1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Co jest kluczem do zdrowej przyszłości dziecka?

To, jak odżywia się kobieta w ciąży jest niezwykle ważne - nie tylko dla niej, ale i dla nienarodzonego dziecka. 1000 pierwszych dni życia, które zaczynają się w momencie poczęcia i trwają do 3. roku życia dziecka, to najważniejszy moment w kształtowaniu zwyczajów żywieniowych najmłodszych. Prawidłowe żywienie kobiety w ciąży, jak i niemowlęcia odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu przyszłego zdrowia dziecka.

Kiedy kobieta planuje ciążę zaczyna szczególnie o siebie dbać. Gdy dojdzie do zapłodnienia dokłada wszelkich starań, aby przez 9 miesięcy zapewnić dziecku jak najlepsze warunki do rozwoju. Jednym z ważniejszych aspektów, który wpływa na zdrowie nienarodzonego dziecka oraz jego późniejszy rozwój jest dieta matki. Dieta kobiety w ciąży bezpośrednio wpływa na jej nienarodzone dziecko. Gdy niemowlę przyjdzie na świat, równie ważne jak dieta mamy jest jego odżywianie, czyli karmienie piersią, które wspomaga rozwój dziecka.

Jak wspierać rozwój mózgu na etapie ciąży?


To, co przyszła mama może zrobić dla swojego dziecka to zapewnienie mu wszystkich niezbędnych substancji odżywczych, witamin i składników mineralnych. Ważnym składnikiem, który należy suplementować jeszcze przed zajściem w ciążę jest kwas foliowy, zwany także witaminą B9. Odgrywa on istotną rolę w kształtowaniu układu nerwowego u dziecka oraz zapobiega rozwojowi wad cewy nerwowej.

Dobrymi źródłami kwasu foliowego są zielone warzywa liściaste (szpinak, sałata, jarmuż), brukselka, brokuły, pomarańcze i sok pomarańczowy. Warto włączyć te produkty do diety, pamiętając jednak o suplementacji kwasu foliowego, gdyż z produktów spożywczych jest on słabo przyswajalny.

Prawidłowy rozwój układu nerwowego i mózgu, zapewnia nie tylko przyjmowanie kwasu foliowego. W okresie ciąży warto sięgać także po produkty bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, zwłaszcza kwas DHA - główny materiał budulcowy kory mózgowej. Kwasy omega-3 to substancje, których organizm człowieka nie jest w stanie sam wytworzyć, dlatego niezbędne jest dostarczenie ich z pożywieniem. Przyszła mama powinna 2 razy w tygodniu spożywać wybrane tłuste ryby morskie (łososia, śledzia czy makrelę atlantycką) oraz włączyć do codziennego menu orzechy włoskie, pestki dyni, migdały i siemię lniane - źródła cennego kwasu DHA. Warto pamiętać o tym szczególnie w trzecim trymestrze ciąży, kiedy rosnący mózg dziecka pobiera największą ilość kwasów omega-3 z krwi matki.

Żelazo to kolejny, ważny składnik mineralny. Jest niezbędne do wytwarzania hemoglobiny, która wspiera pracę układu odpornościowego oraz potrzebne do rozwoju mózgu u dziecka. Przyszła mama powinna włączyć do diety produkty bogate w żelazo: wołowinę, drób, wędliny, żółtko jaja, płatki zbożowe, nasiona roślin strączkowych, natkę pietruszki, orzechy, nasiona, pestki dyni oraz kaszę gryczaną. Przyswajalność żelaza zwiększają produkty bogate w witaminę C, czyli papryka czerwona, czarna porzeczka, owoce dzikiej róży, kapusta kiszona, truskawki, cytrusy czy ziemniaki. W przypadku niedoborów żelaza należy sięgnąć po preparaty z tym składnikiem, które przyjmuje się pod kontrolą lekarza.

Karmienie piersią dla zdrowia niemowlęcia

Celem, do którego powinna dążyć matka jest wyłącznie karmienie piersią przez pierwsze 6 miesięcy życia dziecka. Pokarm wytwarzany w czasie laktacji w pełni zaspokaja potrzeby żywieniowe niemowlęcia w tym okresie, zapewniając mu optymalny rozwój. Chociaż nie istnieje uniwersalna dieta matki karmiącej, należy pamiętać o właściwym bilansowaniu codziennego jadłospisu podczas laktacji.

Obecność niektórych składników w mleku kobiecym, między innym, kwasów DHA czy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, zależy od tego, jak odżywia się matka. Mleko kobiecie dostarcza także niezbędnych przeciwciał, które wspierają odporność dziecka.

Zatem dieta matki karmiącej nie powinna być niedoborowa w żadne produkty spożywcze. Powinna składać się z 5-6 posiłków w ciągu dnia. Musi dostarczać warzywa i owoce - źródła witamin i błonnika pokarmowego. Powinna także zapewnić niezbędne aminokwasy i żelazo z produktów białkowych (drób, mięso, jaja, ryby), wapń i witaminę D z mleka i nabiału oraz tłuszcze z olejów roślinnych, orzechów i nasion, a także składniki mineralne z produktów zbożowych. Nie zaleca się eliminowania „na wszelki wypadek” produktów, które mogą uczulać dziecko. Chyba, że została potwierdzona alergia pokarmowa.

Karmienie mlekiem modyfikowanym

W przypadku, gdy matka nie może podawać swojego pokarmu, po konsultacji z pediatrą powinna wybrać najbardziej optymalne i dopasowane do potrzeb niemowlęcia mleko modyfikowane. Dzięki temu będzie miała pewność, że robi wszystko, aby wspierać rozwój i zdrowie dziecka przez 1000 pierwszych dni i w przyszłości.

Mleko modyfikowane swoim składem powinno przypominać skład mleka mamy. Zaleca się, aby dostarczało także niezbędnych substancji wspomagających wzrost dziecka (aminokwasy), rozwój mózgu i wzroku (kwas ?-linolenowy, kwasy DHA) i wspierających układ odpornościowy (probiotyki GOS/FOS, witaminy A, D i C). Mleko Babilon dostarcza cenne składnik i może być pierwszym wyborem, gdy mama nie może karmić piersią.