Gąsienice i motyle

Tekst Katarzyna Mitros
31.05.2005 , aktualizacja: 31.05.2005 14:49
A A A Drukuj
Taki witraż na szybę dziecko zrobi z niewielką tylko pomocą mamy

Taki witraż na szybę dziecko zrobi z niewielką tylko pomocą mamy (Fot. Łukasz Zandecki / AG)

Wiadomo, że z dziewczynki wyrośnie kobieta podobna do mamy, a z chłopca - mężczyzna podobny do taty. A co wyrośnie z gąsienicy...?
ZOBACZ TAKŻE
W poszukiwaniu żarłoków

Potrzebne będą: białe prześcieradło, lupa i słoik.

Zorientujcie się, jakie gatunki motyli żyją w waszej okolicy. Sprawdźcie, który cechuje krótki cykl rozwojowy (kilka pokoleń w ciągu roku). Przeczytajcie, na jakim gatunku roślin żerują jego gąsienice. Wybierzcie się na spacer do parku, lasu lub ogrodu, aby ich poszukać.

Doskonałą wskazówką, że to właśnie tu gąsienice mają swoją stołówkę, są rośliny o nadgryzionych liściach. Obejrzyjcie gałązki i listki. Rozłóżcie na ziemi białe prześcieradło. Mocno potrząśnijcie gałęzią i obserwujcie, co spadnie. Znalezioną gąsienicę zidentyfikujcie, posługując się kluczem do oznaczania owadów. Zwróćcie uwagę na to, jak się porusza, jakiego jest koloru, czy ma jakieś wzory, posłuchajcie, czy wydaje jakieś dźwięki, powąchajcie, jak pachnie. Obejrzyjcie ją pod lupą i gołym okiem. Czy ma głowę, tułów, odwłok, nogi, oczy, aparat gębowy, szczecinki? Dwulatka poproś, aby pokazał paluszkiem gąsienicę i ewentualnie głowę i nogi. Starszakowi możesz pokazać przetchlinki (otwory po bokach tułowia i odwłoku) i wyjaśnić, że służą do oddychania, zachęcić do policzenia nóg, wprowadzić termin "budowa segmentowa".

Kilka gąsienic zanieście w słoiku do domu. Wyjaśnij dziecku, że gąsienicą trzeba się opiekować: regularnie myć słoik i dostarczać jej świeżych gałązek do jedzenia. Ustalcie, które z tych czynności będą należały do ciebie, a które do dziecka.

Wyparzcie w piekarniku piasek (kilkanaście minut w 100-120 st.C) i wsypcie go na dno czystego słoika. Połóżcie na nim krążek z ligniny - to ułatwi usuwanie odchodów. Wstawcie do słoika kilka wysokich, wcześniej wyparzonych patyków.

Gąsienice dużo jedzą. Umyjcie gałązki rośliny, na której znaleźliście gąsienice, wytrzyjcie je, wstawcie do pojemnika z wodą, zabezpieczcie jego wylot, aby gąsienica nie utonęła. Zamknijcie słoik aluminiową folią gęsto podziurkowaną igłą. Postawcie go w dobrze oświetlonym miejscu, ale nie bezpośrednio na słońcu. Pilnujcie, by w hodowli było wilgotno, ale by nie rozwinęła się pleśń.

Czynności higieniczne można pominąć, jeśli eksperymentatorem jest młodszy przedszkolak i hodowla będzie prowadzona tylko dwa-trzy dni.

Kolejne obserwacje gąsienicy i poczwarki dokumentujcie (robiąc zdjęcia, rysunki, znaczki w kalendarzu itp.). Motyla po obejrzeniu, narysowaniu i sfotografowaniu wypuśćcie na wolność!

Gąsienice domowej roboty

Przygotujcie łupinki po orzeszkach ziemnych, masę solną, patyczki kosmetyczne, farby tempery w płynie (wlej kilka kropelek do nakrętki od butelki i uzupełniaj w miarę potrzeby) lub farby plakatowe w tubkach.

Obejrzyjcie zdjęcia różnych gąsienic w encyklopedii lub internecie, a potem zachęć dziecko do wykonania własnych gąsienic. W tym celu maluch wypełnia skorupki po orzeszkach ziemnych masą solną i je maluje. Dwulatkowi daj tylko dwa kolory farby. Starsze dzieci mogą otrzymać ich więcej. Za pędzelki posłużą patyczki kosmetyczne. Po zakończeniu zabawy zachęć dzieci, aby pomyślały, w jaki jeszcze sposób można zrobić gąsienicę. Przypomnijcie sobie różne jej cechy (długość, kolory, wzorki, szczecinki itp.)

Na śniadaniu

Wystarczą papierowe torebki i koszyk lub torba na ramię.

