1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Zabawy dla dzieci: kuchenny plac zabaw

Nie lubię bawić się z dziećmi ?w coś?. Lubię za to robić z nimi mnóstwo rzeczy. Szczególnie lubimy razem krzątać się po kuchni, gadać, mieszać, próbować, wąchać i lepić.
Najpierw próbowałam tylko zająć czymś córki, gdy szykowałam jedzenie. Pozwalałam więc walić łyżką w pokrywkę garnka czy obgryzać montewkę. Potem Młode chciały pomagać. Mieszały sałatki, dekorowały kanapki. Z czasem spodobało im się to na tyle, że same szykowały śniadanka-niespodzianka. Teraz garną się do wszelkich prac kuchennych (łącznie ze zmywaniem). Jedenastolatka umie całkiem sama upiec ciasto i zrobić obiad. A ja się cieszę, bo widzę, jaką ma z tego frajdę.

ZABAWY ZE STARSZYM NIEMOWLAKIEM

POZNAWANIE DOTYKIEM: co jest miałkie (mąka), co skrzypi w palcach (skrobia ziemniaczana), co czuć w palcach jako ziarenka (kasze od manny po pęczak). Co jest gładkie (pomidor), chropawe (pomarańcza), kosmate (brzoskwinia).

BOGACTWO ZAPACHÓW: jak pachnie koperek, pomarańcza, czosnek, chleb, jabłko.

PIŁECZKI: toczymy pomidorki koktajlowe, jajka na twardo, owoce kiwi, rzodkiewki.

PIRAMIDKI: ustawiamy piramidkę z plastikowych kubeczków.

PERKUSJA: gramy na pudełkach, uderzając pałeczką, łyżką.

ZABAWY Z ROCZNIAKIEM

MARAKASY: wrzucamy do pustych małych butelek po wodzie suchy makaron i kasze, zakręcamy, potrząsamy w takt muzyki.

RYSUNKI: rysujemy na naleśnikach buzie dżemem.

ROZGNIATAMY: dajemy dziecku banana i prosimy o rozgniecenie go dowolną techniką. Rozgniecionego używamy później do racuchów, ciasta lub koktajlu.

PRZELEWANIE: przy zlewie stawiamy stołek, do zlewu wstawiamy plastikowe kubki, miski, lejki, dzbanki. Pozwalamy przelewać, nalewać, mieszać.

ZABAWY Z DWULATKIEM

KOMPONOWANIE PIZZY: na gotowych spodach układamy pokrojone składniki (pomidory, cebulę, szynkę, ananasa, ser).

KULKI: z rozgotowanego lekko ciepłego ryżu toczymy małe kulki. Wykorzystujemy je później do zupy pomidorowej.

ROZMRAŻANIE LODÓWKI: wyjmujemy z zamrażalnika kawałki lodu i dajemy do zabawy w igloo lub pływającą górę lodową.

STEMPLE: przekrawamy ziemniaka na pół. Foremką do ciastka wykrawamy kształt. Dajemy kartkę papieru i farbę na talerzyku.

ZABAWY Z TRZYLATKIEM

NAUKA KROJENIA: dajemy plastikowy nożyk i pozwalamy kroić miękkie produkty (banany, ugotowane warzywa).

EKSPLOZJA BĄBELKÓW: do szklanki z wodą gazowaną pozwalamy wciskać cytrynę i patrzymy na efekt. Dorzucamy porwane w paluszkach listki mięty. Sprawdzamy, czy to dobre.

WYCISKANIE CYTRUSÓW: kroimy na pół pomarańcze, dajemy wyciskacz ręczny lub elektryczny (tu trzeba bardziej uważać) i pozwalamy wyciskać sok.

ZABAWY Z PRZEDSZKOLAKIEM

LISTA ZAKUPÓW: dziecko rysuje, co trzeba kupić na kolację.

KANAPKI: na hasło "jestem głodny/głodna" mówimy: tu masz kromki chleba, masło, ser, warzywa - zrób sobie kanapkę.

DESER: pozwalamy nałożyć lody do pucharków i przybrać je owocami.

Środki ostrożności:

DZIECKO NIE MOŻE:

- otwierać puszek ani dotykać otwartych (ostry brzeg);

- bawić się samo drobnymi kawałkami (ziarna fasoli, suchy makaron, małe owoce i pestki);

- dotykać gorących naczyń;

- dotykać ostrych części miksera ani ostrego noża;

- włączać niczego do prądu.

DZIECKO MOŻE:

- uczyć się krojenia nożem, najpierw tępym plastikowym, potem takim do masła;

- ubrudzić się od stóp do głów i nie być za to karcone;

- posprzątać po kuchennej zabawie (pod okiem dorosłego);

- zadawać tysiące pytań i domagać się odpowiedzi.

Więcej o: