1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Ciepłe śniadanie przed wyjściem do przedszkola i szkoły. Dlaczego jest tak potrzebne?

Maluszki z reguły budzą się skoro świt i od razu są gotowe do jedzenia i zabawy. Natomiast starsze dzieci, takie, które chodzą już do przedszkola lub szkoły, ciężko wyciągnąć z łóżka i namówić do zjedzenia śniadania. Zaspane dzieci często nie czują głodu. A jednak bardzo ważne jest to, żeby nie wychodziły z domu bez jedzenia. Dlaczego warto podawać dzieciom śniadanie i co przyrządzać, żeby chętnie je zjadły?

Przyzwyczajenie dziecka do rytmu dnia

Noworodki są głodne co 2-3 godziny, albo nawet częściej. Z biegiem lat posiłki ulegają zmianie, natomiast nie zmienia się to, że najzdrowsze dla dzieci jest jedzenie kilku mniejszych posiłków dziennie.

Warto dbać o regularność w podawaniu dziecku posiłków. Jest duża szansa, że przyzwyczajenie z dzieciństwa zostanie mu do końca życia. Dzięki temu nie dopuszczamy do sytuacji, w której dziecko nagle staje się bardzo głodne i sięga po przekąski pomiędzy głównymi posiłkami.

Poranny posiłek pozwala nam rozpocząć łagodnie nowy dzień. Chociaż może się wydawać, że szkoda czasu na wstawanie o 20 minut wcześniej tylko po to, żeby dziecko zjadło śniadanie, tak naprawdę to dla niego bardzo dobra "rozbiegówka". Jest to wyjątkowy moment, kiedy na chwilę siadamy, możemy porozmawiać i na spokojnie się rozbudzić.

Dlaczego warto jeść śniadania?

Śniadanie to jeden z najważniejszych posiłków dnia. W czasie nocy regeneruje się całe nasze ciało. Wolniej bije serce, odpoczywają oczy i mięśnie. Nasz organizm nie potrzebuje tak dużej (jak w ciągu dnia) liczby kalorii, spowalnia metabolizm [1]. Jest to dla nas czas "postu", który przerwać powinien właśnie pierwszy posiłek dnia. Wskazuje na to choćby znaczenie słowa "śniadanie" w języku angielskim - można je bowiem tłumaczyć dosłownie, jako przerwanie postu (ang. breakfast składa się ze słów ang. break - przerwanie i ang. fast, czyli post).

Zjedzenie pierwszego posiłku znów pobudza układ trawienny do pracy i rozkręca metabolizm. Pominięcie go, przyczynia się z kolei do tego, że organizm zaczyna magazynować tkankę tłuszczową, zabezpieczając się przed sytuacją, w której długo nie dostałby "paliwa". Jeśli pierwszy posiłek zjadamy dopiero w dalszej części dnia, wówczas jesteśmy już bardzo głodni, przez co często nakładamy sobie więcej. Jak wskazują badania, osoby, które nie jedzą śniadań, częściej sięgają też po słodycze [2].

Jedzenie śniadania a zdrowie

Śniadanie to nie tylko paliwo na dobry początek dnia. Jego regularne jedzenie pozytywnie wpływa na pracę całego naszego organizmu. Osoby przyjmujące posiłek niedługo po przebudzeniu, rzadziej są otyłe [3]. Pomijanie śniadania może zaś prowadzić do nadwagi i cukrzycy typu drugiego. Gdy wstajemy rano, poziom naszej insuliny spada do momentu, aż czegoś nie zjemy. Z tego powodu dietetycy radzą, by pierwszy posiłek jeść maksymalnie do godziny od przebudzenia. Śniadanie jedzone po zbyt długim czasie od przebudzenia powoduje, że poziom insuliny rośnie zbyt gwałtownie.

Rezygnacja ze śniadań może skutkować również wzrostem poziomu złego cholesterolu, co w konsekwencji przyczynia się do chorób układu sercowo-naczyniowego. Badania Uniwersytetu Harvarda na próbie 25 tysięcy mężczyzn pokazały, że u osób niejedzących śniadań o 27 proc. wzrasta ryzyko zawału i chorób serca [4]. Śniadanie jest też szczególnie ważne u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. To bowiem dzięki porannej dawce energii mózg i ciało pracują efektywnie. Dzieci, które zaczynają zajęcia na czczo, mogą mieć problemy z koncentracją, pamięcią, a także być rozdrażnione i nie mieć siły na zabawę oraz ćwiczenia.

Co jeść na śniadanie?

Po długim, nocnym poście trzeba dostarczyć organizmowi energii. Najlepiej zrobić to za pomocą węglowodanów złożonych, które dostarczają naszemu ciału energii jeszcze przez długi czas po spożyciu posiłku. Ponadto, aby zbilansować śniadanie, powinniśmy zadbać również o odpowiednią podaż białka - najlepiej w postaci mleka lub garści orzechów.

Świetnie sprawdzą się w tej roli płatki śniadaniowe, np. bardzo lubiane przez dzieci płatki Nestlé NESQUIK, podane z ciepłym mlekiem. Zawierają one bardzo wartościową dla naszego organizmu mąkę pełnoziarnistą. Przed mieleniem zboża na mąkę pełnoziarnistą, nie oczyszcza się ziaren, pozostawiając m.in. łuski. Dzięki temu zawiera ona dużo błonnika, a dodatkowo jest bogata w fosfor, magnez i potas.

Dlaczego warto jeść śniadania na ciepło?

Ciepłe śniadanie dziecko zje z o wiele większą przyjemnością niż produkty wyjęte prosto z lodówki. Ogrzane posiłki mają więcej smaku niż te, które mają niższą temperaturę.

Śniadanie na ciepło dodatkowo nas rozgrzewa, co jest szczególnie ważne w czasie jesiennych i zimnych miesięcy, podczas których dzieci niemal codziennie chodzą do szkoły. Do takiego śniadania, np. z klasycznymi kukurydzianymi płatkami Nestlé CORN FLAKES, możemy dodać korzennych przypraw np. cynamonu czy imbiru, które dodadzą nie tylko aromatu, ale również doskonale rozgrzeją.

Jedzenie śniadań to podstawaJedzenie śniadań to podstawa fot. materiały partnera

Mleko możemy podgrzać w garnku, w kuchence mikrofalowej (uwaga - niezbyt długo) lub nawet wstawiając miskę z płatkami do naczynia z gorącą wodą. Kiedy jest ciepłe, ale nie gorące, nie zrobi się na nim kożuch, za którym większość dzieci nie przepada. Płatki Nestlé NESQUIK dzięki swojej teksturze pozostaną chrupiące nawet po dodaniu ciepłego mleka. Do tego bardzo smakują dzieciom, więc zadowolą nawet niejadków. Jest to też dużo zdrowsza alternatywa niż podawanie dziecku na śniadanie, np. słodkich bułek.

Jesienne śniadanie:

- Płatki Nestlé CORN FLAKES

- Szczypta cynamonu

- Napój migdałowy

- Garść orzechów

Kartonik napoju migdałowego wstaw do gorącej wody. Poczekaj, aż się ogrzeje. Do miseczki wlej napój, wsyp szczyptę cynamonu, dodaj orzechy i na końcu, tuż przed podaniem, wsyp płatki Nestlé CORN FLAKES.

Wytrawne śniadanie z płatkami

Płatki Nestlé CORN FLAKES możesz też wykorzystać do przyrządzenia wytrawnego śniadania. Dosłownie w kilka chwil przygotujesz na przykład pyszny omlet z dodatkiem płatków. Jeśli pominiesz dodatek mąki, taki omlet będzie całkowicie bezglutenowy, bo płatki Nestlé CORN FLAKES składają się prawie w całości z grysu kukurydzianego, który nie zawiera glutenu.

A jakie są Twoje śniadaniowe wspomnienia z przeszłości? Podziel się nimi biorąc udział w jubileuszowym konkursie producenta płatków śniadaniowych Nestlé. Z okazji z 25-lecia wprowadzenia pierwszych produktów na rynek, producent zachęca do wysłania fotografii przedstawiającej właśnie nasze śniadaniowe wspomnienia. Więcej o konkursie przeczytasz TU>>

[1] http://zdrowie.gazeta.pl/Zdrowie/1,105912,9656791,Sen.html

[2] A. Cichocka, "Praktyczny poradnik żywieniowy w odchudzaniu i leczeniu cukrzycy typu 2", Wydawnictwo Medyk, Warszawa 2010.

[3] J. Mazur, A. Małkowska, M. Woynarowska-Sołdan, "Związki między środowiskiem psychospołecznym i przystosowaniem szkolnym a zdrowiem, zadowoleniem z życia i zachowaniami ryzykownymi uczniów gimnazjów", W: B. Woynarowska (red.). "Środowisko psychospołeczne szkoły i przystosowanie szkolne a zdrowie i zachowania zdrowotne uczniów w Polsce. Wydawnictwo Pedagogiczne, Warszawa 2003. [4] https://www.hsph.harvard.edu/news/features/skipping-breakfast-may-increase-coronary-heart-disease-risk/