Policzcie wykonane przez was gąsienice, zapakujcie do torebek (inaczej trudno będzie je odnaleźć) i "zaprowadźcie na śniadanie", czyli pochowajcie w trawie i pod krzaczkami. Im mniejsze dzieci, tym widoczniejsze powinny być opakowania. Torebki z gąsienicami można również powiesić nisko na gałęziach. Odczekajcie chwilę, aby gąsienice "zdążyły się najeść". Daj dziecku koszyczek lub torbę na ramię i wyruszcie na poszukiwania. Czy wszystkie uda się odnaleźć?

Poczwarka

Potrzebne będą: trzy długie, szerokie skarpetki w różnych kolorach, plastikowe reklamówki (tylko pod ścisłym nadzorem dorosłego, bo są niebezpieczne dla małych dzieci), gazety, gałganki, frotki do włosów, igła z nitką, sznurek, książka Wandy Chotomskiej pt. "Wiersze dla dzieci", Podsiedlik Raniowski i Spółka.

Poczytaj dziecku wierszyki Wandy Chotomskiej (lub innych autorów) o cyrku i zwierzętach. Zastanówcie się wspólnie, jakie sztuczki mogłyby pokazać w cyrku gąsienice. Zróbcie trzy gąsienice ze skarpetek. Dziecko wypcha pierwszą z nich plastikowymi reklamówkami, drugą kulkami z podartych gazet, a trzecią gałgankami. Zaznacza segmenty frotkami do włosów. Dorosły zaszywa otwór.

Dziecko bada swoje gąsienice, dotykając je, i stara się zapamiętać wrażenia. Sprawdza, czy mocno ściskane wszystkie zachowują się tak samo. Jakie są w dotyku? Czy wydają jakieś dźwięki? Z pomocą dorosłego otoczy swoje okazy kokonem (owinie paskami o nieco innych fakturach, np. bandażem elastycznym, zwykłym i paskiem z płótna). Mama przemyci do środka drobną niespodziankę (obrazek, czekoladkę, naklejkę itp.).

Jedna z poczwarek zawiśnie na gałęzi. Dziecko z opaską na oczach postara się ją odnaleźć i rozpoznać, dotykając. Potem rozwinie bandaż i wyjmie niespodziankę. Powtórzcie zabawę z pozostałymi kokonami. Bawiąc się z dwulatkiem, początkowo nie zaszywaj skarpetki. Dziecko będzie bardziej zainteresowane jej opróżnianiem aniżeli wypełnianiem. Kiedy znudzi je zabawa, zamknij otwór, zawiązując sznurek w taki sposób, aby dziecko mogło ciągać zabawkę.

Na spacerze

Wystarczy magnetofon z rytmiczną muzyką i... dobry humor

Mama, tata i dzieci klękają na dywanie jedno za drugim i łapią się pod pachami. Powstała w ten sposób gąsienica wyrusza na wędrówkę. Towarzyszy jej muzyka z taśmy magnetofonowej. Na drodze można postawić różne przeszkody. Co jakiś czas tata woła: "Uwaga, ptak!", a wtedy gąsienica się przewraca. Rodziców mogą wspomóc dzieci sąsiada.

Motyl

Potrzebne będą: dwa arkusze brystolu A3, nożyczki, klej, przezroczysta kolorowa folia, taśma samoprzylepna lub sznurek, farby do malowania palcami lub flamastry, ołówek.

Potrzebne będą dwa identyczne duże szablony motyla. Wytnij je z grubego papieru lub brystolu o pastelowych kolorach. W miejscu plamek czy smug na skrzydłach wytnij duże otwory. Dziecko jednostronnie zdobi obydwa szablony flamastrami lub farbami do malowania palcami. Do jednego z nich przykleja w miejscu otworów kolorową przezroczystą folię. Nakleja z wierzchu drugi szablon (folia znajdzie się pomiędzy czystymi stronami szablonów). Wiesza motyla na szybie. Słońce, przechodząc przez folię, będzie rozświetlało kolorowe plamki. Z młodszym dzieckiem porozmawiaj o kolorach i urodzie motyli. Starszemu wyjaśnij, co znaczy symetria.

Zobacz więcej na temat:

Brak komentarzy

Redakcja eDziecko.pl

*

Agnieszka Wirtwein-Przerwa

  • redaktorka naczelna
  • agnieszka.wirtwein@agora.pl
  • redaktorka
  • karolina.stepniewska@agora.pl
  • dziennikarka
  • joanna.biszewska@agora.pl
  • dziennikarz, felietonista
  • marcin.sztetter@gmail.com
  • felietonistka
  • administratorka forum
  • zona_mi@gazeta.pl