Boże Narodzenie 2019 - ile wydajemy na prezenty dla dzieci? Co znajdzie się pod choinką?

Boże Narodzenie zbliża się wielkimi krokami. Prezenty dla dzieci to coś, co ekscytuje i małych, i dużych. Ci pierwsi tworzą rozbudowane listy do św. Mikołaja, a drudzy - wszystko dokładnie przeliczają. Ile rodzice wydadzą w tym roku na świąteczne prezenty dla swoich pociech?

Boże Narodzenie 2019: ile wydamy na prezenty dla dzieci?

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję SW Research dla marki Endo, rodzice nie oszczędzają na zakupie prezentów dla dzieci. Jedynie dwa proc. respondentów nie będzie nic kupować, a tylko trzy proc. przeznaczy na jedno dziecko mniej niż 50 zł. Aż 44 proc. ankietowanych deklaruje, że na zakupy świątecznych prezentów dla dzieci - w przeliczeniu na jedno dziecko - przeznaczy w tym roku średnio od 100 do 250 zł. - Niemal co piąty rodzic planuje wydać jeszcze więcej, bo między 250 a 500 zł - mówi Ewa Błażejak z firmy Endo. - Na relatywnie bogate plany zakupowe rodziców może mieć wpływ kilka czynników, wśród których warto wymienić ożywienie gospodarcze, rosnące płace czy też wsparcie rządowe w postaci programu 500 plus. Z drugiej strony, to także efekt postępującej komercjalizacji Świąt i związanej z tym presji społecznej - dodaje Ewa Błażejak.

Najpopularniejsze prezenty dla dzieci

A co najchętniej kupujemy? Zgodnie z wynikami badania, do najpopularniejszych podarunków należą m.in.:

  • zabawki edukacyjne (ich zakup deklaruje 42 proc. ankietowanych),
  • klocki,
  • gry planszowe,
  • puzzle.

Co jeszcze otrzymają dzieci w tym roku? Niemal co czwarte otrzyma książki lub kolorowanki, a co piąte: ubrania/akcesoria dziecięce, lalki/pluszaki, sprzęt elektroniczny czy też pojazdy samochodowe/kolejki. Prezent w postaci pieniędzy planuje wręczyć swoim dzieciom 13 proc. respondentów.

Masz całą górę prezentów do zapakowania? Sprawdź, jak szybko i łatwo ozdobić je kokardami - na trzy sposoby!

Zobacz wideo

Kryteria wyboru prezentów świątecznych

Wybierając prezent, rodzice kierują się przede wszystkim jego użytecznością - tak postępuje 40 proc. ankietowanych. Z kolei, niemal co trzeci rodzic, biorący udział w badaniu, koncentruje się raczej na tym, by upominek był dla ich pociech spełnieniem marzeń. Na cenę zwraca uwagę 13 proc. respondentów, a na markę - dziewięć proc. Moda czy trendy nie są dla polskich rodziców istotnym kryterium wyboru świątecznych prezentów - bierze je pod uwagę cztery proc. osób, które wzięły udział w badaniu.

Zakupy na Święta zrobimy w internecie

Większość rodziców prezenty na Święta dla dzieci kupi online - w sklepach internetowych (35 proc.) lub na aukcjach internetowych (14 proc.). 30 proc. ankietowanych podarunki kupi w centrach handlowych. Co czwarty przepytany rodzic decyduje się na zakupu w sklepach stacjonarnych, supermarketach czy dyskontach. - Rodzice "przenoszą się" z zakupami do sieci, co na pewno jest związanie z wygodą i szybkością zakupów, czy też możliwościami łatwego zwrotu towaru i nieograniczonym czasem wyboru. Wpływ na to może też mieć wizja wyjazdu do zatłoczonej w okresie przedświątecznym galerii handlowej oraz konieczność oczekiwania w długich kolejkach do kas - mówi Ewa Błażejak z firmy Endo.

Prezenty na Święta dla dzieci: kiedyś i dziś

To, co dzieci znajdują pod choinką, zmieniło się na przestrzeni lat. Ankietowani opowiadali także, co oni najczęściej dostawali na Święta. Zabawki edukacyjne, które dziś wręczamy tak chętnie, dawniej cieszyły się najmniejszą popularnością. A które prezenty na Boże Narodzenie były najpopularniejsze? Rodzice płci męskiej otrzymywali najczęściej klocki i układanki (41 proc.), pojazdy samochodowe/kolejki (39 proc.), słodycze i owoce (35 proc.) oraz gry planszowe lub puzzle (33 proc.). Z kolei, niemal co druga ankietowana kobieta znajdowała pod choinką lalki lub pluszaki, a 46 proc. przepytanych mam otrzymywała słodycze lub owoce. Popularnymi upominkami dla dziewczynek były też ubrania lub akcesoria oraz książki/kolorowanki - odpowiedzi te wybrało 31 proc. respondentek.

Również liczba otrzymywanych prezentów uległa zmianie.  Niemal 75 proc. ankietowanych rodziców jest zdania, że obecnie dzieci dostają więcej świątecznych prezentów. Według rodziców, zmieniła się też forma i cechy prezentów. Prawie 60 proc. z nich uważa, że w czasach ich dzieciństwa wręczano więcej podarunków tworzonych własnoręcznie. Z kolei co drugi z nich twierdzi też, że upominki były kiedyś bardziej użyteczne. Aż 63 proc. respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że prezenty sprawiały kiedyś maluchom większą radość niż obecnie.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 26.11-29.11.2019 na zlecenie marki dziecięcej Endo przez agencję SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1009 ankiet z rodzicami dzieci w wieku 3-13 lat.

Więcej o:
Copyright © Agora SA