1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Mleko

Jeden z najważniejszych składników diety, surowiec do pozyskaniu wielu następnych (sery, masło, fermentowane napoje mleczne). Najczęściej pijemy mleko krowie, ale także (choć rzadko) kozie i owcze. Mleko i jego przetwory są głównym źródłem wapnia. Zawierają witaminy, minerały (poza wapniem - fosfor, potas, magnez, cynk), tłuszcz, cholesterol, dużo białka oraz cukier mleczny - laktozę. Nie powinno ich zabraknąć w diecie dzieci i dorosłych. Oczywiście pić go nie mogą osoby uczulone na białko mleka krowiego (kozie mleko także może uczulać), ale tych wcale nie jest tak dużo - wśród dzieci do drugiego roku życia 8 proc., potem znaczna większość z alergii wyrasta (wśród dzieci do czwartego roku życia uczulonych jest już tylko 3 proc.).

Ponieważ mleko "prosto od krowy" nie jest wolne od bakterii, wirusów i grzybów, trzeba poddać je obróbce termicznej. Większość z nas mleko kupuje w sklepie, a tam spotkamy przede wszystkim mleko pasteryzowane (o krótkim terminie przydatności do spożycia) lub UHT (z długim terminem ważności dzięki doskonałemu procesowi sterylizacji). Oba rodzaje są dobre i bezpieczne. Jednego i drugiego po otwarciu opakowania i przed wypiciem nie gotujemy, bo raz już zostało ono poddane działaniu wysokiej temperatury. Ważne, by po otwarciu przechowywać je w lodówce i wypić w terminie przewidzianym przez producenta.

Pozostaje wybór - mleko chude czy tłuste? Większość z nas, także dzieci, powinna pić mleko o niskiej zawartości tłuszczu (1,5-2 proc.).

Więcej o: