1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Zabawy wspierające rozwój mowy

Jak bawić się z dzieckiem, by wspomagać rozwój mowy i przy okazji miło spędzać razem czas? Oto propozycje zabaw, które pomogą rozwijać aparat mowy, wzbogacą słownictwo i ułatwią maluchowi rozumienie kierowanych do niego przekazów.

Większość rodziców nie może doczekać się momentu, kiedy usłyszą pierwsze słowa swojego dziecka. Przez pierwszy rok życia niemowlę rozwija się w szybkim tempie, przygotowując się do wyzwań czekających je w kolejnych latach. Od płaczu przechodzi do śmiechu, grucha i gaworzy. Mózg dziecka rozwija się w tym okresie bardzo dynamicznie, dzięki czemu niemowlę osiąga kolejne etapy rozwoju społecznego, fizycznego, emocjonalnego i komunikacyjnego. To dzięki rozwijającemu się mózgowi niedługo będzie umiało werbalizować swoje potrzeby i komunikować się z najbliższymi za pomocą słów.

 

Sześciomiesięczny maluch zazwyczaj dobrze już radzi sobie z gaworzeniem, łącząc spółgłoski i samogłoski w zlepki typu ma-ma, ba-ba, da-da. Półroczne dziecko bardzo chce komunikować się z bliskimi, korzystając z wciąż jeszcze ograniczonych środków: języka ciała, gestów, naśladowania zasłyszanych dźwięków. To dobry moment, żeby bawić się z dzieckiem w sposób, który pomoże mu w rozwoju mowy. Im więcej i częściej będzie słyszał i wydawał różne dźwięki, tym łatwiej będzie mu nauczyć się mówić. Każda okazja do zabawy jest dobra, a oprócz korzyści dla rozwoju mowy, budujemy bliską więź z dzieckiem.


 

ZABAWY SŁOWNE


- Dużo mów do dziecka. Opowiadaj, co robicie, pokazuj i nazywaj przedmioty, opisuj mijane miejsca. Nazywaj kolory, kształty, zadawaj pytania. Dzieci uczą się w ten sposób rozumienia mowy, ale też wzbogacają swoją wiedzę, a w przyszłości ich słownictwo będzie dzięki temu bogatsze. Unikaj seplenienia i zdrobnień.

 

- Śpiewaj. Piosenki dla dzieci, krótkie rymowanki, kołysanki - dzieci je uwielbiają. Dobrze reagują na rymy, rytmiczne powtórzenia. Możesz też puszczać dziecku płyty i zachęcać do wspólnego słuchania i „śpiewania”. Zauważysz, że szybko zacznie ci towarzyszyć!

 

- Powtarzaj i naśladuj. Logopedzi radzą, by powtarzać dźwięki, które wydaje dziecko oraz by używać wyrazów dźwiękonaśladowczych, np. mówić „miau” wskazując kotka, „bam” kiedy coś upadnie, itd. Dzieci uwielbiają też słuchać dźwięków wydawanych przez zwierzątka! Pokazuj różne zwierzęta na obrazkach i wydawaj odpowiednie odgłosy - zobaczysz, że twój maluch będzie zachwycony!

 

- Baw się z dzieckiem w masażyki: połóż lub posadź malucha na podłodze i narysuj mu na plecach „buźkę”, mówiąc przy tym wierszyk: „kropka, kreska, kropka, kreska, oto fotografia twojego pieska”. Pokaż mu, jak pajączek wspina się po plecach czy rączce, spada i zaczyna wspinaczkę od nowa. Dzieci uwielbiają takie zabawy!

 

INNE ZABAWY:


- Lustro. Stańcie lub usiądźcie przed lustrem i róbcie do niego miny. Twoje dziecko będzie zachwycone tą zabawą. To świetna okazja, żeby ćwiczyć język i wargi: oblizujcie wargi, dotykajcie językiem brody i nosa, wydymajcie usta, prychajcie, udawajcie kląskanie konia, cmokajcie, posyłajcie buziaki. Oczywiście sześciomiesięczne niemowlę nie będzie naśladować wszystkiego, co zrobisz, ale wkrótce zacznie do ciebie dołączać, a korzyści z takich ćwiczeń dla aparatu mowy są ogromne.

 

- A kuku. Ta ulubiona zabawa maluchów też wspomaga rozwój mowy dziecka. Chowaj się za chustką czy dłońmi i odkrywając twarz wołaj „a kuku!”. Dziecko będzie śmiać się wniebogłosy i chętnie cię naśladować.

 

- Słomka. Weź słomkę i dmuchaj nią w porwane kawałki chusteczki higienicznej, przesuwając je po stole. Zaparuj przy pomocy słomki lusterko i zachęcaj dziecko do naśladowania.

 

- Piórka. Dmuchanie w kolorowe piórka to fantastyczna zabawa: zdmuchujcie je z ręki, prychając i wydając różne dźwięki.

 

- Miny. Oprócz zabaw z językiem i wargami przed lustrem, możecie też robić różne miny. To wszystko pomaga rozwijać mięśnie potrzebne do mówienia i prawidłowej artykulacji. Nadymajcie policzki i wypuszczajcie nagle powietrze, prychajcie i cmokajcie.

 

- Teatrzyk. Pacynki to doskonałe zabawki do odgrywania rozmaitych scenek. Zachęcają malucha do interakcji. „Cześć” mówi Czerwony Kapturek do dziecka, a ono się cieszy, a z czasem zaczyna odpowiadać.

 

- Książki. Dużo czytaj dziecku. Dzięki temu będzie mieć bogatsze słownictwo i wyobraźnię. Proste książki obrazkowe to świetna zachęta do mówienia: pokazuj maluchowi obrazki zwierząt, pojazdów, przedmiotów codziennego użytku, zabawek i nazywaj je. Nie zapominaj też o wyrazach dźwiękonaśladowczych.

 

- Jedzenie. Pamiętaj, że jedzenie też wspomaga rozwój mowy. Proponuj dziecku odpowiednie dla jego wieku techniki i akcesoria do jedzenia: ucz jedzenia łyżeczką, kiedy będzie już na to gotowe (przy rozszerzaniu diety), a kiedy może już gryźć i przeżuwać, nie miksuj jedzenia na gładką papkę. Ssanie piersi wspomaga rozwój narządów mowy, a jeśli karmisz butelką, pamiętaj o dobrze dobranym smoczku i odpowiedniej pozycji do karmienia.

 

Zawsze zachęcaj dziecko do rozmowy, zabawy, naśladowania, reaguj entuzjastycznie na jego próby mówienia, chwal za zrobione przed lustrem miny, wypowiedziane głoski, a w końcu też zaśpiewane piosenki. Mówiąc do dziecka zmieniaj intonację i ton, naśladuj różne głosy. Zachęcaj malucha do pokazywania w bliskim otoczeniu lub w książkach przedmiotów, których nazwy wypowiadasz. Nie zapominaj o gestach i języku ciała: kiwaj głową mówiąc „tak” i kręć przecząco mówiąc „nie”, naucz robić rączką „papa”.