1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jak zadbać o zdrowy sen dziecka? Podpowiadamy

O tym, że sen jest ważny, wie chyba każdy z nas. Ale już nie wszyscy wiedzą, że sen, aby był naprawdę korzystny, musi być wartościowy. Zdrowy sen jest szczególnie ważny dla rozwoju małego dziecka. Co możemy zrobić, aby maluch spokojnie przesypiał noce?

Spokojny sen dziecka - dlaczego jest taki ważny?

"Śpij, to urośniesz" - i to prawda! To podczas snu organizm dziecka produkuje najwięcej hormonu wzrostu. W czasie snu regenerują się komórki, a to ważne m.in. w czasie infekcji. Gdy śpimy, mózg przetwarza informacje, jakie dotarły do niego w ciągu dnia - uczymy się, a nawet o tym nie wiemy!

W czasie snu dzieci "uciekają" od bodźców, które towarzyszą im w ciągu dnia. To, co dla nas normalne, dla nich jest jeszcze nowością, a śniąc mogą odpocząć od świata. Wyspane maluchy są spokojniejsze, chętniej uczestniczą w różnego rodzaju aktywnościach, poznają otoczenie.

Nie jest taki, jak sen dorosłego

Sen dziecka różni się od snu dorosłego. Nie chodzi jedynie o częstotliwość drzemek, ale i o to, w jaki sposób zasypiamy, czy jak wyglądają poszczególne fazy snu.

Niemowlęta najlepiej wypoczywają w warunkach przypominających te, jakie panowały w brzuchu mamy. Delikatne kołysanie, stłumione światło, ciche głosy... Dla malca najwygodniejszą pozycją wcale nie jest ta wyprostowana, z rozciągniętymi kończynami. Naturalną pozycją jest ta, w której kręgosłup jest zaokrąglony. Nam wydaje się, że dziecko jest skulone, nie ma miejsca, a ono czuje się bardzo dobrze. 

Dorośli najczęściej nie lubią być ograniczeni, wolą sami decydować o tym, czy chcą być szczelnie opatuleni, czy w jakiej pozycji chcą zasnąć. A noworodkom w zaśnięciu może pomóc otulenie kocykiem. W macicy nie miały zbyt wiele miejsca, czują się bezpiecznie, gdy nie otacza ich duża przestrzeń. Należy jednak pamiętać, by nie przykrywać maluchów zbyt ciasno, koc czy otulacz nie powinien krępować ich ruchów. Nie chodzi o ścisłe owinięcie, a po prostu o danie dziecku poczucia, że coś je otacza.

Różnice dostrzeżemy także w fazach snu. Łączą się one w cykle, które powtarzają się przez całą noc - stosunek ich długości zmienia się, wraz z naszym wiekiem. Dwie główne fazy - NREM (sen o wolnych ruchach gałek ocznych, nazywany także snem wolnofalowym lub snem głębokim) i REM (sen o szybkich ruchach gałek ocznych - sen paradoksalny lub sen płytki) mogą występować kilkakrotnie podczas snu. U noworodków najczęściej dzielą się one po połowie.

Dorośli zaczynają śnić od fazy NREM, natomiast niemowlęta - od fazy REM. Przez to, że na początku sen jest płytki, maluchy są narażone na docierające z zewnątrz bodźce. Na pewno znacie sytuację, gdy wydaje wam się, że szkrab już śpi, odkładacie go lub przestajecie głaskać, a on wtedy się wybudza. Dzieci często rozbudzają się między kolejnymi fazami snu, najczęściej jednak same szybko zasypiają.

Sen dzieckaSen dziecka materiał promocyjny partnera

Ile snu potrzebuje dziecko?

Zdrowy dorosły potrzebuje siedmiu-ośmiu godzin snu, nastolatek powinien spać przynajmniej dziewięć godzin. Przedszkolaki potrzebują około 11-13 godzin snu, a niemowlęta jeszcze więcej. W pierwszym miesiącu życia maluchy przesypiają właściwie całą dobę, noworodek może spać 16-18, ale i 20 godzin w ciągu dnia. Oczywiście nie jest tak, że śpi ciągle, może mieć kilka-, kilkanaście krótkich drzemek. Z czasem aktywność będzie coraz dłuższa, półroczny maluch będzie spał około 14-15 godzin na dobę, a czterolatek już zdecydowanie krócej.

