1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Karmisz piersią? Zadbaj o odpowiednią jakość i ilość pokarmu

Najcenniejszym darem na początku życia jest mleko mamy, a karmienie piersią to start w zdrową przyszłość Twojego maluszka. Pamiętaj, że to natura zna najlepiej jego potrzeby, dlatego nie ufaj mitom, słuchaj ekspertów i dbaj m.in. o odpowiednie nawodnienie, a na pewno nie zabraknie Ci tego najbardziej wartościowego dla dziecka pokarmu.

Przez pierwsze 6 miesięcy życia dziecka Twoje mleko jest dla niego doskonale zbilansowanym pokarmem, a jednocześnie płynem. Dlatego zdrowym, karmionym na żądanie maluszkom nie trzeba już podawać dodatkowych napojów*. Jednak kiedy karmisz piersią warto pamiętać, że Twój tryb życia i sposób odżywiania jest niezwykle istotny i ma wpływ na jakość i ilość pokarmu.

NESTLE PURE LIFENESTLE PURE LIFE materiały partnera

Dowiedz się więcej o Nestle Pure Life.

Eksperci zalecają karmiącym mamom 5-6 posiłków dziennie, które powinny bazować na warzywach, pełnoziarnistym pieczywie, a także zawierać owoce, nabiał, ryby i chude mięso. Ważnym elementem w codziennej diecie jest również picie wody – Twoje zapotrzebowanie na nią nigdy nie było tak duże jak teraz! Warto, abyś każdego dnia wypijała jej co najmniej 8 szklanek. Część mam odczuwa silne pragnienie w trakcie lub bezpośrednio po karmieniu, dlatego dobrze, abyś zawsze miała w pobliżu szklankę lub butelkę wody. Regularne nawadnianie jest tak ważne, ponieważ niewystarczająca ilość płynów może skutkować obniżoną produkcją mleka, które w 87% składa się właśnie z wody. Regularne picie wody to ponadto szansa na lepsze samopoczucie i nawilżenie skóry, a także mniejsze uczucie zmęczenia. Do codziennego picia idealnie nadaje się woda źródlana, np. Nestlé Pure Life, która posiada pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka oraz przechodzi rygorystyczny proces kontroli jakości.

Pamiętaj – na jakość i ilość pokarmu wpływ ma też Twoje samopoczucie. Nie musisz być doskonała, po prostu ciesz się macierzyństwem, a dla swojego dziecka będziesz najlepszą mamą na świecie!

Ważna informacja

Zdrowa dieta matki w czasie ciąży i po porodzie pomaga gromadzić składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego przebiegu ciąży, przygotowuje do okresu laktacji i pomaga ją utrzymać. Gdy maluszek przyjdzie na świat, najlepszym dla niego sposobem żywienia jest karmienie piersią. Mleko mamy zapewnia mu bowiem doskonale zbilansowaną dietę i chroni przed chorobami. Jeśli zdecydujesz się karmić piersią, zadbaj, by Twoja dieta była zdrowa i prawidłowo zbilansowana. Jeśli zdecydujesz się nie karmić piersią, pamiętaj, że ta decyzja jest trudna do odwrócenia. Stosowanie mleka modyfikowanego niesie ze sobą konsekwencje socjalne i finansowe, które powinnaś wziąć pod uwagę. Dodatkowo, rozpoczęcie częściowego dokarmiania butelką spowoduje zmniejszenie ilości wytwarzanego mleka. Dla zdrowia Twojego dziecka ważne jest, by mleko modyfikowane przygotowywać, stosować i przechowywać zawsze zgodnie z informacją na opakowaniu. Przed podjęciem decyzji dotyczącej karmienia malucha porozmawiaj z lekarzem lub położną. Wskazówki specjalistów pomogą Ci odpowiednio przygotować się do karmienia piersią oraz utrzymać laktację.

 

*Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego dotyczące: Znaczenie nawodnienia w prewencji chorób u kobiet w wieku prokreacyjnym; Ginekologia Polska 2011, 82, str. 943-945.