Jesienne liście

Tekst Katarzyna Mitros
21.10.2005 , aktualizacja: 21.10.2005 16:45
A A A Drukuj

Fot. Łukasz Zandecki / AG

Przyciągają wzrok mnogością kolorów i kształtów, a czasem spadają wprost pod nogi, zapraszając do zabawy.
Poszukajcie na spacerze drzew wystrojonych w kolorowe liście. Powiedz dziecku: "Latem liście były zielone, a teraz zmieniają kolory. Czy chcesz wiedzieć, na jakie?". Poszukajcie drzew i krzewów, których liście czerwienieją, żółkną i brązowieją. Nazywaj kolory. Proś dziecko, aby ci przyniosło liść czerwony albo żółty. Nie poprawiaj, jeśli się pomyli, ale użyj prawidłowej nazwy, np. "o, widzę, że trzymasz w rączce czerwony liść".

Zapytaj dziecko, czy liście można znaleźć tylko na drzewach. Poszukajcie liści na ziemi. Skąd się tutaj wzięły? Poobserwujcie, jak liście spadają z drzewa. Opisz ich ruch, używając słów wirują, kręcą się, spadają, obracają wokoło. Czy można powiedzieć, że tańczą? Pokaż, jak słabo jesienne liście trzymają się gałązki. Potrząśnij nią delikatnie, ale tak, aby spadły. Przypatrzcie się, jak wiatr rozwiewa je w różne strony i goni po ścieżkach. Pobiegajcie razem z nimi.

Zachęć malucha do brodzenia nóżkami wśród opadłych liści. Posłuchajcie, jakie temu towarzyszą dźwięki. Nazywaj je, np. zapytaj: "Czy słyszysz, jak liście chrzęszczą (chrupią, trzeszczą, szeleszczą...) pod twoimi nóżkami?". Zachęć dziecko, aby stanęło na trawniku zasypanym liśćmi. Narzuć mu na głowę chusteczkę. Niech nasłuchuje, z której strony do niego podchodzisz, i pokaże rączką.

Usypcie z liści dużą górę, na którą można będzie się wspinać i rozkopywać ją nóżkami. Podrzućcie liście do góry. Zaobserwujcie, jak opadają na ziemię.

Jak się dowiedzieć, co schowało się pod liśćmi? Zachęć dziecko, aby odgarnęło liście grabkami lub rączkami. Niewątpliwie znajdzie pod nimi różne skarby: żołędzie, kasztany, patyczki, kamienie itp. Poproś, aby je nazwało. Powiedz dziecku, że pod liście chowają się różne drobne zwierzątka, np. biedronki. Może uda wam się je odnaleźć?

Najciekawsze liście maluch włoży do wielkiej torby najlepiej noszonej przez ramię i osobiście zaniesie do domu. Może ją również powieźć ciągniętą na sznurku ciężarówką.

Ważne: Pamiętaj, że dzieci rozwijają się w różnym tempie i mają różne zainteresowania. Dopasuj zabawy i komentarze do możliwości twojego dziecka.

Taneczny spacer

Przygotujcie: liście, pasek z kolorowego papieru, wycięte z kolorowego papieru liście, klej w sztyfcie, kasetę z wesołą muzyką.

Dziecko nakleja na pasek papieru kolorowe liście wycięte przez dorosłego. Dorosły skleja opaskę. Dziecko wkłada ją na czoło, koniecznie przez lustrem (jeśli nie chce mieć opaski, odczekaj kilka tygodni). A teraz wyruszcie w świat. Przy dźwiękach wesołej muzyki pobiegajcie wokół kupki liści, poprzeskakujcie przez nią (weź dziecko pod paszki i podrzuć do góry), poprzechodźcie nad nią dużymi krokami itp. Potem zatańczycie, trzymając się za ręce. Kiedy zawołasz "bach!", przewrócicie się na podłogę. Spróbuj nauczyć dziecko wyklaskiwać rytm.

Jeśli w zabawie uczestniczy starsze rodzeństwo, utrudnij zadanie - rozsyp trochę liści po podłodze. Niech dzieci chodzą tak, aby zawsze nadepnąć na liście lub odwrotnie - aby je omijać. Zróbcie razem bukiety z liści i powieście nisko nad podłogą. Czy uda się przeczołgać tak, aby ich nie rozkołysać?

Kolorowy las

Zgromadźcie: patyczki kosmetyczne, nożyczki, farby plakatowe (żółtą, pomarańczową i czerwoną), talerz jednorazowy lub styropianową tackę, masę solną.

Z patyczków kosmetycznych odetnij z jednej strony końcówkę (usuń watę). Zanurz patyczki w farbie i zabarw pozostałe końcówki na trzy kolory: czerwony, żółty i zielony. Razem z dzieckiem nazwijcie kolory. Sprawdź, czy malec je zapamiętał - np. poproś o żółty patyczek, a potem o czerwony.

