umyj cukinię. Pokrój w kostkę cukinię, plaster bakłażana, paprykę i miąższ pomidora. Wrzuć pokrojone warzywa na patelnię, podlej odrobiną wody, oprósz ziołami prowansalskimi i duś pod przykryciem 20 minut, często mieszając. Przestudź masę warzywną, dodaj pokrojoną w drobną kostkę mozzarellę, posiekany listek bazylii i oliwę. Włóż nadzienie do pomidorowej miseczki. Podawaj na zimno.

KOLOROWA PRZEKĄSKA

•  kilka różyczek brokułu

•  kilka różyczek kalafiora

•  kilka strączków żółtej i zielonej fasolki ew. pół łyżeczki oliwy extra vergine

Warzywa dokładnie opłucz. Z fasolki usuń końce i twarde łyko. Gotuj warzywa na parze przez kilkanaście minut, a nawet dłużej, aż będą zupełnie miękkie. Po ugotowaniu przełóż je do miseczki, przestudź, ewentualnie skrop dobrej jakości oliwą (extra vergine) i pozwól dziecku jeść rączkami. Podawaj na drugie śniadanie lub na podwieczorek jako osobne danie albo na obiad jako dodatek do mięsa bądź ryby.

KANAPKA Z OWOCAMI

•  kromka pieczywa chrupkiego lekkiego lub pełnoziarnisty prostokątny wafel kukurydziany

•  dwie łyżki twarożku naturalnego albo tłustego białego sera

•  miękkie, dojrzałe owoce (np. pół banana, nektarynki, gruszki lub kiwi oraz kilka poziomek, truskawek, malin bądź jagód)

Owoce dokładnie umyj, osusz, truskawki oczyść z szypułek, banana obierz. Większe owoce pokrój na plasterki lub na cząstki, drobne (maliny, poziomki, jagody) rozgnieć widelcem w miseczce. Pieczywo chrupkie lub wafel podziel na mniejsze kawałki, posmaruj twarożkiem, udekoruj plasterkami owoców i kleksem musu owocowego. Podawaj na śniadanie lub na kolację. Nie dziw się, jeśli dziecko najpierw zje owoce - ich kolory na pewno je zaciekawią. Gdy będzie starsze, nauczy się jeść kanapki tak jak wszyscy

ŁOSOŚ CAŁKIEM INACZEJ

•  mały kawałek filetu z łososia bez skóry (ok. 5 dag)

•  szczypta naturalnego kakao (bez cukru)

•  łyżeczka oliwy extra vergine

•  łyżka świeżo wyciśniętego soku z pomarańczy

Uważnie obejrzyj filet z łososia, czy nie pozostała na nim żadna ość. Oprósz rybę z obu stron kakao, wrzuć na rozgrzaną patelnię grillową lub teflonową i smaż 3 minuty. Następnie przewróć na drugą stronę, przykryj i smaż jeszcze kilka minut. Wymieszaj oliwę z sokiem z pomarańczy, polej sosem rybę i podawaj (np. z dodatkiem odrobiny ryżu i krążkami ugotowanej do miękkości marchewki).

Łososia przygotowanego w ten sposób (odrobinę dosolonego do smaku) możesz zaserwować także dorosłym.

KURCZAK W WARZYWNYM OGRÓDKU

•  nieduży plaster mięsa kurczaka (ok. 3 dag)

•  dojrzały pomidor

•  pół małej młodej cukinii

•  łyżeczka oliwy extra vergine

Pomidor zanurz we wrzątku na minutę, wyjmij z wody, obierz ze skórki. Przekrój, usuń pestki i pokrój go w kostkę. Cukinię dokładnie umyj, pokrój w drobną kostkę. Mięso oczyść z błon. Warzywa i mięso umieść w pojemniku do gotowania na parze. Gotuj 15 minut. Przed podaniem pokrój mięso na cienkie słupki. Serwuj z ugotowanymi na miękko warzywami i odrobiną oliwy jako danie obiadowe.

Więcej o: