1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jesteśmy tym, co jemy. Dlaczego dieta ma duże znaczenie dla rozwoju dziecka?

Troskliwa mama dba o swoje maleństwo od chwili pojawienia się radosnej nowiny, że rodzina powiększy się o kolejną osobę do kochania! Jeszcze przed porodem myśli o zdrowiu dziecka, zmieniając sposób swojego odżywiania, w następnej kolejności planuje karmienie piersią, a kiedy przychodzi czas rozszerzania diety, poszukuje informacji, jak kontynuować wspieranie rozwoju malucha. Często czuje się zagubiona w gąszczu porad babci, cioci, sąsiadki czy koleżanki. Wie, że jakkolwiek dobrych rad jest mnóstwo, to tylko niektóre z nich są rzetelne i oparte na faktach. Z tego względu podpowiedzi, jak dotrzeć do celu, którym jest zdrowie malucha, są dla niej bezcenne.

Jesteśmy tym, co jemy - zwłaszcza w 1000 pierwszych dni życia

Każda komórka organizmu człowieka powstaje ze składników odżywczych dostarczanych wraz z dietą. W okresie 1000 pierwszych dni życia dziecka jego wzrost i rozwój są wyjątkowo dynamiczne. Ten proces już nigdy nie będzie przebiegał tak intensywnie! Ewentualne błędy żywieniowe, prowadzące do niedoborów ważnych składników odżywczych, powodują w tym czasie skutki nieodwracalne, odczuwalne nawet w życiu dorosłym. Dla przykładu aż 75% niemowląt i 94% dzieci po 1. roku życia otrzymuje wraz z dietą niewystarczającą ilość witaminy D[1]. Wiąże się to z ryzykiem niedostatecznej mineralizacji zębów i kości dziecka, czego efektem może być krzywica czy osteoporoza w późniejszych latach. Podobnie jak niedobory, nadmiar niektórych składników diety w okresie 1000 pierwszych dni życia człowieka również jest wyjątkowo niekorzystny. Zbyt duża ilość białka w diecie niemowlęcia przekłada się na wyższe ryzyko wystąpienia u niego nadwagi lub nawet otyłości w wieku późniejszym. Składniki diety, w tym białko, biorą bowiem udział w programowaniu metabolicznym organizmu[2].

Czujemy się tak, jak jemy

Brak staranności w komponowaniu diety przekłada się na samopoczucie człowieka, może powodować dyskomfort, dolegliwości, a nawet chorobę. Wystarczy sięgnąć po pierwszy z brzegu przykład: brak dostatecznej ilości płynów oraz błonnika w diecie i zaparcia pojawiają się jak "na zamówienie"![3] Każdy rodzic niemowlęcia wie doskonale, że podstawową różnicą pomiędzy maluchem a dorosłą osobą jest fakt, że dorosły cierpi często w milczeniu, a o problemach z brzuszkiem maluszka wiedzą wszyscy! Właściwa kompozycja diety ma zatem kluczowe znaczenie dla zdrowia i samopoczucia nie tylko dziecka, ale też mamy i taty.

Dziecko potrzebuje bezpieczeństwa

Właściwe zbilansowanie diety maluszka nie wystarczy, aby zapewnić mu prawidłowy wzrost i rozwój. Prawidłowa dieta dziecka musi być dla niego również bezpieczna pod względem toksykologicznym i mikrobiologicznym, z uwagi na niedojrzałość wielu układów, m.in pokarmowego czy odpornościowego. Powinna być oparta na produktach pochodzących od zaufanych dostawców, bez pozostałości pestycydów, metali ciężkich, jak również przygotowana w warunkach uniemożliwiających rozwój szkodliwych mikroorganizmów, jednak bez użycia środków konserwujących. Rodzic nie ma możliwości sprawdzenia, czy marchew lub jabłko kupowane w sklepie są dla dziecka bezpieczne. Bezpieczeństwo żywności dedykowanej niemowlętom i małym dzieciom gwarantuje prawo unijne i polskie. Wszystkie produkty dla najmłodszych muszą spełniać szereg rygorystycznych norm, które nie obowiązują żywności dedykowanej osobom dorosłym (EU 396/2005, EU 1881/2006).

Poznawanie smaków i zapachów

Człowiek od najmłodszych lat w doborze produktów kieruje się preferencjami smakowymi. Innymi słowy oznacza to, że spożywa to, co postrzega za smakowite. Te preferencje są bardzo różnorodne, a na ich percepcję wpływa m.in. smak, kolor, zapach, konsystencja i tekstura pokarmu. Są uwarunkowane genetycznie, jednak w ich rozwoju duże znaczenie mają czynniki tzw. środowiskowe, do których należą m.in. wczesne doświadczenia z zakresu kontaktu z żywnością[4], czyli to, jakie produkty pojawią się w diecie jako pierwsze, jak będą podane itp. Produkty podawane niemowlętom i małym dzieciom nie powinny zatem zawierać niepotrzebnych dodatków, takich jak barwniki, sztuczne aromaty i wzmacniacze smaku (EU 1333/2008), co znalazło odbicie w zaleceniach żywienia niemowląt[5].

Uświadomienie sobie, że jesteśmy tym, co jemy, zwłaszcza w 1000 pierwszych dni życia, jest wyjątkowo cenne, często bowiem żywność adresowana dla dzieci, zachęcająca atrakcyjnym opakowaniem, nie spełnia wspomnianych standardów, jakie powinny charakteryzować produkty żywnościowe dla niemowląt i małych dzieci. Wybierając produkty adresowane do niemowląt i małych dzieci, opiekunowie mogą mieć pewność, że maluszek zjada danie zbilansowane, bezpieczne i odpowiadające aktualnym potrzebom jego organizmu.

[1] Weker H. i wsp.: "Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia - badanie ogólnopolskie 2016 rok", przeprowadzone przez Instytut Matki i Dziecka, zainicjowane przez Fundację NUTRICIA, 2017.
[2] Gruszfeld D., Socha P. Białko w żywieniu niemowląt I małych dzieci. Standardy Medyczne Pediatria. 2013;7:163-167.
[3] Ryżko J., Ryżko J. Profilaktyka zaparcia stolca u dzieci. Standardy Medyczne/Profilaktyka Zdrowotna 2016;2:63-68.
[4] Gahagan S. The Development of Eating Behavior - Biology and Context, J Dev Behav Pediatr. 2012; 33(3): 261-271.
[5]  Szajewska H i wsp. Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Standardy Medyczne Pediatria 2014;11:321-336.