Dania dla niemowląt - wspomnienie z wakacji

Tekst JOANNA SZULC Konsultacja: dr n. med. IZABELLA ŁAZOWSKA-PRZEOREK
04.12.2014 11:28
A A A
Z wakacji wracamy pełni wrażeń, także tych kulinarnych. Może zainspirują nas, by zaproponować dziecku coś smakowitego? Dania kuchni świata można przecież zmodyfikować tak, by nadawały się nawet dla niemowlęcia.

Fot. a Gazeta

ŚNIADANIE

•  OWSIANKA PO BRYTYJSKU

mała filiżanka płatków owsianych

spora dojrzała śliwka, kilka winogron (bez pestek)

Płatki owsiane wsyp do rondelka i zalej wrzątkiem, tak by je przykrył centymentrową warstwą. Gotuj 2-3 minuty, odstaw, by przestygły i rozmiękły.

Śliwkę i winogrona umyj, obierz ze skórki, pokrój na małe kawałeczki. Zmieszaj z owsianką.

Możesz dodać jogurt naturalny (od 11. miesiąca) albo mleko modyfikowane do popicia.

DRUGIE ŚNIADANIE

•  ZIELONE RISOTTO Z ITALII

kawałek młodej cukinii, 2-3 łyżki ryżu, pół łyżeczki oliwy

świeże lub suszone zioła: bazylia, oregano, tymianek

kilka łodyżek szczypiorku

Cukinię umyj, obierz ze skórki (jeśli jest delikatna, nie musisz obierać), pokrój na talarki, a te jeszcze na ćwiartki. Gotuj na parze, aż zmięknie. Ryż wypłucz, zalej wodą (1,5 porcji wody na porcję ryżu), zagotuj, zmniejsz gaz, przykryj rondel i gotuj ok. 15 minut. Zioła i szczypiorek opłucz, posiekaj. Ryż zmieszaj z cukinią i zieleniną, skrop oliwą.

OBIAD

•  ARABSKA SZORBA Z PULPETAMI

Po kawałku: marchewki, cebuli, selera naciowego, czerwonej papryki

pomidor

łyżka drobnych kluseczek ("słowicze języczki")

2 łyżki cieciorki ugotowanej do miękkości

2 łyżki mielonego mięsa indyka

kaszka manna, oliwa z oliwek, pół ząbka czosnku

tymianek, odrobina siekanej natki kolendry

odrobina (na koniec noża) kminu rzymskiego

Z mięsa uformuj małe kuleczki, obtocz w kaszce mannie, ugotuj na parze (ok. 10 minut).

Warzywa umyj, obierz, drobno posiekaj.

W teflonowym rondelku rozgrzej kapkę oliwy, wrzuć posiekane warzywa i rozgnieciony czosnek, chwilę duś pod przykryciem, często mieszając, zalej wrzątkiem (tak, by przykrył warzywa). Gotuj na małym ogniu ok. 5 minut, wrzuć kluseczki, gotuj, aż staną się miękkie. Na koniec dodaj cieciorkę, wrzuć pulpety, dopraw tymiankiem, natką kolendry i kminem (ale bardzo ostrożnie - kolendra i kmin mają bardzo intensywny smak).

PODWIECZOREK

•  GRECKI JOGURT Z OWOCOWYM "MIODEM"

filiżanka gęstego greckiego jogurtu

pół dojrzałej brzoskwini

kawałek miękkiego dojrzałego melona miodowego

Umyte, obrane ze skórki i oczyszcone z pestek owoce pokrój i zmiksuj na gęsty sos imitujący miód (prawdziwy miód można podawać dzieciom dopiero w drugim roku życia).

Jogurt polej owocowym sosem. Nabieraj na łyżeczkę jogurt wraz z polewą.

KOLACJA

•  BLINY ZZA WSCHODNIEJ GRANICY

pół szklanki mąki pszennej

pół szklanki mąki gryczanej

10 g drożdży

łyżeczka cukru

ok. szklanki mleka (modyfikowanego lub zwykłego)

2 łyżeczki masła

jajko

Drożdże rozprowadź połową szklanki mleka, dodaj łyżkę mąki pszennej i cukier, postaw w ciepłym miejscu, by zaczyn wyrósł. Z obu rodzajów mąki, stopionego i przestudzonego masła, reszty mleka, żółtka i zaczynu zrób ciasto. Znów odstaw w ciepłe miejsce, przykryj, żeby wyrosło. Ubij sztywną pianę z białka ze szczyptą soli. Ostrożnie zmieszaj ją z ciastem. Na rozgrzanej teflonowej patelni smaż placki. Podawaj same, na słodko (np. z owocami ze słoiczka) lub w wersji wytrawnej (np. z twarożkiem ze szczypiorkiem).