1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Kształtowanie zdrowych nawyków inwestycją w przyszłość dziecka. "Wystarczy stać się dobrym 'modelem' do naśladowania"

Zwracamy uwagę na wiele różnych rzeczy, często zapominając o tych zwyczajnych, codziennych. A dziecko jest bacznym obserwatorem, nasze nawyki, stają się jego nawykami. Dlatego tak ważne jest, aby - zanim zaczniemy uczyć dziecko - przyjrzeć się temu, co my sami robimy.

Zdrowe nawyki możemy wypracowywać właściwie w każdej sferze życia, zwracając uwagę na to, jak spędzamy czas wolny, jak jemy czy jak odpoczywamy. Na co warto zwracać uwagę, chcąc przekazać dziecku najważniejsze zasady? Na siebie! A dokładniej na to, co my sami robimy. Nasze codzienne wybory będą najlepszą lekcją.

- Dzieci bacznie obserwują swoich rodziców, to co robią, jak i co mówią, aby następnie powielać wiele z ich zachowań. Potrafią wychwycić nasze z pozoru niewinne kłamstewka czy niespójność pomiędzy tym, co mówimy i robimy - mówi Dorota Maciejec, psycholog dziecięcy. - Dlatego warto zapamiętać, że dzieci są spostrzegawcze i uczą się przez obserwację i naśladownictwo. Powyższą zdolność do uczenia się warto wykorzystać podczas kształtowania zdrowych nawyków naszych pociech. Nie musimy karać czy nagradzać, wystarczy stać się dobrym "modelem" dla nich do naśladowania - dodaje ekspert.

Które zdrowe nawyki powinniśmy zaszczepić w dziecku? Najczęściej skupiamy się na tych żywieniowych. Owszem, są one bardzo ważne i dobrze jest pokazywać dziecku, że pijemy wodę czy - w ramach przekąski - sięgamy po warzywa lub owoce, ale warto mieć na uwadze także inne sfery życia.

Bądź tu i teraz

Co jeszcze warto przekazać dziecku? Że wspólne spędzanie czasu to coś, co ma wielką wartość. Niezależnie od tego czy wybieracie się na wycieczkę rowerową, czy siadacie razem do stołu - bądźcie tu i teraz. Postarajcie się nie myśleć o problemach czy o zadaniach do wykonania, skupcie się na tym, co w danej chwili robicie. To nie tylko dobry sposób na kształtowanie zdrowych nawyków, ale i na pogłębianie relacji czy odkrywanie nowych rzeczy.

Bądź dobrym wzorem

To wszystko, o czym napisaliśmy, nie jest dla ciebie niczym nowym? To dobrze! Zwróć tylko uwagę czy tylko mówisz o tym dziecku, czy pokazujesz to także swoim zachowaniem? Jeśli wysyłasz mu sprzeczne komunikaty, nie będzie wiedziało, co tak naprawdę jest dla niego dobre. Zamiast pustych frazesów - działaj.

Odłóż smartfona, wtedy i twoje dziecko nie będzie spoglądało na ciebie zza ekranu. Wyjdźcie razem na spacer, siądźcie razem do stołu, a podczas posiłku rozmawiajcie ze sobą. Jeśli chcesz kształtować w dziecku zdrowe nawyki najpierw... sam się ich naucz.

- Wdrażanie zdrowych nawyków nie jest proste, szczególnie gdy do tej pory o to nie dbaliśmy - zaznacza psycholog. - Niemniej warto nad nimi pracować, ponieważ są one inwestycją w przyszłość naszego dziecka.

Jeśli zadbamy o swoje przyzwyczajenia, dla dziecka będą one czymś naturalnym - nie będziemy musieli przesadnie skupiać się na tym, aby ich uczyć, ponieważ obserwując nas i to, co robimy, sami je poznają (i przyswoją).

Nie bój się o wybory dziecka

Jeśli będziesz dawać dziecku dobry przykład, jeśli będzie wiedziało, co jest dla niego dobre, a czego należy unikać - jego wybory będą twoimi wyborami. Pamiętaj, żeby nie mówić "nie, bo nie", ale tłumaczyć swoje decyzje. Dopiero wtedy dziecko będzie wiedziało, jakie są twoje motywacje.

Kształtujmy dobre nawyki żywieniowe, gdy dziecko jest małe, dzięki temu będziesz spokojny o dobre wybory w przyszłości. Gdy będzie musiało podejmować samodzielne decyzje, będzie wiedziało, na czym się skupić. Wybierając poszczególne elementy zestawu Happy Meal w McDonald’s, zwróci uwagę nie tylko na kanapkę czy na zabawkę, będzie pamiętało także o tym, by do posiłku dobrać wodę i zdrową przekąskę. W ramach nowej oferty Happy Meal w miejsce jabłka zostały wprowadzone cząstki jabłka i ciemnych winogron bezpestkowych, paluszki surowej marchewki zastąpiły dotychczas oferowaną porcję pomidorków koktajlowych, miejsce musu Kubuś Jabłko Banan zajął Mus Truskawkowy, pojemność soku pomarańczowego i jabłkowego została zmniejszona z 250 ml do 200 ml. Z oferty znika owocogurt, McTost z bekonem oraz herbaty ze sztucznymi aromatami. Zmiany te to efekt globalnej strategii Scale For Good i zobowiązań marki jako sygnatariusza karty EU Pledge. Ich celem jest podniesienie wartości odżywczych zestawów Happy Meal oraz zmniejszenie kaloryczności, zawartości cukru i soli, wykluczenie sztucznych dodatków.

Zdrowe nawyki to codzienne, zwykłe wybory. Nie zastanawiajmy się nad nimi sztucznie, pokazujmy dziecku co jest dobre nie tylko słowem, ale przede wszystkim - swoim zachowaniem.

embed