1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dieta bez glutenu. Porzuć muesli i żelki!

Ta dieta jest najtrudniejsza. Nagle zmieniają się wszystkie podstawowe produkty. Ponieważ gluten to białko występujące w pszenicy, życie, jęczmieniu i owsie - musisz zrezygnować ze zwykłego chleba i zwykłej mąki. To wymusza zmianę bardzo wielu przyzwyczajeń.
Pieczywo i ciasta drożdżowe

Najbardziej różnią się w smaku bezglutenowe ciasta drożdżowe i pieczywo. Jeżeli dziecko jest od niedawna na diecie bezglutenowej, a jadło wcześniej tradycyjne pieczywo, zaczynaj od podawania świeżego, jeszcze ciepłego pieczywa. Następnego dnia najlepiej jest zrobić z niego grzanki, włożyć na kilka sekund do kuchenki mikrofalowej albo podgrzać na suchej patelni po obu stronach przez 1-2 min. Dobrą metodą jest zamrażanie pieczywa, bo odmrożone (w kuchence mikrofalowej albo piekarniku) smakuje jak świeże.

Ciasta i pieczywa najlepiej udają się z mąki robionej na bazie skrobi kukurydzianej. W mące pszennej funkcję naturalnego zagęstnika pełni gluten. Mąki bezglutenowe wymagają dodawania innych zagęstników, najczęściej jest to guar lub ksantan.

Ciasta ucierane i biszkopty

Ciasta ucierane i biszkopty można piec z różnych mąk bezglutenowych - przy różnych mąkach uzyskuje się za każdym razem inny efekt.

Jeżeli nie masz gotowej mieszanki mąki, używaj skrobi kukurydzianej (uwaga, nie da się jej zastąpić ziemniaczaną). Ciasto zrobione z samej mąki gryczanej, ryżowej czy kukurydzianej będzie się sypało.

Placki

Bezglutenowe ciasto na placki powinno mieć taką samą konsystencję jak z mąki pszennej. Do placków można używać różnych gatunków mąk, można robić je bez jajek i mleka, używając tylko mąki i wody, ale są wtedy bardzo blade. Dobre efekty daje dodawanie owoców.

Uwaga, przepisy bezglutenowe opracowuje się dla konkretnego rodzaju mąki. Jeżeli zmienisz mąkę, potrawa może się nie udać.

Tu jest gluten

muesli

słód jęczmienny

opłatek wigilijny i komunikanty

kutia

wafelki, batoniki z wafelkami

niektóre galaretki i żelki (w procesie produkcyjnym może być wykorzystywana mąka pszenna)

kawa zbożowa

Najważniejsze jest wyrobienie w sobie nawyku czytania etykietek, a w razie wątpliwości - dzwonienie do producentów.

Mąka własnej produkcji

Tą mąką (lub mąką z piekarni Przekreślony Kłos) zastępuj mąkę pszenną w większości tradycyjnych przepisów. Wymieszaj bardzo dokładnie (naj- lepiej malakserem) skrobię kukurydzianą z zagęstnikiem (10 g guaru albo ksantanu na 1 kg skrobi kukurydzianej). Uwaga, skrobia kupiona w hurtowni spożyw- czej jest dwa lub trzy razy tańsza niż kupowana w sklepie.

Guar jest dostępny w sklepach ze zdrową żywnością, ksantan tylko w niektórych hurtowniach. Ksantan jest droższy, ale mąka z niego zrobiona jest lepsza.

Więcej o: