1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Nauka nie musi być nudna. Pokaż dziecku, że ucząc się, może się też dobrze bawić

Przyswajać wiedzę możemy tylko siedząc w szkolnej ławce? Nic bardziej mylnego. Uczyć się możemy wszędzie, a i sposobów na naukę jest mnóstwo - warto znaleźć taki, który będzie najodpowiedniejszy dla dziecka.

Nie od dziś wiadomo, że najwięcej uczymy się, gdy... tego nie robimy. Litery poznajemy
czytając rejestracje samochodów, języki obce – słuchając piosenek. Jak jeszcze można się uczyć?


Kuchnia pełna matematyki


Liczyć nauczyłam się... na pierogach. Gdy moja mama je lepiła, ja dodawałam, odejmowałam, mnożyłam i dzieliłam. Łączyłam w zbiory, segregowałam wedle różnych
właściwości. Czy czułam, że się uczę? Nie. Ja po prostu szykowałam porcje dla moich
bliskich i zastanawiałam się, ile pierogów mama musi jeszcze ulepić. A jak przyswoić ułamki? Jedząc pizzę! Mając jej kawałek w ręku o wiele łatwiej rozmawiać o tym, jaką jest częścią całości, ile jeszcze zostało, co będzie, gdy na talerzu położymy dwa kawałki itp.


Spacer pełen wiedzy


Codzienne spacery mogą być okazją do poznawania nowych rzeczy. Możemy uczyć się liter, napisów jest pełno – to nie tylko samochodowe rejestracje, ale i szyldy na sklepowych witrynach, tablice informacyjne, billboardy. Pamiętasz robione w szkole zielniki? Możesz zrobić taki z dzieckiem, przecież nie musi być uczniem, aby stać się jego posiadaczem. Przyrody możemy uczyć się na wiele sposobów – obserwując mrowisko możesz opowiadać dziecku o zwyczajach jego mieszkańców, a gdy spotkacie ptaki szukające smacznych kąsków, tłumacz, czym tak właściwie je dokarmiać.


Wspólny spacer to także doskonała okazja do opowiadania o miejscu, w którym mieszkacie. Może to być lekcja historii i geografii w jednym, a w głowie malucha na pewno zostanie wiele informacji. Nie zapomnij o bezpieczeństwie – możesz wielokrotnie mówić dziecku, jak powinno się zachowywać, ale dopiero gdy zobaczy, jak prawidłowo przechodzić przez ulicę, czy jak łatwo jest zgubić się w centrum handlowym, zrozumie to, co wcześniej mówiłeś.


Zabawa i nauka idą w parze


Uczymy się przez całe życie, często w ogóle o tym nie wiedząc. Dzięki zabawkom dzieci
odkrywają związki przyczynowo-skutkowe, poznają nowe kształty, kolory i faktury. Bawiąc
się poznajemy coraz więcej słów, rozwijamy wyobraźnię. Może wydawać się, że dziecko
„tylko” siedzi z zabawkami, a tak naprawdę uczy się wielu rzeczy, których mogłoby jeszcze
długo nie poznać.


Dzięki serii Carotina młodsi będą mogli m.in. poznawać litery – układając puzzle, klocki czy przyczepiając magnesy do tablicy. A różnego rodzaju quizy pomogą im uporządkować wiedzę i dowiedzieć się czegoś nowego.


Co powiesz na wspólne rozgrywki?


Dzięki grom planszowym dzieci uczą się planować swoje ruchy, przewidywania przyszłości, czy tego, jak zachować się, gdy przegramy. Ale nie tylko. Odpowiednio dobrane gry mogą także przemycać wiedzę, o wiele łatwiej zapamiętać nowe informacje, gdy nauce towarzyszą rozgrywki, uczymy się nowych rzeczy, chcąc wygrać. A przy okazji naprawdę dużo zostaje w głowie.


Nie tylko suche informacje


Jak powstają różne kolory? Czym są stany skupienia? Co to znaczy „symetryczne”? Dlaczego nie możemy wlewać wody w wannie do pełna? Zamiast tylko tłumaczyć – pokaż. Wystarczy pudełko farb i kartka papieru, by w kilka chwil wytłumaczyć, jak łączyć kolory. Te same rzeczy przydadzą się także do zobrazowania symetrii – musisz po prostu złożyć kartkę na pół i odbić plamę farby. Woda pomoże pokazać, czym są stany skupienia. Trochę nalej do szklanki, trochę zamroź, a trochę – ugotuj. I już masz ciecz, ciało stałe i gaz. A co z wodą i wanną? Nalej wody do miski i włóż do niej jakiś przedmiot – dziecko zobaczy, jak poziom wody się podnosi. Możemy opowiadać, ale dopiero gdy pokażemy, wszystko stanie się jasne. I o wiele łatwiej będzie to zapamiętać!


Możesz skorzystać też z gotowych rozwiązań. Seria I’m genius Lisciani pełna jest różnego
rodzaju eksperymentów, które możecie przeprowadzić w domowym zaciszu. Znajdziecie tam też m.in. różne laboratoria, pełne doświadczeń z wielu dziedzin – astronomii, botaniki czy chemii.


Myśl wszechstronnie


Uczymy się wszystkimi zmysłami. Coś, co na początku może wydawać się skomplikowane,
okazuje się łatwizną, gdy podejdziemy do tego z innej strony. Może trzeba narysować? Albo... powąchać? Nauka nie musi być nudna (i wcale taka nie jest) – musimy tylko pamiętać, że nie tylko czytanie podręczników ma znaczenie.