1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Obiad dla dziecka

Wymaga więcej pracy niż pozostałe posiłki, za to daje najwięcej możliwości na przygotowanie pełnowartościowego posiłku dla rodziny.
Począwszy od 9. miesiąca, niemowlę powinno jeść dwudaniowe obiady: zupę i drugie. Trudno jednak wyobrazić sobie, aby maluch zjadł taką porcję jedzenia naraz. Dlatego też zaleca się, aby te dania rozdzielać - zupkę podać przed spacerem, a drugie danie po powrocie. Zapraszając roczniaka do wspólnego stołu, łatwo zapomnieć o tym, że to wciąż dziecko, które ma malutki żołądek. Nie możemy mu nakładać zbyt dużych porcji jedzenia. Wiele maluchów ma nadwagę właśnie z powodu przekarmiania. Paradoksalnie z tego samego powodu dziecko może nabrać cech niejadka. Widzi przed sobą danie, któremu nie da rady sprostać, i traci chęć do jedzenia. Mały talerzyk ułatwi nieco zadanie. Warto jednak pamiętać, że maluchowi nakładamy: 2 łyżki ryżu, kaszy czy makaronu, kawałek mięsa lub ryby wielkości orzecha włoskiego i porcję zupy objętości niepełnej szklanki. Niech maluch po posiłku poczuje się syty, ale nie przejedzony.

Jadłospis ułóżmy z góry na kilka dni. Łatwiej wówczas żonglować produktami tak, aby zapewnić dziecku wszystkie niezbędne składniki pokarmowe w ciągu tygodnia. Menu można rozpisać na dni, np.: trzy dni mięsne, dwa dni z rybą, dwa bezmięsne; jednego dnia kasza, drugiego makaron pełnoziarnisty, a trzeciego ryż; w poniedziałek brokuły, we wtorek marchewka, we środę faszerowana cukinia.

10 pomysłów na obiad

•  Krupnik z warzywami i kaszą perłową, pulpecik z cielęciny, ziemniaczek i surówka z marchewki.

•  Krem z pomidorów z natką pietruszki i łyżką oliwy, świderki pełnoziarniste z różyczkami brokułu i kawałkami grillowanej piersi kurczaka.

•  Zupa kalafiorowa z koperkiem, ryż, filet z dorsza gotowany na parze, mizeria.

•  Krem z zielonego groszku z grzankami i prażonymi pestkami dyni, kasza gryczana z gulaszem z indyka w warzywach.

•  Barszczyk czerwony, pieczony filet z łososia, kuskus, brukselka.

•  Zupa ogórkowa, naleśnik z farszem warzywnym posypany natką, pomidorki koktajlowe.

•  Zupa krem z białych warzyw z natką, spaghetti pełnoziarniste z sosem pomidorowym, sałatka grecka.

•  Bulion warzywny z lanymi kluseczkami, plaster pieczonego indyka z morelami, ryż pełnoziarnisty, surówka z selera z drobno posiekanymi orzechami włoskimi.

•  Zupa z czerwonej soczewicy z pomidorami, omlet z cukinią i papryką, ziemniaczek.

•  Włoska zupa jarzynowa, kluseczki leniwe z cynamonem.

Więcej o: