1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Tomb Raider Chronicles

Miłośnikom Playstation Święty Mikołaj przyniósł pod choinkę najnowszą grę z cyklu ?Tomb Raider? (oczywiście, tylko tym, którzy byli grzeczni).
Miłośnikom Playstation Święty Mikołaj przyniósł pod choinkę najnowszą grę z cyklu "Tomb Raider" (oczywiście, tylko tym, którzy byli grzeczni). Piąty odcinek zatytułowany "Chronicles" pojawił się w polskich sklepach dosłownie w wigilię Wigilii.

Rozpakowywałem swój prezent z bijącym sercem. Konsolowe "Tomb Raidery" trzymały się bowiem dotąd pewnej prawidłowości: tylko w parzystych (drugim i czwartym) można było stan gry zapisywać po ludzku, w nieparzystych (pierwszym i trzecim) trzeba było w tym celu szukać specjalnych "kryształów". Szczerze mówiąc, brak możliwości zapisania akcji w dowolnym momencie jest dla mnie wystarczającym powodem, by znienawidzić nawet niezłą grę.

Na szczęście piątka wyłamała się z tej prawidłowości - "sejwy" robi się w niej tak samo jak w poprzedniej części - "Tomb Raider: The Last Revelation" - czyli w dowolnym momencie, a przy tym można ich robić tyle, ile się zmieści na karcie pamięci (jeden "sejw" zajmuje dwa bloki). W ogóle piątka pod każdym względem przypomina czwórkę - dokładnie ten sam jest graficzny engine ("silnik") gry. To dobrze, bo w czwórce rozwinięto go prawdopodobnie do granic możliwości układów graficznych PSX. Więcej już z tej konsoli wycisnąć się nie da (chociaż już parę razy tak mówiono...).

Dość o technice, odpowiedzmy wreszcie na podstawowe pytanie: czy Lara żyje? Poprzedni odcinek zakończył się, zgodnie z tradycją seriali telewizyjnych, dramatyczną sceną sugerującą śmierć głównej bohaterki. Niestety - też zgodnie z tradycją - ten odcinek niczego nie wyjaśnia. Jak sugeruje sam tytuł ("Kroniki"), ta część to retrospektywa. Trójka przyjaciół Lary spotyka się w jej domu po symbolicznym pogrzebie i wspomina dawne przygody pani Croft. Oczywiście, te przygody własnoręcznie musi teraz przejść sam gracz.

Takie skomponowanie gry nie wydaje mi się szczęśliwym pomysłem. Zwykle gry z tego cyklu były rozbite na kilka epizodów - kiedy Lara przenosiła się w trakcie swych poszukiwań np. z Peru do Europy albo z Nevady na Pacyfik - ale epizody następowały jednak jeden po drugim w spójnej narracji. Jeśli Lara znalazła apteczkę na piątym poziomie, miała ją przy sobie na szóstym. Otóż w "Kronikach" takiej spójności już nie ma - kolejne przygody Lary, które mają miejsce w Rzymie, w rosyjskiej bazie łodzi podwodnych (!) czy też w Irlandii, nie mają ze sobą nic wspólnego. Ba - nawet nie rozgrywamy ich chronologicznie. Kończymy epizod rzymski z Larą uzbrojoną w uzi i rewolwer z laserowym celownikiem, a w rosyjskiej bazie znowu zaczynamy od zera - czyli od szukania uzbrojenia. Nie jest to zbyt logiczne, a poza tym mi osobiście odbiera część motywacji do grania.

Mimo wszystko nie uważam "Kronik" za najgorszą część cyklu. Ten mało zaszczytny tytuł w mojej hierarchii wciąż pozostaje zarezerwowany dla części trzeciej. Polecam jednak zakup najnowszych przygód Lary tylko prawdziwie maniakalnym fanom "Tomb Raidera" - takim jak na przykład ja. Dużo więcej zabawy oferuje część czwarta, polecam też drugą i pierwszą (które teraz zapewne można kupić po naprawdę okazyjnych cenach).

Tomb Raider Chronicles
Producent: Eidos
Dystrybutor: IM Group
Minimalne wymagania: PC Pentium 266 MHz, 32 MB RAM, akcelerator grafiki trójwymiarowej
Cena: 139 zł (PC), 199 zł (PSX)