1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Zamiast drogich zabawek - pomysły na zabawy z niemowlakiem

Czasem brakuje nam pomysłów, czym starszego niemowlaka zająć, aby z jednej strony zabawa była rozwijająca, a z drugiej - nie wymagała od nas kupowania kosztownych zabawek.
Dla młodszych

W drugim półroczu niemowlę zaczyna siadać i samodzielnie się przemieszczać, dzięki czemu jest coraz aktywniejsze w zabawach. Odkrywa nie tylko swoje ciało, ale też tożsamość. Potrafi wyraźnie dać do zrozumienia, co mu odpowiada, a co nie. Interesuje się zabawkami, ale najbardziej lubi bawić się z rodzicami. Jest już krzepką istotą, więc dynamiczne i głośne zabawy nie powinny go przestraszyć.

•  Raz ty, raz ja

Zabawa, w którą można się bawić niemal wszędzie: w domu, w samochodzie, na spacerze. Powtarzaj wydawane przez dziecko dźwięki, a potem zachęć je, by powtarzało po tobie. Możesz wydawać odgłosy zwierząt, albo różnych maszyn.

•  Zabawne dotykanie

Połóż na podłodze kawałki szorstkiej wełny, puszysty koc, miękką gąbkę, kawałek kory. Malec będzie ich dotykał, brał do rączki. Jeśli nie bardzo wie, co zrobić, weź w dłoń np. gąbkę i pokaż mu, jaka jest miękka, dotykając delikatnie jego rączki. Możesz ją też namoczyć, a potem wycisnąć wodę tak, aby dziecko mogło ją poczuć.

•  Kuchenne instrumenty

Postaw na podłodze miskę lub duży garnek i włóż do środka różne kuchenne przybory, takie jak drewniane łyżki, podbieraki czy chochle. Pokaż dziecku, jakie dźwięki można uzyskać, uderzając na przemian drewnianą i metalową łyżką o garnek.

•  Tor przeszkód

Gdy dziecko zaczyna pełzać lub raczkować, zbuduj mu minitor przeszkód. Z poduszek można stworzyć górę, na którą będzie próbowało się wspiąć, a z pudła domek, w którym się schowa.

•  Segregowanie

Rozłóż na podłodze trzy małe i trzy duże klocki, a potem pokaż dziecku, że można je grupować według wielkości. Gdy dziecko zrozumie zasadę, możesz dołożyć więcej klocków, np. bardzo malutkich albo dużych.

Dla starszych

Niemowlę w tym okresie to wulkan energii. Wszędzie go pełno. Raczkuje, wstaje przy meblach, próbuje stawiać pierwsze kroki. Lada moment zacznie samodzielnie chodzić, a potem biegać. Ma coraz sprawniejsze rączki i palce. Potrzebuje mnóstwo ruchu i wielu nowych wrażeń.

•  Budujemy wieżę

Zbierz kolekcję klocków oraz różnych pudełek - po butach, kaszach czy płatkach - i zbudujcie z dzieckiem wieżę. Następnie pozwól dziecku ją zburzyć i zbudować od nowa.

•  Przeciąganie liny

Usiądź z maluchem na podłodze, weź do ręki jeden koniec szalika, a drugi podaj dziecku. Delikatnie pociągnij i zachęć malca, by zrobił to samo. Gdy mocniej pociągnie, możesz udać, że się przewracasz, to go z pewnością rozbawi.

•  Piłka nożna

Usiądź z dzieckiem na podłodze i potocz do niego piłkę, jest duża szansa, że z radością odtoczy ją do ciebie. Możesz też zachęcić malca, aby z twoją pomocą kopnął piłkę. Postaw przed nim średniej wielkości lekką piłkę, złap dziecko pod ramiona, unieś i lekko bujnij tak, aby jego nóżki dotknęły piłki.

•  To nie przelewki

Przygotuj kubeczki po jogurcie, różnego rodzaju miarki oraz miskę z wodą. Następnie pokaż maluchowi, jak przelewać wodę z jednego pojemnika do drugiego. Zamiast wody można użyć mąki.

•  Mina za miną

Dziecko w tym wieku stara się naśladować dorosłych. Pobaw się więc z nim w robienie min. Wydmij policzki, wystaw język, zmarszcz nos. Na pewno mu się to spodoba. Jeśli będziecie stroić miny przed lustrem, zobaczysz, że maluch traktuje swoje odbicie jak kompana do zabawy.

Z MAMĄ I Z TATĄ

Malec, by dobrze się bawić, nie potrzebuje wielofunkcyjnych zabawek. Wystarczy mu wasze towarzystwo, zainteresowanie i chęć do wspólnej zabawy. Nawet całkiem prostej i nienowoczesnej. Bo w tym wieku najlepiej sprawdzają się tradycyjne zabawy, w które zapewne bawiliście się sami w dzieciństwie. Oto kilka z nich.

•  Teatrzyk

By zrobić najprostsze pacynki, wystarczy do jednopalcowych rękawiczek doczepić oczy z guzików i buzię z kolorowej nitki. Dziecko będzie zachwycone, gdy stworzycie dla niego własne przedstawienie.

•  Bujanie w kocu

Rozłóż na ziemi koc i zachęć dziecko, by się na nim położyło. Następnie razem z partnerem weźcie koc za rogi i delikatnie pobujajcie malca. Ta zabawa wielu dzieciom pomaga zasnąć.

•  A kuku

Klasyczną wersję można urozmaicać na wiele sposobów. Nie tylko mama i tata mogą się chować, także pluszowy miś może zniknąć pod kocem.

•  Wyjmowanie i wkładanie

Postawcie na podłodze dwa pudła, Jedno puste, a do drugiego wrzuć np. zwinięte skarpetki, duże klocki, plastikowe pojemniki. Ważne, by miały różne kształty i faktury. Pokaż malcowi, jak je przekładać z jednego pudła do drugiego. Spodoba mu się też wyrzucanie wszystkiego na podłogę. Zachęć je, by razem z tobą pozbierało rozrzucone zabawki i włożyło do pudła.

•  Z książką

Usiądź wygodnie i weź do ręki książkę z kolorowymi ilustracjami i tekturowymi stronicami. Posadź dziecko, tak by widziało obrazki i mogło przekładać strony. Opowiadaj mu, co widać na obrazkach, zadawaj pytania ("Gdzie jest kot?", "Gdzie jest dom"). Warto tak "czytać" książkę wielokrotnie.

Więcej o: