1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Planujesz jadłospis rocznego dziecka? Sprawdź, jaką rolę odgrywają w nim warzywa i owoce!

To, co jemy, wpływa bezpośrednio na stan naszego organizmu. Nie inaczej jest w przypadku naszych pociech. Planując jadłospis rocznego dziecka, rodzice powinni więc zwrócić szczególną uwagę na to, aby nie zabrakło w nim miejsca na warzywa oraz owoce. Dlaczego te grupy produktów są tak ważne w przypadku każdego maluszka?

Prawidłowo zbilansowany jadłospis rocznego dziecka

W żywieniu rocznego dziecka następuje zmiana diety typowo mlecznej i płynnej na zdecydowanie bardziej urozmaiconą, zarówno pod względem składników znajdujących się w kolejnych daniach, jak i ich konsystencji. To już na tym etapie rozwoju zaczynają kształtować się zachowania i preferencje żywieniowe. Jadłospis rocznego dziecka powinien uwzględniać różne grupy produktów, takie jak:

  •         warzywa i owoce – najlepiej świeże oraz sezonowe;
  •         produkty zbożowe, np. kaszki i kasze, różnorodne rodzaje pieczywa, płatki zbożowe;
  •         mleko i produkty mleczne,
  •         chude mięso, ryby oraz jaja;
  •         dobroczynne tłuszcze, które zawierają w swym składzie nienasycone kwasy tłuszczowe, np.  oleje roślinne.

Eksperci są zgodni co do tego, że rola warzyw i owoców w diecie rocznego malucha jest niezwykle istotna. Roczny maluszek powinien otrzymywać 5 porcji warzyw oraz 4 porcje owoców, będących elementem pełnowartościowej całodziennej diety. Niestety prowadzone przez Instytut Matki i Dziecka badanie mające na celu ocenę sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia dowodzi, że aż 88% dzieci, które ukończyły 1. rok życia, otrzymuje za mało warzyw w codziennej diecie!

Warzywne przysmaki w diecie maluszka

Dlaczego warzywa są tak istotne w diecie rocznego dziecka? Stanowią przede wszystkim ważne źródło witaminy C oraz beta karotenu, czyli prowitaminy A. Zawierają błonnik i składniki mineralne ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu – m.in. żelazo i wapń. Planując jadłospis rocznego dziecka, warto zadbać o to, aby na talerzu pociechy pojawiały się różnorodne , kolorowe warzywa. Maluszek może delektować się gotowaną zieloną fasolką, brokułami czy dynią. W jego menu mogą zagościć także pomidorki, papryka, marcheweczki i rośliny strączkowe – ograniczenia w tym wypadku nie istnieją, oczywiście, jeśli dziecko nie jest na coś uczulone.

Co więcej, dbając o urozmaiconą dietę maluszka, rodzic powinien zwracać uwagę nie tylko na smak produktów, ale także formę, w jakiej są podawane. Możliwości jest wiele – warzywne przysmaki sprawdzą się jako przekąska, dodatki do zupek lub składniki pożywnych obiadków. Ciekawym pomysłem na dostarczenie rocznemu maluszkowi produktów z tej grupy są także soki dla niemowląt i małych dzieci – np. BOBO FRUT. Ich receptura została opracowana przez ekspertów, z powodzeniem mogą więc stanowić smaczny dodatek do dziecięcej diety – zwłaszcza jesienią oraz zimą, gdy trudno o dobrej jakości warzywa i owoce.

Owoce na talerzyku juniora

Nie mniej ważną rolę w diecie pociechy pełnią owoce. Planując codzienny jadłospis rocznego dziecka, warto więc znaleźć dla nich miejsce. Dostarczają maluszkowi witamin (głównie C i wspomnianej prowitaminy A, czyli beta karotenu), składników mineralnych (m.in. magnezu i żelaza) i naturalnych cukrów, które z kolei stanowią źródło łatwo dostępnej energii. W owocach znajdziemy także błonnik pokarmowy, w tym pektyny.

Różnorodna forma podawania tej grupy produktów (np. przecierowy sok, pyszny mus, owocowy deserek czy nawet miękkie cząstki podawane dziecku do rączki), może sprawić, że jego dieta będzie nie tylko zdrowa, ale także urozmaicona. Na talerzykach juniorów mogą pojawić się zarówno owoce rodzime, jak jabłuszka, gruszki, śliwki, maliny, ale też egzotyczne, np. mango. Wybierając produkty z tej grupy, podobnie jak w przypadku warzyw, warto sięgać po sezonowe owoce pochodzące ze sprawdzonych źródeł. W ten sposób rodzic może mieć pewność, że dokłada wszelkich starań, aby to, co trafia do dziecięcego brzuszka było najwyższej jakości. Gotowe produkty dla niemowląt i małych dzieci mają tę zaletę, że warzywa i owoce, z których powstały zostały dokładnie przebadane, dzięki czemu rodzic może mieć pewność, że podaje dziecku odpowiedni dla niego produkt.

Warzywa i owoce to ważne produkty, bez których jadłospis rocznego dziecka nie będzie prawidłowo zbilansowany. Są m.in. źródłem cennych witamin, składników mineralnych i błonnika. Co więcej – mogą stać się również składnikiem smacznych i kolorowych posiłków, które polubi twoja pociecha!

Artykuł powstał we współpracy z Nestlé

Ważna informacja

W okresie pierwszych 6 miesięcy życia dziecka zalecane jest wyłączne karmienie piersią. Po tym okresie należy rozpocząć wprowadzanie żywności uzupełniającej o odpowiedniej wartości odżywczej przy jednoczesnej kontynuacji karmienia piersią do ukończenia przez dziecko 2 lat i dłużej. Dzieci rozwijają się w różnym tempie, dlatego czas wprowadzenia posiłków uzupełniających należy skonsultować z lekarzem lub położną.