Pamiętajmy jednak, że to wartości uśrednione, a to, ile snu potrzebuje dziecko, zależy od konkretnego malca, od jego wieku, temperamentu, przemiany materii, funkcjonowania układu nerwowego czy gospodarki hormonalnej.

Wieczorne rytuały pomogą zasnąć

Chociaż często o tym zapominamy, maluch nie jest maszyną, nie działa wedle instrukcji, która mówi, że w konkretnych godzinach ma spać, w innych jeść, a jeszcze w innych się bawić. Niemowlę nie odróżnia pór dnia, musimy mu pomóc je poznać. Możemy np. inaczej zachowywać się, gdy będziemy przygotowywać dziecko do drzemki w ciągu dnia, inaczej - do nocnego spania.

Gdy będziemy codziennie powtarzać te same czynności, dziecko szybko zorientuje się, co następuje po każdej z nich i będzie wiedziało, do czego prowadzą. Wieczorne rytuały pomogą wyciszyć malca, brak zmian sprawi, że poczuje się spokojnie i bezpiecznie. Co to może być? Np.:

  • kąpiel
  • karmienie
  • masaż
  • czytanie książki, słuchanie kołysanek
  • delikatne bujanie
  • układanie do snu w tym samym miejscu

Pomocne zabawki

We wprowadzaniu wieczornych rytuałów pomogą zabawki, które wprowadzą sprzyjającą zaśnięciu atmosferę. Te z serii Chicco First Dreams mają specjalnie dobraną muzykę, uspokajające dźwięki natury i efekty świetlne - wszystko, co może ułatwić zasypianie.

Na pewno znacie różnego rodzaju zabawki, które można zawiesić na dziecięcym łóżeczku. Karuzele pomagają maluchowi zasnąć, ale też zajmują go, gdy się obudzi. Muzyka, biały szum, delikatne oświetlenie - te elementy karuzeli Next2Dreams od Chicco wprowadzają dziecko w stan relaksu i wyciszenia, pomagają zapaść w spokojny sen.

Maluchom spodobają się maskotki z projektorem. Można się do nich przytulić, wpatrując jednocześnie w delikatne światło. Owieczka z projektorem od Chicco ma jeszcze jedną ważną opcje - można do niej wgrać np. kojący głos mamy, dzięki czemu maluch będzie czuł się bezpiecznie, gdy przebudzi się w nocy.

Inną przydatną funkcją jest... możliwość prania. W pralce możemy uprać Misia z projektorem od Chicco, dzięki czemu może on towarzyszyć maluchowi wszędzie. A my nie będziemy musieli się martwić, że się zabrudzi.

Dobrze jest wybierać takie zabawki, które będziemy mogli łatwo przenieść - pomogą dziecku zasnąć np. gdy będziemy na wakacjach czy gdy zostanie na noc u dziadków. Na co jeszcze zwracać uwagę? Przydatną funkcją jest też czujnik, który uruchamia zabawkę, gdy maleństwo obudzi się i zacznie płakać.  Wygrywane melodie mogą ukołysać rozbudzonego w środku nocy malucha, albo zająć go, gdy obudzi się rano.

Sen dzieckaSen dziecka materiał promocyjny partnera

Sposoby mam

Ile maluchów, tyle sposobów na dobry sen. Zapytaliśmy zaprzyjaźnione mamy o to, jak one zadbały o jakościowy sen ich dzieci.

- Na początku chodziliśmy przy synku na paluszkach, bojąc się powiedzieć choć słowo. A on wtedy w ogóle nie spał, wydawało nam się, że tylko czeka na nasze potknięcie - wspomina Jowita. - Gdy w końcu przestaliśmy się przejmować, funkcjonowaliśmy normalnie, syn zaczął spać! Nie chcieliśmy wierzyć, gdy mówiono nam, że niemowlęta pamiętają wszystko z życia płodowego, a faktycznie, gdy byłam w ciąży, dużo się w naszym życiu działo, ciągle było dużo ludzi, o ciszy raczej nie było mowy. I nasz syn właśnie w takim harmidrze najlepiej wypoczywa - śmieje się.

- Stwierdziliśmy, że nie będziemy zmuszać dziecka do zaśnięcia na noc, poczekamy, aż córka sama się zmęczy. I... chodziliśmy spać grubo po północy, bo ona ciągle gaworzyła, uśmiechała się do nas - w ogóle nie myślała o tym, aby zasnąć. Wiecznie niewyspani stwierdziliśmy, że trzeba wprowadzić jakieś zasady. Mycie, karmienie, układanie w łóżeczku i czytanie książeczki. Sukces! Po kilku takich wieczorach, córeczka nauczyła się, że kolejne kroki prowadzą do zaśnięcia - wspomina Kaśka.

- Nasz synek spał tylko wtedy, gdy byłam obok, gdy przestawałam gładzić go po rączce czy włoskach wybudzał się. I nie miało znaczenia, czy był w łóżeczku, czy leżał obok mnie - spał tylko wtedy, gdy go głaskałam - mówi Ania. - Przyznam, że nie wspominam tego okresu zbyt dobrze, chodziłam niewyspana i obolała, bo przyjmowałam dziwne pozycje. W końcu mój mąż postanowił wziąć to na siebie. Zaczęło się od tego, że spałam z maskotką, a on gładził synka. Później miś trafił do łóżeczka synka, a mąż coraz rzadziej głaskał naszego szkraba. W końcu nie było to potrzebne, synek nauczył się zasypiać wtulony do pachnącej mną maskotki.

- Nam pomógł projektor - od razu zachwala Gosia. - Nasze bliźniaki budziły się w nocy, gdy dookoła było ciemno, wybudzały się na amen. Z kolei mocne światło nie pozwalało im zasnąć na samym początku. Próbowaliśmy różnego natężenia światła, z marnym skutkiem. W końcu od któregoś z odwiedzających nas znajomych dostaliśmy maskotkę z projektorem - to był hit! Delikatne elementy "wędrujące" po suficie sprawiały, że wybudzone w nocy maluchy trochę "pogadały" do gwiazdek i same zasypiały. Że też wcześniej na to nie wpadliśmy!

O czym powinniśmy pamiętać?

Przed snem zrezygnujmy z szalonych zabaw, starajmy się nie nakręcać dziecka. Nie wprowadzajmy też wielu zmian na raz, jeśli np. chcesz zrezygnować z wieczornego karmienia, najpierw niech maluch przyzwyczai się do tego, że usypia go tata (jeśli to mama kojarzy mu się z posiłkiem), dopiero później odstawmy mleko.

Zadbaj też o odpowiednie otoczenie. W pomieszczeniu, w którym śpi dziecko nie powinno być zbyt gorąco (odpowiednia temperatura to około 20 stopni), maluch nie powinien spać przy włączonym telewizorze czy głośnych rozmowach. Normalne, domowe życie nie stanowi problemu, ale pamiętajmy, że w nocy najlepiej śpi się, gdy... jest cicho. Starajmy się też, aby wieczorem nie działo się zbyt dużo - wszystko, co może zaburzać codzienną rutynę, ma wpływ na sen dziecka. 

Jeśli maluch nie chce zasypiać wieczorem, przeanalizuj jego sen w ciągu dnia. Może ma zbyt wiele drzemek, albo ostatnia była zbyt późno? A może kładziecie go spać za późno, gdy jest bardzo zmęczony i rozdrażnienie nie pozwala mu zasnąć?

Warto przyjrzeć się temu, jak wygląda sen malucha i zadbać o to, by przebiegał bez zakłóceń. Dziecko wtedy nie tylko wypoczywa, ale i intensywnie się rozwija - a to coś, co trzeba wspierać.

Wszystkie produkty możesz kupić TUTAJ.