1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Nie uschnąć z tęsknoty za wodą - jak walczyć z odwodnieniem u dzieci?

Zbliżające się wakacje nieodłącznie kojarzą się z letnim wypoczynkiem na świeżym powietrzu. Dla dzieci to czas aktywności fizycznej, gier i zabaw, które - wraz ze wzrostem temperatury - mogą przyczyniać się do wzmożonej potliwości i utraty wody. Tym samym zwiększa się potrzeba uzupełniania płynów, dzięki czemu można uniknąć odwodnienia - niebezpiecznego szczególnie dla kilkuletnich brzdąców.

Zwykło się uważać, że niedobór płynów w organizmie pojawia się wraz z jednoznacznymi oznakami chorobowymi: wymiotami, biegunką, infekcjami bakteryjnymi czy podwyższoną temperaturą ciała. Nie jest to jednak ani jedyna, ani najczęstsza przyczyna odwodnienia. Równie często dochodzi do niego w czasie zabawy na świeżym powietrzu, gdy dziecko obficie się poci, a jednocześnie zapomina o sięgnięciu po wodę. Z tego powodu niedobór płynów występuje u dzieci zwłaszcza latem, kiedy dziecko nie choruje, ale aktywnie bawi się w słońcu.

 

Najkrócej mówiąc, odwodnienie jest takim stanem organizmu, kiedy zbyt niska zawartość wody nie pozwala na jego prawidłowe funkcjonowanie. Pojawia się już w chwili, gdy utrata wody wyniesie jedynie 1-2% masy ciała. Może się wydawać, że taki mały ubytek nie powinien znacząco wpływać na samopoczucie i stan zdrowia. Nic bardziej mylnego. Nie można zapominać, że organizm człowieka nie potrafi magazynować wody. Chcąc uniknąć odwodnienia u naszych pociech, powinniśmy na bieżąco przypominać im o uzupełnianiu ubytku płynów i sprawiać, żeby woda była zawsze w zasięgu ich ręki.

 

Co ciekawe, w społeczeństwie pokutuje przekonanie, że po wodę należy sięgać dopiero wtedy, kiedy nasz organizm sam domaga się płynów - czyli wtedy, kiedy zaczynamy odczuwać pragnienie. To bardzo szkodliwa i błędna opinia: odczuwanie pragnienia pojawia się wówczas, kiedy już doszło do odwodnienia - by do niego nie dopuścić, warto podawać dzieciom wodę przez cały dzień w regularnych odstępach czasu i niewielkich ilościach.

 

Profilaktyka nie powinna ograniczać się jedynie do regularnego podawania płynów. U młodszych dzieci warto kontrolować ilość i kolor moczu - intensywna i ciemniejsza barwa może świadczyć o odwodnieniu. Jeśli podobne symptomy utrzymują się u dziecka przez dłuższy czas nawet mimo podawania odpowiedniej ilości płynów i zachowaniu właściwej diety, należy niezwłocznie skontaktować się z pediatrą.

 

Woda na startfot. shutterstock

 

Dostarczanie płynów do organizmu następuje w różny sposób - najprościej zadbać o odpowiednie nawodnienie, podając wodę, która nie ma kalorii, nie wchodzi w reakcje z pożywieniem i lekami, jest naturalna i neutralna. Sama dieta przy wystąpieniu odwodnienia to, oczywiście, nie tylko woda - to także owoce i warzywa, które zawierają nie tylko wodę, ale także np: cukry i sole mineralne. W diecie dziecka relacja między płynami a pokarmami (stałymi i półpłynnymi) powinna być dostosowana do wieku i możliwości trawiennych.

 

W jaki sposób zachęcać dziecko do picia wody? Nie ma lepszej metody wychowawczej niż dobry przykład, dlatego warto, aby zawsze mieć przy sobie butelkę wody i sięgać po nią jak najczęściej. Warto pamiętać również, że uśmiech po kilku łykach lub pochwała skierowana do dziecka mogą zdziałać cuda. Jeśli brzdąc nie chce sięgać po wodę, można dodać do niej plaster cytryny, miętę lub pomarańczę. Będzie także lepiej smakować z ulubionego kolorowego kubka lub wygodnej butelki. U niektórych kilkulatków niezbędne jest zastosowanie metody małych kroków przyzwyczajania do wody np. dzięki stworzeniu rytuałów: wspólnego kupowania wody, nalewania jej do szklanki każdego członka rodziny przed posiłkami, lub rozmowy na temat konieczności dostarczania wody do organizmu. Warto oswajać dziecko przez zabawy z wodą lub stworzenie wodnego kącika, gdzie zawsze będzie czekała napełniona szklanka lub butelka.

 

Aby najlepiej nawodnić organizm, dziecko powinno pić małymi łykami, ale często - pozytywnym i zdrowym nawykiem jest sięganie po szklankę wody każdego ranka i regularne powtarzanie tego w ciągu całego dnia, najlepiej wspólnie z rodzicami. Dziecięcy organizm będzie wdzięczny za taką troskę.