1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Zdrowa kanapka kontra śmieciowe jedzenie

Wśród dzieci szerzy się epidemia otyłości i nadwagi. Światowa Organizacja Zdrowia alarmuje, że w Europie otyłość dotyka jednego na trzech chłopców i jedną na pięć dziewczynek w wieku od sześciu do dziesięciu lat.

Polskie dzieci tyją najszybciej w Europie, już 22 proc. z nich cierpi na otyłość i nadwagę. Trudno całkowicie zakazać dzieciom jedzenia batoników, chipsów, frytek i hamburgerów, warto jednak poznać kilka trików, dzięki którym przygotujemy dla naszych dzieci pełnowartościowe śniadanie do szkoły. Jak ugryźć ten temat? Sprawdzamy w ramach kampanii Chleb Dobry.

- Wasze dzieci będą żyć dziesięć lat krócej, ponieważ wpoiliśmy im nawyk złego odżywiania - mówi Jamie Olivier, brytyjski szef kuchni, zaangażowany w poprawę jakości żywienia dzieci. W swoim inspirującym wystąpieniu Ucz każde dziecko jak zdrowo się odżywiać stwierdza, że złe odżywianie to największy zabójca XXI wieku. Jamie Olivier ostrzega, że jeśli nie zostaną podjęte konkretne kroki, społeczeństwo zacznie poważnie chorować. Czy wiecie, że otyłość jest przyczyną takich chorób jak: cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia, tj. udar czy zawał serca, nowotwory złośliwe, zaburzenia hormonalne, zwyrodnienia układu kostno-stawowego? Nasz rząd rozważa wprowadzenie podatku od jedzenia śmieciowego, a co Wy jako rodzice możecie zrobić?

Edukacja na temat zdrowego odżywiania

Tak naprawdę macie olbrzymi wpływ na to, co jedzą Wasze dzieci. Przede wszystkim warto je edukować od najmłodszych lat i dawać im dobry przykład. Sama wiedza teoretyczna oczywiście nie wystarczy. Jak przekuć teorię w praktykę? Zacznijcie wspólnie z dziećmi robić zakupy, pokazujcie, jakie produkty wybieracie i dlaczego, wspólnie przygotowujcie posiłki w domu, kontrolujcie, co wasze pociechy jedzą poza domem. Zdaniem Małgorzaty Jesiotr, która prowadzi warsztaty edukacyjne, dzieci zaskakująco dużo wiedzą na temat zdrowego odżywiania. - Na zajęciach, podczas których opowiadamy o tym, z czego i jak robi się chleb, dzieci są częstowane wieloma rodzajami pieczywa. Smakują im nie tylko białe bułeczki, ale również chleb razowy, żytni, z różnymi dodatkami. Pokazujemy, że upieczenie chleba w domu nie jest bardzo trudne, przy odrobinie pomocy świetnie radzą sobie z tym nawet przedszkolaki. Obserwujemy, że wielu rodziców dba, żeby dzieci miały w śniadaniówkach urozmaicony, zdrowy posiłek. Muszą również rozmawiać z dziećmi o prawidłowym odżywianiu, ponieważ uczestnicy naszych zajęć zaskakująco dużo na ten temat wiedzą – dodaje Małgorzata Jesiotr z serwisu Hopsasa.

Bridget Swinney, amerykańska dietetyczka, autorka książki Zdrowe jedzenie dla zdrowych dzieci idzie o krok dalej i proponuje dość kontrowersyjny eksperyment. Radzi, aby pozwolić dzieciom na niezdrowe jedzenie tylko po to, aby przekonały się, że źle się po nim czują. Dietetyczka twierdzi, że w przypadku jej syna eksperyment zadziałał. Już nigdy nie zje tortu zamiast śniadania, bo czuł się po nim po prostu źle. Cukier dostarczył mu na krótko energii, a tłuszcze bardzo obciążyły jego przewód pokarmowy.

Zdrowa kanapka kontra śmieciowe jedzenieZdrowa kanapka kontra śmieciowe jedzenie materiały prasowe

Drugie śniadanie to podstawa

Dzieci spędzają w szkole średnio od pięciu do ośmiu godzin dziennie. W tym czasie powinny zjeść jeden lub dwa posiłki, żeby nie osłabła im koncentracja, nie pojawiło się rozdrażnienie, a nawet agresja. Udział w szkolnych zajęciach to ogromny wysiłek dla mózgu, dlatego drugie śniadanie powinno być bogate w węglowodany złożone. Stanowią one podstawowe źródło energii dla organizmu, a ich źródłem są ciemne pieczywo, kasze, makarony lub inne produkty zbożowe, które oprócz energii dostarczą witamin i błonnika. Wystarczy po prostu kanapka? Tak, ale kanapka kanapce nierówna, liczą się składniki, różnorodność i oczywiście smak.

O inspiracje na przygotowanie smacznych kanapek do szkoły zapytaliśmy szefa kuchni, Kubę Korczaka. – Zacznijmy od najważniejszego – kanapki to doskonały sposób na przemycanie zdrowych składników, które trudno dziecku zaserwować w jakiejkolwiek innej postaci. Jestem absolutnym fanem past, które serwujemy z dodatkiem zmiksowanych lub pokruszonych pestek i orzechów. Podczas tworzenia ich po pierwsze musicie wybadać, jaki rodzaj pieczywa dziecko preferuje - od tego z reguły zależy dalszy los kanapki, a po drugie nie bójcie się eksperymentować z nowościami i wyraźnymi smakami. Spoczywa na Was ogromna odpowiedzialność kształtowania młodych kubków smakowych, zadbajcie więc o różnorodność kanapek oraz wyrazisty i intrygujący smak. Gorąco zachęcam Was do regularnego tworzenia domowego guacamole, czy hummusów w wielu smakowych wersjach - jak ten zmiksowany z dodatkiem suszonych pomidorów, czy muśnięty domowym pesto z rukoli lub bazylii. Doskonałym rozwiązaniem są również kremowe pasztety wegetariańskie na bazie soczewicy, fasoli, ciecierzycy, czy pieczonego buraka. Na piątkę z plusem zasłużycie, wykorzystując resztki z gotowania lub obiadu. Z mięs możecie zrobić wyborne pasty, a warzywa z rosołu po upieczeniu z dodatkiem ziół i oliwy doskonale nadadzą się na zdrową kanapkową przekąskę w formie zbledowanego gładkiego musu. Polecam również zdrowe alternatywy dla czekoladowych smarowideł, np. na bazie oliwy, awokado, kakao, prażonych orzechów laskowych i miodu. Nie bójcie się również zabaw z fakturą - jeśli podpieczecie pieczywo w piekarniku lub opiekaczu, kanapka będzie chrupiąca, aromatyczna i nie rozmięknie tak szybko - radzi Kuba Korczak.

W co zapakować drugie śniadanie?

Prawidłowe i wygodne zapakowanie śniadania jest niezwykle istotne, aby zabezpieczyć je przed zgnieceniami, jakich może doznać w plecaku. Na rynku macie dostęp do szerokiego asortymentu opakowań. Możecie oczywiście testować folię aluminiową, papier śniadaniowy, folię do żywności, ale najlepiej sprawdzi się pudełko śniadaniowe. Taki pojemnik musi być łatwy do otwierania, a jednocześnie solidnie zamknięty, aby bezpiecznie i higienicznie przewozić śniadania. Praktyczne pudełko śniadaniowe powinno być wyposażone w przegródki, umożliwiające przechowywanie osobno kanapek i dodatków do nich. Wówczas będziecie mieli pewność, że dodatki nie spowodują zawilgocenia pieczywa, a śniadanie będzie wyglądało atrakcyjnie nawet po kilku godzinach przechowywania. Na koniec zadbajcie, aby opakowanie było atrakcyjne dla dziecka pod względem wizualnym i zachęcało do zjedzenia śniadania nawet największych niejadków.