1. I trymestr ci捫y

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ci捫y

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ci捫y

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok 篡cia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowan dat porodu lub dat urodzin dziecka

Aposto這wie: 安i皻e Ziemie

Gdy dwa lata temu gra "Disciples: Sacred Lands" trafi豉 do sklep闚, m闚iono, 瞠 oto wreszcie pojawi豉 si strategia turowa ze 鈍iata rycerzy, smok闚 i czar闚, kt鏎a mo瞠 konkurowa z cyklem "Heroes of Might and Magic". Niestety, tytu ten doczeka si polskiej premiery dopiero teraz.Czy wci捫 da si lubi?
Turowe gry strategiczne budz r騜ne emocje. Mi這郾icy tur闚ek uwa瘸j, 瞠 jest to gatunek bardziej szlachetny od strategii rozgrywanych w trybie czasu rzeczywistego (RTS). Ortodoksi wr璚z twierdz, 瞠 jako jedyny jest godny uwagi. Z kolei zagorzali zwolennicy eRTeeS闚 niejednokrotnie oskar瘸j tur闚ki o brak dynamiki i archaizm.

Przypominam o tej dziwnej animozji po to, by zaakcentowa sw bezstronno嗆 w tej kwestii. Ceni i eRTeeSowego "Starcrafta", i turowe "Heroes of Might and Magic". A gra "Aposto這wie: 安i皻e Ziemie" przypad豉 mi do gustu - mimo 瞠 to staro (dwa lata to w bran篡 multimedi闚 ca豉 epoka), mimo 瞠 do poziomu cyklu "HoMM" jednak nie dorasta, mimo ewidentnych b喚d闚 w niekt鏎ych przyj皻ych przez tw鏎c闚 za這瞠niach. Ma bowiem to co, co wci庵a.

Brzydal z wdzi瘯iem

Pierwsze wra瞠nie by這 do嗆 ponure. Gra dzia豉 tylko w niskiej rozdzielczo軼i 640x480 i nie imponuje t璚z barw. Kolory s jak na m鎩 gust niedostatecznie nasycone, zbyt du穎 tu szaro軼i. Poza tym figurki napotykanych postaci bywaj ma這 czytelne, a animacje ruchu - ubogie. Efektowniej wypadaj animacje czar闚, ale mimo to oprawa plastyczna zdecydowanie nie jest atutem tej gry. Na szcz窷cie sam mechanizm rozgrywki zdecydowanie lepiej przetrwa pr鏏 czasu.

Otoczk fabularn lepiej pomin望 milczeniem. Komentarze poprzedzaj帷e kolejne etapy zmaga s tak 瞠nuj帷ym wykwitem grafomanii, 瞠 a podejrzewam z這郵iwy sabota ze strony copywritera, kt鏎emu szef odm闚i podwy磬i. W kt鏎ym momencie us造sza貫m wypowiedziane podnios造m tonem kwestie o dziwnych upodobaniach kulinarnych mojego bohatera - jakoby po瘸r kiedy podczas uczty tysi帷 swoich wrog闚... Konfrontacja z tego typu tw鏎czo軼i niezmiennie mnie przygn瑿ia. W takich chwilach dociera do mnie jako recenzenta, jak ci篹ko zarabiam na chleb.

Poza tym test gry "Aposto這wie: 安i皻e Ziemie" by na szcz窷cie umiarkowan przyjemno軼i.

Licz si magia i z這to

Mo瞠my gra w trybie kampanii, wybieraj帷 jedn z trzech pot璕, dost瘼na jest tak瞠 gar嗆 pojedynczych epizod闚. Podczas kampanii - tu zwanej sag - opr鏂z opowiedzenia si po jednej ze stron wybieramy posta przyw鏚cy. Mo積a postawi na przyk豉d na wodza, kt鏎ego wojska po odniesieniu ran b璠 stopniowo powraca do zdrowia, jednak wtedy nigdy nie zyskamy dost瘼u do najbardziej pot篹nych czar闚 itd. Ka盥y wyb鏎 ma swoje dobre i z貫 strony, dlatego warto si chwil wcze郾iej zastanowi. Raz podj皻a decyzja nie b璠zie ju mog豉 by cofni皻a.

Podczas gry mo瞠my wynajmowa w miastach przyw鏚c闚, maj帷 do wyboru kilka profesji. My郵iwy szybko si przemieszcza, mag potrafi razi wielu wrog闚 naraz, anielica ma zdolno嗆 przy陰czania do naszego terytorium strategicznie wa積ych teren闚, nawet je郵i s w granicach ziemi zaj皻ej przez wroga. W ten spos鏏 mo瞠my przejmowa kopalnie z這ta, a tak瞠 i z這瘸 kryszta堯w b璠帷e 廝鏚貫m r騜nych rodzaj闚 many - energii niezb璠nej do rzucania czar闚.

Z這to i mana to klucz do sukcesu. Za z這to mo瞠my kupowa r騜ne przydatne magiczne przedmioty, rozbudowywa miasta i stawia budowle, w kt鏎ych wynajmuje si r騜nego rodzaju wojak闚 - te p豉c帷 z這tem. Magia ma nie mniejsze znaczenie. Czary mo瞠my rzuca na oddzia造 wroga, gdy tylko je spostrze瞠my. Jeden golem, przywo豉ny pot篹nym czarem z czwartego poziomu, potrafi pokona ca趾iem silny i liczebny oddzia. Jak liczebny? Najwy瞠j sze軼ioosobowy.

Liczy si do鈍iadczenie

Liczba postaci towarzysz帷ych wodzowi zale篡 od w豉軼iwych mu zdolno軼i przyw鏚czych. Wraz ze wzrostem do鈍iadczenia bojowego i osi庵aniu tym samym kolejnych etap闚 rozwoju w鏚z b璠zie zyskiwa kolejne zdolno軼i (podczas awansu wybieramy jedn z kilku dost瘼nych). Je郵i zwi瘯szymy zdolno軼i przyw鏚cze, b璠zie m鏬 zwerbowa kolejnego druha - skutecznego w zwarciu rycerza, a mo瞠 maga, kt鏎y, schowany za jego plecami, razi b造skawicami wielu wrog闚 naraz? A mo瞠 kap豉na lecz帷ego rany?

Cz這nkowie dru篡ny r闚nie zdobywaj punkty do鈍iadczenia i awansuj na wy窺ze poziomy, staj帷 si bardziej skuteczni w boju. Na szcz窷cie gdy polegn, mo積a ich wskrzesi - je郵i tylko cho jeden z druh闚 pozostanie 篡wy, by dowlec si do 鈍i徠yni w mie軼ie lub zaaplikowa nieboszczykom magiczne remedium.

Niestety, do kolejnego rozdzia逝 mo積a awansowa tylko jednego z dow鏚c闚. W praktyce oznacza to, 瞠 nowi najmici s zbyt s豉bi, by liczy si w walce, i z regu造 prowadzimy wojn tylko jednym oddzia貫m. To chyba najwi瘯szy feler tej gry. Innym jest zbyt ma豉 liczba magicznych przedmiot闚, z kt鏎ych mo積a korzysta w danej chwili, zbyt ma這 rodzaj闚 najemnik闚, kt鏎ych mo積a przy陰czy do dru篡ny i, niestety, zbyt kr鏒kie kampanie.

Te usterki zapewne nie b璠 ju dotyczy kolejnej gry w cyklu: "Disciples II: Dark Prophecy". Mia豉 ukaza si tej jesieni, jednak niedawno og這szono przesuni璚ie 鈍iatowej premiery na rok 2002. Mam nadziej, 瞠 do Polski trafi wcze郾iej ni w roku 2004.



Disciples: Sacred Lands

Strategy First,

Wymagania: Pentium 166 MHz, 32 MB RAM

dystr. Lemon Interactive,

cena: 79,90 z