1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Woda

Płyn, którym na co dzień powinniśmy gasić pragnienie. Woda to podstawowy składnik naszego ciała. Organizm małego dziecka zawiera jej ok. 75 proc., dorosłego 65 proc. Co 20 dni nasze ciało wymienia całą wodę zmagazynowaną w swoich tkankach. Potrzebuje więc stałych dostaw.
Człowiek dorosły powinien wypijać minimum 1,5-2 litry wody dziennie (w czasie upałów, wzmożonego wysiłku, w ciąży i okresie karmienia zapotrzebowanie rośnie), dziecko w wieku przedszkolnym powinno wypić łącznie ponad litr płynów. O tym, że powinniśmy się napić przypomina nam uczucie pragnienia, ale warto wiedzieć, że jego pojawienie się oznacza, iż naszemu organizmowi już od jakiegoś czasu brakuje wody. Dobrze więc je wyprzedzać i popijać regularnie małymi porcjami. To szczególnie ważne u dzieci, które zajęte zabawą często zapominają o pragnieniu i piją zbyt mało. Niemowlę karmione wyłącznie piersią, nie musi dostawać dadatkowo wody, ale malca karmionego butelką, zwłaszcza w ciepłe dni, trzeba dopajać. Dla niemowląt i małych dzieci najzdrowsza jest butelkowana woda źródlana lub mineralna niskozmineralizowana (najlepiej z pozytywną opinią CZD lub IMiD lub atestem PZH). Maluchom w pierwszym roku życia podajemy ją przegotowaną (nawet, jeżeli na opakowaniu jest napis, że można ją niemowlętom serwować bez gotowania). Młodsze i starsze dzieci powinny pić wodę niegazowaną (odpowiedzialny za bąbelki dwutlenek drażni delikatny żołądek). Wody z wyższą zawartością minerałów i lecznicze nie nadają się dla dzieci (chyba, że lekarz zdecyduje inaczej).

Więcej o: