1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Flora bakteryjna

Zespół bakterii bytujących w określonym środowisku. W kwestii żywienia najczęściej wspominamy o florze bakteryjnej jelit, która skła-da się z miliardów bakterii - 104/ml w jelicie cienkim i aż 1012/ml w okrężnicy. To ok. 400 gatunków bakterii. Bardzo cenne są dla nas bakterie probiotyczne. Biorą one udział w procesach trawienia, wytwarzają witaminę K, prawdopodobnie mają pozytywny wpływ na odporność, sądzi się, że mogą przeciwdziałać alergiom. Prawidłowej florze bakteryjnej sprzyja dieta bogata w ukwaszone produkty mleczne (jogurty, kefiry, mleczka fermentowane). Warto wybierać produkty probiotyczne (wówczas muszą mieć udowodniony i udokumentowany dobry wpływ na florę bakteryjną) zawierające szczepy bakterii o korzystnym działaniu na funkcje trawienne. Różne szczepy mają różne działanie, dlatego dwa różne jogurty probiotyczne mogą mieć inny wpływ na zdrowie.

Równowagę flory bakteryjnej jelit zaburza antybiotykoterapia, biegunka, dieta z nadmiarem przetworzonych węglowodanów (np. słodycze, białe pieczywo).

Niestety, podczas jedzenia mamy styczność nie tylko z dobrymi bakteriami kwasu mlekowego, ale i z niekorzystną mikroflorą. Dlatego tak ważne jest zachowanie zasad higieny w przygotowaniu i przechowywaniu żywności. Powinniśmy spożywać mleko pasteryzowane lub sterylizowane (UHT), mięso, ryby i jaja przechowywać w lodówce w osobnych, szczelnie zamykanych pojemnikach, warzywa i owoce dokładnie myć przed spożyciem, utrzymywać w czystości kuchenne deski, ścierki, naczynia (szczególnie te o chropawej powierzchni), a przed przygotowaniem i jedzeniem posiłku dokładnie myć ręce. Tych samych zasad od małego uczymy nasze dzieci.