1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jedzenie, które wpływa na IQ dziecka

Jaka żywność może podnieść IQ twojego dziecka, a która może je... obniżyć? Przeczytaj!
dziecko jedzące hamburgera dziecko jedzące hamburgera fot. Shutterstock

Fast food obniża IQ!

Dzieci, które regularnie jadają żywność typu fast food, mają niższe IQ niż ich rówieśnicy, którzy spożywają świeże domowe posiłki. Do takich wniosków doszli naukowcy z Goldsmiths, University of London (Wielka Brytania). Pod lupę wzięto dietę 4 tys. szkockich dzieci w wieku od 3 do 5 lat. Z badania wynika, że dzieci, które jadały posiłki przygotowane ze świeżych składników miały wyższe IQ niż te z nich, które żywiły się daniami typu fast food. Komentując wyniki badań, dr Sophie von Stumm z wydziału psychologii na Goldsmiths, zauważyła, że istnieje związek między statusem materialnym i społecznym rodziny, a rodzajem diety pochodzących z niej dzieci: ubożsi rodzice rzadziej znajdują czas na przygotowywanie posiłków od podstaw, częściej więc serwują swoim dzieciom fast food.

Do podobnych wniosków dotyczących diety małych dzieci i jej późniejszego wpływu na poziom inteligencji doszli naukowcy z University of Adelaide (Australia). Iloraz inteligencji 8-letnich dzieci, które spożywały we wczesnym dzieciństwie (pomiędzy 6 miesiącem życia a 2. urodzinami) dużo słodyczy i słodkich napojów, był o dwa punkty niższy niż u ich zdrowo odżywiających się rówieśników. Z kolei naukowcy ze Stanów Zjednoczonych opublikowali wyniki badań, z których wynika, że dzieci zajadające się regularnie pizzą, ciastkami i frytkami, miały IQ niższe nawet o 5 punktów.

Przyjrzyjmy się zatem żywności, która ma pozytywny wpływ na rozwój pamięci, umiejętności koncentracji i uczenia się.

 

Chcesz wiedzieć więcej o alergii u dziecka? <a
href="http://www.edziecko.pl/edzieckoporady/pytania/temat-alergia+u
+dziecka/1">Eksperci odpowiadają</a>

Chcesz wiedzieć więcej o prawidłowej diecie Twojego dziecka? Lekarze podpowiadają

ryba ryba fot. Shutterstock

Ryby

Tłuste ryby są świetnym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3. Uważa się, że mają pozytywny wpływ na zdolności poznawcze, kojarzenie, zapamiętywanie, a nawet zdolności językowe. Warto sięgać m.in. po dorsza, świeżego tuńczyka, łososia i makrelę. Idealnie byłoby podawać rybę dwa razy w tygodniu - najlepiej gotowaną na parze lub pieczoną.

jajko na miękko jajko na miękko fot. Shutterstock

Jajka

Żółtko jajka to bogate źródło cholesterolu, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju mózgu i układu nerwowego dziecka. Cholesterol znajduje się również m.in. w mleku modyfikowanym, żółtym serze i maśle.

słonecznik słonecznik fot. Shutterstock

Nasiona oraz oleje roślinne

Oleje roślinne, np. rzepakowy, sezamowy, słonecznikowy czy lniany są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, wpływają więc korzystnie na zdolności poznawcze. Najlepiej sięgać po oleje tłoczone na zimno. Warto też wprowadzić do diety dziecka pestki słonecznika, dyni, nasiona sezamu - one również zawierają wspomniane kwasy tłuszczowe.

Orzechy włoskie Orzechy włoskie fot. Shutterstock

Orzechy włoskie

Orzechy włoskie są bogate w kwasy omega-3. Można też używać oleju z tych orzechów - według naukowców z amerykańskiego Tufts University, jedna łyżka stołowa takiego oleju zawiera 1,4 g kwasów tłuszczowych. Kwasy omega-3 świetnie wpływają na pamięć.

Awokado Awokado fot. Shutterstock

Awokado

Uważa się, że tłuszcz zawarty w awokado (stanowi 40 procent tego owocu!) jest równie łatwo przyswajalny, co masło. Ma bardzo dobry wpływ na zdrowie, szczególnie u osób mających problemy z wątrobą (wspomaga odtłuszczanie tego narządu i normalizuje metabolizm tłuszczowy). Awokado wpływa tez pozytywnie na pracę mózgu i jest bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym kwasu oleinowego - jednego ze składników otoczki mielinowej (pokrywa neurony, wspomagając szybki przepływ informacji między komórkami nerwowymi). Dojrzałe awokado jest miękkie i łatwo się rozsmarowuje, można nim nawet zastąpić masło!

Chcesz wiedzieć więcej o prawidłowej diecie Twojego dziecka? Lekarze podpowiadają

 

Eksperci odpowiadają

 

Mleko matki Mleko matki fot. Shutterstock

Mleko matki

Kilka niezależnych badań potwierdza tezę, że dzieci karmione mlekiem matki mają wyższy iloraz inteligencji od tych spożywających mieszanki mleczne. Naukowcy z Australii, badający wpływ odżywiania się dzieci w pierwszych dwóch latach życia na ich IQ w momencie ukończenia 8 lat, odkryli, że dzieci karmione piersią miały iloraz inteligencji wyższy nawet o 2 punkty, z kolei według naukowców z University of Kentucky Chandler Medical Center (USA) ta różnica to 3,2 punktu. Z innego badania wynika, że za taki stan odpowiada najprawdopodobniej zawartość kwasu tłuszczowego DHA w kobiecym mleku.

Zobacz również: Czarna lista. To jedzenie wcale nie jest zdrowe!, Ryby - dlaczego są takie zdrowe? oraz Zdrowe jedzenie - jakie tłuszcze?

Więcej o: