500 zł na dziecko to sztandarowe hasło PiS z ubiegłorocznych wyborów. Program został przyjęty przez rząd, obecnie trwają prace w Sejmie. Wszystko wskazuje na to, że "Rodzina 500 plus" wystartuje w kwietniu tego roku - wtedy będzie można składać wypełnione wnioski. Jak wyglądają i jakich dokumentów potrzeba, aby ubiegać się o świadczenie?
Aby otrzymać 500 zł na dziecko, należy w urzędzie gminy lub miasta złożyć szereg dokumentów. 500+ jakie dokumenty musimy złożyć? Podstawowym jest wypełniony wniosek. Możesz go pobrać np. tutaj: wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego. Jeśli spełniasz kryterium dochodowe i chcesz otrzymać świadczenie także na pierwsze dziecko, musisz dostarczyć także zaświadczenie o dochodach z Urzędu Skarbowego. Niezbędne będą także dokumenty potwierdzające przysposobienie dziecka (lub trwające postępowanie w sądzie rodzinnym) - jeśli dziecko jest adoptowane. A w przypadku osób posiadających gospodarstwo rolne potrzebne będzie oświadczenie o wielkości gospodarstwa.
Wniosek jest w miarę przejrzysty, nie powinno być problemów z jego wypełnieniem. Należy wpisać dane jednego z rodziców (na którego będą wypłacane pieniądze), dane dzieci (wszystkich, nie tylko tego, na które będziemy pobierać świadczenie) i osób, które wchodzą w skład gospodarstwa domowego. We wniosku musimy także wskazać, gdzie jesteśmy ubezpieczeni (ZUS lub KRUS), a także - jeśli staramy się o świadczenie na pierwsze dziecko - informacje o dochodach.
Od dziś można składać dokumenty niezbędne do wypłaty świadczenia. Podstawą jest wypełniony wniosek, który wiele osób nazywa po prostu wniosek 500+.
Wnioski możemy składać w urzędzie gminy lub miasta, a także przez internet. Jak złożyć wniosek 500+ online? Opcji jest kilka. Wniosek można złożyć za pomocą jednego z trzech serwisów (Platforma Usług Elektronicznych Zakład Ubezpieczeń Społecznych, emp@tia - Portal Informacyjno-Usługowy, Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej). Należy pamiętać, że jeśli chcemy złożyć wniosek 500+ za pomocą jednego z tych serwisów potrzebujemy podpisu elektronicznego. Nie jest on konieczny jeśli wniosek o 500+ online złożymy za pośrednictwem bankowości internetowej. Obecnie wysłanie wniosku jest możliwe na stronach 11 banków, wkrótce dołączy kolejnych 13. Ważną informacją jest to, że banki nie będą gromadziły danych.
Pojawiają się pierwsze problemy związane z wnioskami do wypłaty świadczeń. Internetowi wyłudzacze proponują dostęp do wniosku po uiszczeniu opłaty (pamiętajmy, że zarówno pobranie wniosku, jak i jego złożenie jest bezpłatne). Należy także uważać na maile z potwierdzeniem złożenia wniosku - sprawdzajmy, z jakiego adresu został on wysłany, nie podawajmy żadnych danych, jeśli wcześniej nie dostaliśmy jasnego komunikatu, że możemy być o coś dodatkowo poproszeni.
Chociaż przeciążeń systemów miało nie być, niektóre platformy są czasowo niedostępne, być może w kolejnych dniach zainteresowanie składaniem wniosków o 500+ przez internet będzie mniejsze niż w pierwszym dniu, a co za tym idzie wszystko będzie działało płynnie.
Informacje o świadczeniu znajdziemy na dedykowanej stronie rodzina500plus.gov.pl