Zrób z zielonej masy solnej grubą rolkę. Pokaż dziecku, jak urywać z niej kawałki i przyklejać do jednorazowego talerza. Zachęć, aby pokryło masą cały talerz. Pokaż, jak wciskać patyczki w masę, by powstał kolorowy las.

Starsze dziecko może zechce umieścić w lesie dodatkowe rośliny (niech pomyśli, jak je wykonać), ulepi z masy solnej pająki lub ślimaki, a może uzna patyczki za latarnie, kwiaty lub jeszcze coś innego?

Liść z liści

Potrzebne będą: żółty brystol, nożyczki, dwustronna taśma samoprzylepna, mąka, farba żółta i czerwona, pokruszone suche liście.

Razem z dzieckiem rozsyp na starym prześcieradle zebrane liście. Gdy wyschną, rozetrzyjcie je w rękach i powąchajcie. Wsypcie okruszki do miseczki. Ugotuj klajster (mąka z wodą, po ugotowaniu o gęstości budyniu) i zabarw go na dwa kolory: żółty i czerwony. Wytnij z żółtego brystolu sylwetkę bardzo dużego liścia, np. dębu. Przyklej go do stołu taśmą samoprzylepną, by się nie poruszał przy malowaniu. Połóż na liściu trochę żółtego i trochę czerwonego klajstru. Dziecko rozsmaruje go paluszkami i zobaczy, jak powstaje kolor pomarańczowy. W trakcie malowania dodawaj malutkimi porcjami to żółtego, to czerwonego koloru, aby dziecko wielokrotnie obserwowało zmiany koloru. Porozmawiajcie, jakie są w dotyku brystol i klajster, co podczas zabawy odczuwają paluszki. Używaj słów śliski, gładki, zimny, miły, przyjemny, delikatny.

Po zasmarowaniu całego liścia dziecko myje rączki i posypuje go okruszkami liśćmi. Powinno chwytać je paluszkami. Trzymaj miseczkę w dłoni, aby dziecko nie mogło wysypać jej zawartości. Zachęć je, by paluszkami rozsmarowało po klajstrze okruszki. A co teraz odczuwają paluszki?

Zabawę najlepiej przeprowadzić w kuchni (lub na dworze, jeśli jest ciepło), tak aby łatwo było posprzątać.

Starsze dzieci mogą tworzyć wzory z okruszków w kilku kolorach, nasionek, ziaren ryżu czy kaszy jaglanej.

Gdzie się schowały?

Wystarczy głęboka miska lub stolik wodny, wiaderko, liście, żołędzie, kasztany

W niskim pudle wytnij duży otwór. Wstaw do niego dużą plastikową miskę. Jeszcze lepiej jest posłużyć się stolikiem wodnym (miska w ramie na czterech nogach). Wsyp do miski pomieszane żołędzie, kasztany i liście. Zachęć dziecko, aby odszukało wśród liści kasztany, wydobyło je i wsypało do wiaderka (albo do drugiej miski). Wypróbujcie trzy wersje: wyjmowanie kasztanów rączkami, łyżeczką i szczypczykami. Zacznij zabawę i przekaż dziecku inicjatywę. Uważaj, aby maluch nie wkładał żołędzi czy kasztanów do buzi.

Zobacz więcej na temat:

  • Jesienne liście iwet165 25.10.05, 21:55

    super propozycje na jesienna nude.napewno skorzystam z tych pomyslow.juz jutro zabiore synka na jesienny spacer.dziekuje»

  • Re: Jesienne liście mamaoliijulki 28.10.05, 13:02

    Bardzo fajne propozycje, po całym tygodniu pracy nie mam pomysłów jak ciekawie spędzić z moimi dziewczynkami w ciekawy sposób sobotę i niedziele. Tak trzymajcie, wasze pomysły na nenu dla »

  • Re: Jesienne liście mamaptysia 30.10.05, 10:43

    W zwiazku z choroba ptasiej grypy przestrzegam przed zabawa w lisciach a przynajmniej na zwracanie uwagi czy dziecko nie dotyka raczkami buzki i nie zabierania listkow do domu.»

Redakcja eDziecko.pl

*

Agnieszka Wirtwein-Przerwa

  • redaktorka naczelna
  • agnieszka.wirtwein@agora.pl
  • redaktorka
  • karolina.stepniewska@agora.pl
  • dziennikarka
  • biszewska@yahoo.com
  • dziennikarz, felietonista
  • marcin.sztetter@gmail.com
  • menadżerka od społeczności
  • agata.podrazka@agora.pl
  • administratorka forum
  • zona_mi@gazeta.pl