1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Prawidłowe nawyki żywieniowe... zacznijmy od śniadania!

Od tego, co spożywa nasza pociecha zależy jej samopoczucie, sprawność intelektualna i ruchowa. Pierwszy, pożywny posiłek rozbudza i dodaje energii na początek aktywnego dnia. Jak zapewnić dziecku odpowiednią porcję składników mineralnych o poranku i sprawić, aby wspólne spożywanie stało się rytuałem?

To czy dziecko wyrośnie na zwolennika zdrowego trybu życia zależy w dużym stopniu od rodziców. Dlatego tak ważne jest, aby już od najmłodszych lat wpajać mu dobre nawyki żywieniowe, które zaowocują w przyszłości. Prawidłowe żywienie ma ogromny wpływ na rozwój psychofizyczny, koncentrację i energię, naszych pociech. Badania wykazały, że dzieci, które na co dzień jedzą dobrze skomponowane, pełnowartościowe śniadania, osiągają lepsze wyniki w nauce (1). Mimo, że czasami trudno zapanować nad ich żywieniowymi zachciankami, warto zadbać o kulinarną stronę życia najmłodszych członków rodziny i pokazać im, że racjonalne odżywianie ma wiele zalet. Zarówno wizualnych, smakowych, jak i zapachowych.

Zdrowe nawyki żywieniowe - dawaj przykład

Już od małego, dziecko bacznie obserwuje swoich rodziców. To właśnie od nich nabywa wiedzę o świecie, kształtuje swój charakter i nawyki żywieniowe. Jeśli dorośli spożywają posiłki regularnie i zwracają uwagę na właściwe zróżnicowanie diety, formę podania posiłków, otoczenie czy atmosferę podczas wspólnego jedzenia, istnieje duże prawdopodobieństwo, że ich pociecha w przyszłości postąpi podobnie. Ważne, aby nie zmuszać dziecka do jedzenia. Posiłek powinien kojarzyć się z przyjemnością, a nie koniecznością spożywania go. Pamiętajmy też, że podobnie, jak każda osoba dorosła i ono ma swoje preferencje smakowe, dlatego słuchajmy i obserwujmy jego poczynania przy stole. Dbajmy też o to, aby produkty, które trafiają do codziennego jadłospisu były bogate w witaminy i minerały, ponieważ mają one ogromne znaczenie dla diety dziecka, a co za tym idzie, jego rozwoju i prawidłowego funkcjonowania. W badaniu Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych przeprowadzonym na potrzeby marki Lubella  na pytanie: Co daje najwięcej energii na cały dzień?, aż 57% Polaków jednoznacznie wskazało śniadanie (2). Dlatego rodzic, który spożywa pierwszy posiłek, przywiązuje do niego wagę i pokazuje, że sprawia mu on przyjemność, znacznie lepiej przekaże swojemu dziecku zdrowe i pozytywne podejście do odżywiania.

Mlekołaki, płatki śniadanioweMlekołaki, płatki śniadaniowe materiały prasowe

Wspólne jedzenie - edukuj poprzez zabawę

Przyrządzanie i spożywanie posiłków razem z dzieckiem może być dobrą okazją na żywieniową edukację. Jak zachęcić pociechę do aktywnego udziału w przygotowywaniu jedzenia? Na przykład poprzez wspólne zabawy, eksperymentowanie czy zabawne historyjki związane z potrawami oraz produktami. Zadbajmy też o to, aby dziecko podczas rozmowy o danym składniku mogło go dotknąć, a także poznało jego smak
i zapach. Zdobyta w ten sposób wiedza stanie się dla niego ciekawsza i lepiej ją zapamięta. Edukację warto zacząć od śniadania, ponieważ jest to najważniejszy posiłek dnia. I choć jego przygotowanie często wiąże się z walką z czasem, istnieją sposoby na jego szybkie i zdrowe przyrządzenie wspólnie z dzieckiem. Wystarczy, że przygotujemy część składników poprzedniego wieczoru lub sięgniemy po szybsze rozwiązania, jak np. płatki śniadaniowe z mlekiem. Lubi je niemal każde dziecko, bo oprócz smaku posiadają oryginalne i ciekawe formy. Na przykład Mlekołaki od Lubelli mają, aż osiem różnych kształtów, jak kulki czy muszelki. Według badań przeprowadzonych dla firmy Maspex, aż 96% dzieci oceniło smak i chrupkość kulek na 5! Również 93% badanych matek zadeklarowało, że kupiłoby te płatki dla swojego dziecka. Podobnie wygląda to w przypadku muszelek, bo aż 94% dzieci poleciłoby je swoim kolegom i koleżankom (3).

Minerały na śniadanie

Dieta bogata w witaminy i minerały to podstawa. Każdy składnik odżywczy spełnia specjalną rolę, a wspólne ich działanie decyduje nie tylko o właściwym rozwoju dziecka, ale także o jego dobrym stanie zdrowia. Aby młody organizm rozwijał się prawidłowo, istnieje pewna grupa minerałów, o których nie należy zapominać. Żelazo to szczególnie ważny pierwiastek w diecie najmłodszych. Pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, transporcie tlenu w organizmie i utrzymaniu właściwych funkcji poznawczych. Z kolei mangan przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego. W okresie dojrzewania wzrasta zapotrzebowanie na fosfor, który ułatwia utrzymanie zdrowych kości i zębów. Cynk również pomaga zachować zdrowe kości, skórę, włosy i paznokcie. Miedź natomiast bierze udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego i nerwowego. Te wszystkie składniki, niezbędne dziecku, należy dostarczać poprzez odpowiednio zbilansowaną dietę. Zdrowe, będące źródłem minerałów śniadanie, działa, jak zastrzyk energetyczny i jest najlepszym startem dla dziecka po nocnym odpoczynku (4).

1) Instytut Żywności i Żywienia, Śniadanie podstawą edukacji i zdrowia, Warszawa 2015
2)  Ibris, Polacy Gotują - Co daje najwięcej energii na cały dzień, Warszawa 2016
3) "Ocena płatków śniadaniowych", badanie przeprowadzone przez TNS Polska dla firmy Maspex, grupa badana 223 dzieci w wieku 6-12 lat., 223 matki
4) Witaminy, minerały i Suplementy, Krzysztof Abramek, 2008

Komentarze (1)
Prawidłowe nawyki żywieniowe... zacznijmy od śniadania!
Zaloguj się
  • 0

    Śniadanie tak, ale nie z płatkami w których dużą część stanowi cukier, syrop glukozowy, tłuszcz palmowy. Jest zdecydowanie więcej wartościowych pomysłów na śniadanie.
    Tak, dziecko obserwuje rodziców, tak wynosi nawyki żywieniowe z domu więc nie uczmy go jedzenia cukru!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX